Pliocene Pacifische immigranten: hulp gevraagd!

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
Gesloten
Erik
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:31
Pliocene Pacifische immigranten: hulp gevraagd!

Bericht door Erik » 12 mei 2006, 00:25

Hoi Allemaal,

Ik zit met een vraag waar ik niet goed uitkom. In het Plioceen van Mill heb ik fossiele zeekoeten gevonden. Dat is verrassend, omdat dat de eerste keer is dat dat genus als fossiel uit de Atlantische oceaan gevonden is. Zij zijn uit het Mioceen al goed bekend uit de Pacific. Zij zijn vermoedelijk over de noordpool naar hier gekomen (ongeveer 3.5 miljoen jaar geleden).

Na de hele discussie over die zeehond/walruskaak realiseerde ik mij dat ook de walrus in die tijd hier zijn eerste opwachting maakt.

Klaas Post schrijft dat Alachtherium via het panamakanaal naar hier kwam:

http://www.pleistocenemammals.com/nieuw ... ochure.PDF

Het zou natuurlijk ook kunnen dat Alachterium -net als de zeekoet- dezelfde route over noord volgde.

Nou wil ik daar geen discussie over, maar wel over het volgende: zijn er onder jullie mensen die weet hebben van andere pacifische immigranten ten tijde van de zanclean-piacenzian overgang? Er moeten ook voorbeelden zijn van o.a. mollusken en inktvissen. Ik heb daarover echter geen referenties. Mocht je wat weten over andere typische Pacifische soorten die dan binnenkomen...(krabben, slakken, vissen, zoogdieren, forams etc...) wil je me dat dan eens doorgeven? Ik ben echt heel benieuwd naar een mogelijk patroon...

Tijd dus ongeveer zanclean-piacenzian overgang, laten we zeggen ruwweg het Plioceen van Mill/Zanden van oorderen.

Iemand?

Groeten, Erik




 
Gebruikersavatar
Hanneke
Berichten: 436
Lid geworden op: 04 feb 2004, 08:42
Contacteer:
Antw: Pliocene Pacifische immigranten: hulp gevraagd!

Bericht door Hanneke » 12 mei 2006, 09:50

Hoi Erik,
Ik ben verre van thuis in dit onderwerp, maar ik herinner mee een artikel van Edi Gittenberg (Naturalis) in Nature van kort geleden. Hij kijkt naar slakjes en beweert dat veel slakkensoorten migreren van eiland naar eiland door letterlijk mee te liften op vogels. Misschien kan hij aan de hand van fossiele slakjes iets zeggen over hun vermoedelijke transportmiddel?
groetjes, Hanneke


\"I have called this principle, by which each slight variation, if useful, is preserved, by the term Natural Selection\" - Charles Darwin

Gebruikersavatar
The Stone
Berichten: 871
Lid geworden op: 07 mei 2004, 12:55
Contacteer:
Antw: Pliocene Pacifische immigranten: hulp gevraagd!

Bericht door The Stone » 12 mei 2006, 11:06

Misschien juist hiervoor eens kijken naar de haaiesoorten.

M.a.w. zijn er haaien die in het Mioceen alleen in de Pacific zaten en die dan ineens opduiken in de Pliocene Fauna van Mill.



[Bewerkt door The Stone op 12-05-2006 om 10:07 NL]


When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

Erik
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:31
Antw: Antw: Pliocene Pacifische immigranten: hulp gevraagd!

Bericht door Erik » 12 mei 2006, 13:11

Hoi Hanneke,

Als vogels slakjes van eiland naar eiland kunnen brengen, zullen ze dat ook zeker met zeeslakjes of andere zeediertjes kunnen. Nu Er zal per vogel veel planktonisch leven (met veel larfjes e.d.) meeliften als hij opvliegt van het water. In die zin kunnen ze zeker bijdragen aan snelle verspreiding.
Andere vogels kunnen natuurlijk wel over landengtes vliegen (b.v. steltlopers, meeuwen). en op die manier mogelijk soorten van oceaan naar oceaan verspreiden (panama... beringstraat...).

Als ik daar zo over nadenk moet ik dan mijn zoektocht naar een mogelijke noordelijke verbinding tussen de Atlantische en Pacifische oceaan anders benaderen:

Ik moet eigenlijk soorten hebben die zich alleen via zee-verbindingen kunnen verspreiden (vissen, zoogdieren, haaien, pelagische vogels, etc.), en die niet kunnen meeliften.

