Cyrtospiriferen uit Barveaux

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gebruikersavatar
De DinoDolsjes
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 sep 2004, 10:36
Been thanked: 2 times
Cyrtospiriferen uit Barveaux

Bericht door De DinoDolsjes » 18 apr 2006, 22:21

Nu het in Mill en Antwerpen mager is gesteld met haaientanden heb ik eens de doos met spiriferen uit Barvaux afgestoft, met de bedoeling het kaf van het koren te scheiden, de mooiere stukken verder te prepareren en schoon te maken en tot slot te determineren.

Nu heb ik inmiddels begrepen, dat er in het Frasnian van België 3 soorten cyrtospiriferen gevonden kunnen worden, te weten:
Cyrtospirifer verneuilli
Cyrtospirifer grabaui
en Cyrtospirifer lobatus

Van de eerste soort zijn er legio foto\'s te vinden op het net, van de 2e slechts een paar en van de derde al helemaal geen.
Wie kan mij helpen met de determinatie; op basis van welke kenmerken kan ik deze 3 soorten van elkaar onderscheiden? Bij voorkeur geïllustreerd aan de hand van foto\'s. :)

Cheers,
Paul


If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser

 
Gebruikersavatar
Mako
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 feb 2006, 17:54
Antw: Cyrtospiriferen uit Barveaux

Bericht door Mako » 18 apr 2006, 22:50

Ik kan van C.Lobatus slechts 2 referenties online vinden. Misschien is er sprake van een vergissing, en zijn er maar 2 ipv 3 soorten.


fidi exquisiri inveni

ik spleet, ik zocht, ik vond

Gebruikersavatar
De DinoDolsjes
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 sep 2004, 10:36
Been thanked: 2 times
Cyrtospiriferen uit Barveaux

Bericht door De DinoDolsjes » 18 apr 2006, 23:07

Mako schreef:
Ik kan van C.Lobatus slechts 2 referenties online vinden. Misschien is er sprake van een vergissing, en zijn er maar 2 ipv 3 soorten.
ik neem aan dat je deze 2 sites bedoelt:
http://www.fossiliraptor.be/le%20devonien.htm
http://www.cmpb.net/en/frasnien.php

Zien er toch betrouwbaar uit (mijn Frans is helaas niet al te best).
C.Lobatus wordt op beide sites als très globuleux (zeer dik, bol?) beschreven.
Wel, zo eentje heb ik gevonden, lijkt haast wel net zo dik als breed.
Heb Luc van Bellingen (Fossilliraptor-site) gemailed; ben benieuwd.

Cheers,
Paul

[Bewerkt door De DinoDolsjes op 18-04-2006 om 22:10 NL]


If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser

Gebruikersavatar
Mako
Berichten: 234
Lid geworden op: 14 feb 2006, 17:54
Antw: Cyrtospiriferen uit Barveaux

Bericht door Mako » 18 apr 2006, 23:40

Die sites bedoel ik inderdaad. Ik heb zelf ook zo\'n bolle Cyrtospirifer liggen, het lijkt op een C. verneuilli die tussen de tramdeur heeft gezeten. Grover gebouwd, vooral de \'vleugels\' zijn minder breed. De streping is ook wat grover. Opvallend detail is dat het \'snaveltje\' meer naar binnen krult, het wijst ongeveer naar de onderste, kleinere klep, terwijl het snaveltje van C. verneuilli naar beneden wijst.

Komt dit overeen met die van jou Paul?

Foto\'s volgen hopelijk snel.

Sven


fidi exquisiri inveni

ik spleet, ik zocht, ik vond

Gebruikersavatar
De DinoDolsjes
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 sep 2004, 10:36
Been thanked: 2 times
Antw: Antw: Cyrtospiriferen uit Barveaux

Bericht door De DinoDolsjes » 19 apr 2006, 13:46

Mako schreef:
Die sites bedoel ik inderdaad. Ik heb zelf ook zo\'n bolle Cyrtospirifer liggen, het lijkt op een C. verneuilli die tussen de tramdeur heeft gezeten. Grover gebouwd, vooral de \'vleugels\' zijn minder breed. De streping is ook wat grover. Opvallend detail is dat het \'snaveltje\' meer naar binnen krult, het wijst ongeveer naar de onderste, kleinere klep, terwijl het snaveltje van C. verneuilli naar beneden wijst.

