Bot Meijendel

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Janneman
Bot Meijendel

Bericht door Janneman » 20 jul 2013, 15:56

Afbeelding

Afbeelding

Op het strand van Meijendel heb ik op 20 juli dit bot gevonden. Ik denk een knie of iets dergelijks. Iemand een idee welk deel en welk dier dit is?

sjaak
Has thanked: 379 times
Been thanked: 366 times
Contacteer:
Antw: Bot Meijendel

Bericht door sjaak » 20 jul 2013, 20:21

Ik denk, met een slag om de arm, dat dit een stuk van het bovenste gewricht van het opperarmbeen is, misschien rund of paard. Ik denk verder dat het recent is gelet op de vlekkerige kleur. Kleurt het lichter bij het drogen? Met recent bedoel ik dat het niet-fossiel is, maar kan net zo goed middeleeuws zijn of Romeins of deze eeuw overboord gegooid.

Groet,

Niels

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 23 jul 2013, 06:56

Hallo, het is de bovenste epifyse (dit stuk zit nog niet vast op de rest van het bot. Hieronder bevindt zich de groeischijf van kraakbeen) van het scheenbeen van een niet volgroeide koe of paard.
Charlie

Charlie

Janneman

Bericht door Janneman » 23 jul 2013, 18:07

Dank voor jullie reacties. Vanuit een andere hoek kreeg ik dit antwoord: Ik heb het hier de archeoloog even gevraagd. Je bot is een tibia van een rund. Een groeischijf uit de knie van een jong rund.

Dat komt dus overeen met het bovenstaande antwoord.

Plaats reactie