determineren fossielen cap blanc nez

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Gesloten
Gebruikersavatar
d_nbeek
Berichten: 176
Lid geworden op: 08 mar 2006, 18:29
determineren fossielen cap blanc nez

Bericht door d_nbeek » 11 mei 2006, 15:16

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

hallo iedereen,
hier een paar fossielen die ik in het weekend van 5,6,7 mei heb gevonden. wie wil ze determineren.
alvast bedankt.


fossielen waren getuigen, van de gebeurtenissen uit het verleden

 
Gebruikersavatar
d_nbeek
Berichten: 176
Lid geworden op: 08 mar 2006, 18:29
Antw: determineren fossielen cap blanc nez

Bericht door d_nbeek » 16 mei 2006, 15:59

heeft er niemand een idee:(. wie weet er misscien site\'s waar ik het zelf ook het een en ander kan determineren


fossielen waren getuigen, van de gebeurtenissen uit het verleden

Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: determineren fossielen cap blanc nez

Bericht door Frederik » 16 mei 2006, 16:22

Ok, even een eerste aanzet (maar zonder literatuur is het wel even moeilijk):
* De eerste foto lijkt me een Rynchonellide brachiopode te zijn.
* Daaronder met zekerheid een Turrilites (schroefvormig gewonden ammoniet), waarschijnlijk een T. acutus of T. costatus, ik vermoed T. acutus.
* Daaronder een reguliere zee-egel. Een beetje verweerd, maar best wel bijzonder.
* De bivalve daaronder heb ik zelf ook liggen. De naam ontglipt me hier.
* De twee laatste foto\'s zijn ammonieten van het geslacht Schloenbachia. Naar mijn mening beide Schloenbachia varians, vorm \'subtuberculata\'.

Kijk ook eens onder \'foto\'s\' op deze site. Je kan foto\'s opvragen per vindplaats, en dus ook van Cap Blanc Nez. Hiertussen vind je wel wat (o.a. de Schloenbachia).


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
d_nbeek
Berichten: 176
Lid geworden op: 08 mar 2006, 18:29
Antw: determineren fossielen cap blanc nez

Bericht door d_nbeek » 16 mei 2006, 22:55

oke, echt harstikke bedankt. nu heb ik eindelijk echt een paar (mooie) fossielen waarvan ik de naam, plaats van herkomst, en de tijd (ongeveer) heb. mocht je nog op de naam van die ene bivalve komen HEEL graag. maar was de 1e fote ook geen soort bivalve? dat was in iedergeval wel een van mijn 1e gedachte?
in iedergeval nogmaals harstikke bedankt.

ps. maar is die turrelites als je hem compleet hebt veel voorkomend in cbnz. want je vind er wel vaak stukken maar dit is m\'n 1e complete.
en waarom is die zeeëgel best wel bijzonder? want ik heb nog een fossiele zeeëgel gevonden alleen die is platgedrukt en mist een stuk. zal die ok nog wel op het forum zette.
alvast bedankt,


fossielen waren getuigen, van de gebeurtenissen uit het verleden


Gesloten