2 zoogdier botten
2 zoogdier botten
Foto 1/2: 18cm. vreemd geval, lijkt niet direct op een bot van een ledemaat, misschien middenvoetsbeentje mammoet ???
Foto 3/4: 26cm. Ik weet dat dit soort botten lastig te determineeren zijn, maar aangezien deze mooi compleet is hoop ik dat iemand kan helpen. Richting rund/hert? of paard?
Beide botten zijn pleistoceen.
Tim
- Jan Losser
Antw: 2 zoogdier botten
Foto 1 . Eigenlijk nog een foto nodig van het proximale gedeelte van het gewricht (van de bovenkant dus) maar het zou een middenhands of middenvoetsbeentje van een neushoorn kunnen zijn Foto 2 lijkt om een metacarpus of metatarsus (middenhands of middenvoetsbeen) van een hert kunnen zijn aangezien het bot erg slank is en de gleuf die over het bot loopt. Wederom weer mooie vondsten Tim
[Bewerkt door Jan Losser op 29-05-2006 om 08:13 NL]
[Bewerkt door Jan Losser op 29-05-2006 om 08:13 NL]
Zonder verleden geen toekomst
Foto 1/2: Zeker een middenhands/voets been van een Neushoornachtige en naar alle waarschijnlijkheid een Wolharige.
Foto 2/3: Middenvoets been rund. (Op het waarom kom ik nog terug)
Foto 2/3: Middenvoets been rund. (Op het waarom kom ik nog terug)
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Once you've got heat, you can do everything!
Foto 1/2: Zeer mooi, bedankt. Ik zal hoe dan ook nog even een foto van het gewricht plaatsen.
Foto 3/4: Ik kan me herrineren dat er eerder eens op dit forum is gesproken over die gleuf. En dit bot heeft inderdaad een diepe gleuf. Wachten wat The Stone er van zegt.
Foto 3/4: Ik kan me herrineren dat er eerder eens op dit forum is gesproken over die gleuf. En dit bot heeft inderdaad een diepe gleuf. Wachten wat The Stone er van zegt.
Tim
Hier dan de foto\'s van de gewrichten. (kon helaas geen duidelijkere foto\'s maken)
Tim
- Jan Losser
Geen twijfel mogelijk, het is een metapode
van een wolharige neushoorn
van een wolharige neushoorn
Zonder verleden geen toekomst
Ik zou nog terugkomen op het waarom van het verschil van middenvoets/handbenen tussen hertachtigen en rundachtigen.
Op de 1e foto zie je 2 middenvoetsbenen en middenhandsbeen van de voorkant:
Bovenste: Rendier Middenvoets
Middelste: Edelhert (juvenile) Middenhands
Onderste: Gewoon Rund Middenvoets
Op de 2e foto dezelfde 3 botten van de achterkant.
De kenmerkende \"gleuf\" wat bepaald of het bot een hertachtige is, is hier goed te zien bij de bovenste 2 botten aan de achterkant.
Bij runderen ontbreekt dit in het geheel.
Vrijwel alle hertachtigen dus ook reuzenhert, eland, ree etc. hebben dit heel sterk.
Heeft na mijn weten vooral te maken dat herten sterkere pezen hebben om beter te kunnen springen, deze pezen liepen door deze \"gleuf\".
[Bewerkt door The Stone op 14-06-2006 om 08:20 NL]
When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.
Dat is inderdaad een behoorlijk verschil tussen rund en hert. Goed om te weten.
Tim