Komt dit overeen met die van jou Paul?

Foto\'s volgen hopelijk snel.

Sven
Klinkt bekend, zal vanavond het \"snaveltje\" van mijn \"bolle\" eens bekijken.
Wat foto\'s betreft, heb van het weekend een Canon EOS 350D gekocht - eindelijk :) - dus dat komt wel goed!

Cheers,
Paul


If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser

Gebruikersavatar
Smaug
Community Manager
Berichten: 1416
Lid geworden op: 11 nov 2003, 17:14
Has thanked: 224 times
Been thanked: 107 times
Antw: Cyrtospiriferen uit Barveaux

Bericht door Smaug » 19 apr 2006, 13:52

Op de website van het de werkgroep geologie, onderdeel van het Zeeuws genootschap der wetenschappen http://www.werkgroepgeologie.nl/, hebben ze het zelfs over 4 soorten, ik weet niet hoeveel waarde je daar aan kan hechten. Er staat eigenlijk ook geen verdere nuttige info :). Kijk onder excursies, barveaux, 9 oktober 2004.


My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

Gebruikersavatar
De DinoDolsjes
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 sep 2004, 10:36
Been thanked: 2 times
Antw: Cyrtospiriferen uit Barvaux

Bericht door De DinoDolsjes » 19 apr 2006, 14:07

Foto\'s even bekeken, met name die met op een hand een 3-tal exemplaren, waavan de voorste duidelijk smaller en boller is dan de andere 2.
Wel, diegene die ik thuis heb lijkt mij nog een flink stuk boller dan die voorste.
Zal hem vanavond eens \"kuisen en een fotoke trekken\".

Ik heb trouwens ook een hele mooie brede ( ca. 10 cm, met smal uitlopende vleugels), maar die vertoont diverse scheurtjes. Ik wil die graag eerst verstevigen alvorens te kuisen. Iemand hier ervaring mee?
Ik denk zelf aan het -voorzichtig - injecteren van (super)lijm in de scheurtjes met een injectiespuit.

Cheers,
Paul

Edit: Barvaux i.p.v. Barveaux


[Bewerkt door De DinoDolsjes op 19-04-2006 om 13:51 NL]


If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser

Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Cyrtospiriferen uit Barveaux

Bericht door Frederik » 19 apr 2006, 20:32

Als de breuken \'proper\' zijn: Heel voorzichtig boven een proper oppervlak het fossiel uit elkaar halen en dan onmiddellijk weer lijmen. Zo komt de lijm te zitten waar hij hoort: in het binnenste van de breuk en niet langs de naden.


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
De DinoDolsjes
Berichten: 1453
Lid geworden op: 29 sep 2004, 10:36
Been thanked: 2 times
Antw: Cyrtospiriferen uit Barveaux

Bericht door De DinoDolsjes » 20 apr 2006, 10:05

Hallo Frederik,

Heb zelf de indruk dat de breukjes niet proper zijn en ook niet door en door zijn Ben bang dat ik meer kapot maak dan me lief is als ik een breuk \"forceer\".

Zal e.e.a. eerst eens voorzichtig een beetje kuisen om te zien hoe de breukjes lopen en of ze al dan niet door een door gaan. Zal een rapportage maken met mijn nieuwe camera, dan kun je e.e.a. volgen.

Heb trouwens de bolle spirifer (a.k.a. \"De Bolle van Barvaux\" :) 8 cm breed en 4 cm dik) gisteravond eens aan een opknapbeurt onderworepn, ziet al een stuk toonbaarder uit. Maar wat kan die aangehechte schist hardnekkig zijn zeg!
Maar het is meer dan de moeite waard; op sommige plekken is zelfs nog het originele schelpmateriaal bewaard gebleven!

Wordt vervolgd......

Paul


If it doesn't kill you, it makes you
stronger.........and wiser

Gebruikersavatar
webmaster
Senior Lid
Berichten: 2439
Lid geworden op: 09 sep 2003, 21:20
Contacteer:
Antw: Cyrtospiriferen uit Barveaux

Bericht door webmaster » 20 apr 2006, 11:44

Een nieuwe camera betekent vast binnenkort heel veel leuke foto\'s op de fotopagina ;)


Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net


Gesloten