Gehoorbeentje ZM

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Jorn
Gehoorbeentje ZM

Bericht door Jorn » 17 jul 2013, 17:10

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat dit een gedeelte is van een gehoorbeentje. Het viel mij op door de lichte kleur, glans en apparte vorm. Ik heb het op het droge zand van de zandmotor gevonden. Is het mogelijk om hier iets van te zeggen qua soort en ouderdom? Is dit uit dezelfde periode als de gevonden haaientanden?

Grtz
Jorn

strandjutters
Been thanked: 3 times
Antw: Gehoorbeentje ZM

Bericht door strandjutters » 17 jul 2013, 17:30

Hallo Jorn,dit is inderdaad een deel van het gehoorbeen ,namelijk de bulla.Het is van een Dolfijn(Soort zou ik moeten opzoeken)het lijkt mij vrij recent en het zou kunnen gaan om een dolfijn die voor de kust aangespoeld of gestorven is.Ik heb weet van volledige witte bulla's die gevonden zijn in Knokke. Al bij al een zeer leuke vondst.

GR

strandjutters

SantanaFormatie
Been thanked: 1 time

Bericht door SantanaFormatie » 17 jul 2013, 17:41

Hoi,

Aparte vondst voor de Zandmotor.

Zover ik kan zien is het denk ik een bulla de familie Delphinidae sp. (dolfijnen).

Pascal kan er waarschijnlijk wel een Genus aan toevoegen.

Gr,
Sander

Keep searching because everything is never as it seems.

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 17 jul 2013, 20:21

Hallo Sander,ik denk dat het om het genus Tursiops gaat indien recent Turciops truncatus.

Dit is de gewone dolfijn die we nu kennen uit de parken en dolfinariums.Zeker geen Bruinvis ,daar is hij te groot voor.

GR

strandjutters

Jorn

Bericht door Jorn » 18 jul 2013, 10:23

Hallo! Leuk om te horen dat het inderdaad een deel van een gehoorbeentje is van een dolfijnachtige.
Ik heb toch het idee dat dit stuk versteend is. Het is vrij zwaar voor de grootte en voelt niet als recent botmateriaal.
Maar ik kan me vergissen, dit is tenslotte de eerste bulla (deel) die ik in mijn handen heb.

Grtz
Jorn

SantanaFormatie
Been thanked: 1 time

Bericht door SantanaFormatie » 18 jul 2013, 12:14

Hoi Jorn,

Bulla's zijn van zichzelf al compacte botten. Dit maakt het al wat moeilijker om de ouderdom in te schatten. Ten tweede is het ex-situ gevonden waardoor je niet meer goed kan terughalen uit welke laag de bulla komt.

Maar gezien dat het laat-Pleistoceen en Holoceen goed aanwezig zijn op de Zandmotor, kan de bulla van een tuimelaar zijn uit het (vroeg)Holoceen.

Gr,
Sander

Keep searching because everything is never as it seems.

Plaats reactie