zandstraler?

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Plaats reactie
Snoefie
zandstraler?

Bericht door Snoefie » 07 jan 2014, 17:08

ik heb met iemand in Amerika contact en die gebruikt na het groffe prepareerwerkt een mini zandstraler om de resten weg te 'stralen', heeft iemand hier ervaring mee? Hij gebruikt baking soda (zuiveringszout), en dit apparaatje http://www2.shamrock-maastricht.nl/inde ... hp&id=4543
Alvast bedankt!
Natascha

Snoefie
Antw: zandstraler?

Bericht door Snoefie » 07 jan 2014, 17:20

Nog even een ander vraagje; de genoemde zandstraler wordt geleverd met een bus perslucht.

Nu vroeg ik me af of er airscribes zijn die ook met zo'n bus perslucht werken ipv een compressor. iemand een idee?

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 07 jan 2014, 20:20

Ok,

1/ dat soort straalapparaatjes werken wel. Misschien zijn ze niet van de meest handige, maar ze zijn wel betaalbaar en geschikt voor basic stralen. Ze zijn minder geschikt voor fijn werk (o.a. omdat je niet zo'n fijne nozzle hebt, en geen controle over het poederdebiet), en je kan er ook niet zo lang mee werken (steeds bijvullen). Maar voor kleine werkjes, vb afwerking met natrium bicarbonaat (een erg zacht straalmiddel), kunnen ze prima dienen.

2/ werken met bussen perslucht lijkt me vreselijk onhandig tot onmogelijk. De meeste apparaatjes vragen behoorlijk wat druk en debiet. Als je kan leven met het lawaai hoeft een compressor niet zo gek veel te kosten. Zeker niet tweedehands.

Nog even meegeven: er wordt wel eens gedacht dat stralen een eenvoudige preparatietechniek is. Het tegendeel is waar. ;)

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Snoefie

Bericht door Snoefie » 07 jan 2014, 20:22

super bedankt voor de heldere uitleg! :)
Groetjes,
Natascha

ivok

Bericht door ivok » 07 jan 2014, 20:50

ik heb deze jongen juist voor wat vlug pruts werk.
om na de preparatie het fossiel even te aaien met soda.

heb ook wel eens wat er mee te proberen prepareren. minder geschikt vind ik zelf

geen zin om hem met bus perslucht te halen. ik heb een 50liter tanks compressor.
na 1 minuut stralen begint de compressor alweer te lopen. omdat deze straler via venturi principe werkt laat ie lucht ontsnappen ook al gebruik je hem niet.

bij gebruik met soda, moet je hem aardig mishandelen. slaan tikken rammelen nozzle dicht houden met je vinger.
en dan heb je pas poeder flow, echter erg instabiel... Dit omdat de soda telkens aan elkaar kit als het niet in beweging is.

oeps...

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 07 jan 2014, 21:05

Klopt, soda is lekker zacht, maar vreselijk om mee te werken omdat het zich steeds 'zet'. Misschien dat ik dat zachte werk ooit wel eens met walnootpoeder probeer.

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

strandjutters
Been thanked: 3 times

Bericht door strandjutters » 07 jan 2014, 21:26

Inderdaad raar spul,ik werk er het liefst mee in de zomer,als ik het nu gebruik plaats ik het eerst wat in de micro(warm blijft langer droog)

GR

strandjutters

Plaats reactie