Wat betreft beesten die een planktonische levensfase hebben of als plankton bestaan, zou je een verbinding alleen kunnen afleiden wanneer je een plotselinge grote influx van immigranten krijgt.

@Stone,
Het voorkomen van haaiensoorten in Mill die je in andere oudere Atlantische afzettingen niet vindt, ken ik helaas niet. Het zou wel een mooie ondersteuning zijn...

Algemeen:
Heeft er iemand ervaring met verzamelen in de Zanden van Oorderen, en heeft die daar misschien soorten aangetroffen die je niet in oudere lagen vindt?

Groeten, Erik



Gebruikersavatar
Morpheus
Berichten: 400
Lid geworden op: 02 mar 2004, 12:05
Contacteer:
Antw: Antw: Antw: Pliocene Pacifische immigranten: hulp gevraagd!

Bericht door Morpheus » 12 mei 2006, 14:18

erik schreef:
Algemeen:
Heeft er iemand ervaring met verzamelen in de Zanden van Oorderen, en heeft die daar misschien soorten aangetroffen die je niet in oudere lagen vindt?

Groeten, Erik
Misschien ben je hier iets mee...

- Deze Zanden worden faunistisch gekenmerkt door het verschijnen van Neptunea angulata, die een van de talrijkst aanwezige soorten zal worden.
- De basislaag bevat een mengeling van alle onderliggende fauna-elementen, samen met autochtone fossielen. Het is dikwijls moeilijk een onderscheid tussen beide te maken.
- Het volgende deel boven de basislaag wordt gekenmerkt door het massaal voorkomen van Atrina fragilis kalloensis. Exemplaren van deze soort waren bij de Zeesluis van Kallo in levenspositie terug te vinden, maar overal elders liggen ze plat. Zeldzaam worden hun pareltjes teruggevonden.
- Dit deel van de Zanden van Oorderen wordt afgesloten met een zeer dicht opeen gepakt pakket Pygocardia rustica vorm. Deze vorm wordt alleen aangetroffen in dit dicht op elkaar gestapelde deel, terwijl er boven zowel als er onder de gewone vorm aanwezig is.
- Het tweede deel van de Zanden van Oorderen bezit een meer soortenrijke fauna, waarin dubbelkleppige exemplaren van Cultellus cultellatus echter zeer opvallend zijn in de meest dicht afzettingen. Hoewel ze uiterst breekbaar zijn, is hun conservatie uitstekend.
- Het laatst, kleiige deel van de Zanden van Oorderen bevat een schelpenbed met talrijke dubbelkleppige exemplaren van Angulus benedeni benedeni, een soort die al voorkomt vanaf de basislaag van de Zanden van Oorderen, maar die hier het meest algemeen wordt.

http://members.chello.be/cr42644/Caenoz ... eenbe.html



Erik
Berichten: 755
Lid geworden op: 29 aug 2004, 18:31
Antw: Pliocene Pacifische immigranten: hulp gevraagd!

Bericht door Erik » 12 mei 2006, 15:31

Hoi Morpheus,
Dank je wel. Die site kende ik niet, maar is wel zeer informatief.

Ik ben er trouwens -na 2 uurtjes internetten- wel zo\'n beetje uit, geloof ik. Wanneer je zoekt op \"Beringian Transgresion\" dan blijkt er een heel scala aan vrij recente onderzoeken te zijn die aantonen dat er inderdaad een mid-Pliocene Noordelijke verbinding was tussen de Pacific en Atlantic (op ongeveer 3.5 Ma). Hieronder enige verwijzingen.

http://userpage.fu-berlin.de/~palaeont/ ... io3/19.pdf

http://www.calacademy.org/research/izg/ ... rincovich/

Ik denk dat ik er niet aan ontkom nu de literatuur er eens bij te gaan zoeken. Het bestaan van deze verbinding en de verspreiding van inktvissen en mollusken van de ene naar de andere oceaan sterkt mijn vermoeden (dat nu langzaamaan een overtuiging wordt) dat de Zeekoeten (en mogelijk ook de pliocene walrus Alachterium) langs deze route hier kwamen.

Erg bedankt voor het meedenken.

groeten, Erik




Gesloten