Sebastiaan en zijn conservering

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gebruikersavatar
Mako
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 feb 2006, 17:54
Antw: Sebastiaan en zijn conservering

Bericht door Mako » 25 apr 2006, 01:50

Heremietkreeftje ;) daarom vinden we ook nooit iets anders dan de scharen, de rest van het weke diertje zat in een gekaapte slak. Waarom we die er dan niet af en toe bij vinden is me een raadsel....


fidi exquisiri inveni

ik spleet, ik zocht, ik vond

 
Erik
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:31
Antw: Sebastiaan en zijn conservering

Bericht door Erik » 25 apr 2006, 02:02

Gravende garnaal, \"burrowing shrimp\", Protocallianassa faujasi ;) die zat (vaak met meerdere individuen) in een zelfgegraven gangetje in de grond. Niet in schelpjes.



Gebruikersavatar
Fossielenzoeker
Berichten: 1868
Lid geworden op: 08 feb 2006, 21:36
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:
Antw: Sebastiaan en zijn conservering

Bericht door Fossielenzoeker » 25 apr 2006, 07:35

Voor zover ik weet is het een Calianassa faujasi. De naam Proto.. zegt mij niks of het moet een nieuwe naamgeving zijn waar ik niet van op de hoogte ben.

Calianassa kan net als een heremietkreeft voorkomen, levend in andermans schelp.
Veel vaker is het het geval dat zij een ingegraven levenzwijze heeft. Het pantser van het lijf is dun en minder geschikt voor fossielisatie. De scharen daarintegen zijn als enige stevig gepantserd. Deze zijn daarom ook niet zeldzaam in het krijt van zuid Limburg.
Vaak vindt je beide scharen dan ook bij elkaar.
Calianassa is een kreeftachtige en behoort tot de Crustaceeen die op hun beurt weer vallen onder de Arthropoda of geleedpotigen.

Zelf heb ik een Calianassa schaar die ik behandeld heb met verdunde houtlijm en dat ziet er prima uit.

[Bewerkt door Fossielenzoeker op 25-04-2006 om 06:42 NL]


Robert Mensink

mr white
Berichten: 110
Lid geworden op: 05 mar 2007, 13:47
Antw: Sebastiaan en zijn conservering

Bericht door mr white » 25 apr 2006, 11:24

Afbeelding

een ver neefje van deze soort?



Erik
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:31
Antw: Sebastiaan en zijn conservering

Bericht door Erik » 25 apr 2006, 11:32

Afbeelding

Hoi Fossielenzoeker,
Veel weet ik niet van die garnalen. Wel heb ik een recent artikel voor mijn neus liggen van Mourik et al. (2005) dat gaat over sexueel dimorphisme in de soort Protocallianassa faujasi. Het genus Protocallianassa werd in 1930 beschreven door Beurlen. Kenmerken voor onderscheid tussen Protocallianassa en Callianassa werden al beschreven door Mertin in 1941. De naam Protocallianassa wordt voor zover ik kan zien regelmatig in de literatuur gebruikt (literatuurlijst, internet).

Voor referenties zie:
Mourik, A., R. H.B. Fraaije, G.J. van der Zwaan and U. Scheer, 2005. The burrowing schrimp, Protocallianassa faujasi (Crustacea, Decapoda, Thalassinoidea), from the lower Campanian at Dülmen, Germany. Bulletin of the Mizunami Fossil Museum 32:1-12.

E.



Erik
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:31
Antw: Sebastiaan en zijn conservering

Bericht door Erik » 25 apr 2006, 11:59

Hoi Fossielenzoeken (en anderen),

Lang leve internet! Lees het allemaal zelf op...
http://www.city.mizunami.gifu.jp/sights ... f34fee6e4a

hatsiediedee!
groeten, E



Gebruikersavatar
Fossielenzoeker
Berichten: 1868
Lid geworden op: 08 feb 2006, 21:36
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time
Contacteer:
Antw: Sebastiaan en zijn conservering

Bericht door Fossielenzoeker » 25 apr 2006, 20:02

@ George
Ik bedoel niet dat de Protocallianassa er hetzelfe uitziet als de kreeft op jouw foto (waarschijnlijk is dit een heremietkreeft?).
Ik bedoel dat hij net als een heremietkreeft wel eens een tweedehands schelp gebruikte om in te wonen en zich te beschermen.
Het zullen vast zeeeeeer verre neefjes van elkaar zijn.

@ Erik
Bedankt voor de tip!
Jipperdejipie flapperdeflap holladiee.

[Bewerkt door Fossielenzoeker op 25-04-2006 om 19:04 NL]


Robert Mensink

Gebruikersavatar
Mako
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 feb 2006, 17:54
Antw: Sebastiaan en zijn conservering

Bericht door Mako » 25 apr 2006, 21:01

Wat zijn de verschillen tussen de Calianassa en Protocalianassa? Er wordt over beide soorten gerept ivm het Maastrichtien van Zuid-Limburg en België.


fidi exquisiri inveni

ik spleet, ik zocht, ik vond

Erik
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:31
Antw: Antw: Sebastiaan en zijn conservering

Bericht door Erik » 25 apr 2006, 22:39

Hoi Mako,

Met een beetje zoeken op internet kun je een heel eind komen...

Uit Swen et al., 2001 (te vinden op: http://dpc2.uba.uva.nl/ctz/vol70/nr02/art03 ) heb ik de volgende kenmerken. Voor het origineel van Mertin en Glaessner zul je toch echt de bieb in moeten ben ik bang...

Mertin (1941) proposed five criteria to distinguish between Callianassa and Protocallianassa species. The latter have: 1, a relatively elongated claw; 2, no indentation on the front side of the manus; 3, a diagonal connection between the carpus and propodus; 4, a carpus narrower than the manus and often almost as long; 5, no lateral protrusions from the merus.

Glaessner (1969), however, considered a distinction between callianassid genera on the basis of isolated chelae to be impossible. Among others, Vega et al. (1995) took the angle of the carpus-propodus joint to be a reliable characteristic for distinction between the two genera, and in this we concur.

E.



Gebruikersavatar
Mako
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 feb 2006, 17:54
Antw: Sebastiaan en zijn conservering

Bericht door Mako » 26 apr 2006, 00:49


Dank je Erik.
Ik ben zeker niet te beroerd om te Googlen, sterker nog, dat doe ik veel en graag. Maar ik had een vermoeden dat ik snel een concreet antwoord kon krijgen en dat is ook wel eens prettig ;).


fidi exquisiri inveni

ik spleet, ik zocht, ik vond


Gesloten