preparatie phacopide
preparatie phacopide

Dan eindelijk eens een complete uit het midden Devoon van belgie.
deze foto's had ik al eens gepost, maar bij deze nogmaals.
Orgineel de steen meegenomen om een ander beestje en gelukkig voordat ik er met de hamer op los ben gegaan, viel mij een aantal ribbeltjes op.
Ook een ietwat beschadigd pygidium aan de zijkant van de steen en toen begon het te dagen... of ik heb hier een thorapygidium of misschien wel wat meer.
Na een stevige schrobbeurt was het wel duidelijk dat de ribbels idd van een thorax was
zie foto 1
(ik kan me nu niet voorstellen waarom ik dit niet meteen heb gezien...)
Tijdens een bezoekje aan een preparateur heb ik het stuk laten en zien en die heeft hem voorzichtig aangepoetst met een zandstralertje, om te kijken of hij echt compleet was
zie foto 2....
We hebben een oog!!!!
Een beetje teleurgesteld was ik toen ik hem daarna mee terug kreeg met de boodschap dat dit nagenoeg onmogelijk werd met de naaldjes die ik had en het was typisch een stuk wat gestraald "moest" worden.... Dit wordt een leuk stukje als je zelf ook wat ervaring hebt met een straler

vanmiddag foto tijdens prep!!
Ja sinds afgelopen weekend een 2dehandsje op de kop kunnen tikken, niet heel erg fancy, maar ruim voldoende voor hetgeen wat ik er mee wil doen.
en vanavond even goeie plaatjes van het eindresultaat schieten
oeps...
Antw: preparatie phacopide

Helaas een wat mindere foto....
maar tijdens de preparatie heb ik niet meer gedacht om meer plaatjes te schieten.
Niet dat ik het me niet voorgenomen had...
Ik ben ondanks advies stralen, toch met de naaldjes aan de slag gegaan, verschillende geprobeerd op hogere en lagere druk. Hartmetaal en staal.
Niks werkte. als er al een stukje matrix van de schaal vloog dan leek de schaal helemaal opgevreten/wegverweerd.
Reden genoeg om het stuk weg te leggen.
wel heb ik ruim om het beestje wat matrix weggegraven... wat ondanks het feit dat er geen scheiding tussen matrix en schaal te zien is, is de matrix zelf best wel zacht.
afgelopen weekend de straler geinstalleerd, bino erboven en losgegaan.
allereerst een tweetal prustkes met de straler bewerkt, en daar zag ik al vlug.
elke matrix gedraagt zich totaal anders.
Een geprepareert cyphaspis kopje uit de vitrine was het eerste "waardevolle" proefobject, hierbij heb ik heel makkelijk de laatste restjes matrix tussen oogjes en glabella kunnen verwijderen en met een snele veeg over de rest van de schaal, verdween ook de aanwezige grijze waas over het beestje.
In een vlaag van verstandsverbijstering en misschien lichtelijk overmoedig vanwege het gemak bij het cyphaspis cephalon, durfde ik het aan om een hoekje te stralen bij de complete phacopide.
met de 0.5mm nozzle... de fijnste die ik erbij heb zag ik onder de bino de grijze matrix op de pleuren als sneeuw voor de zon wegsmelten, voor ik er erg in had zat ik rondom de lensjes te prutsen.
Euforie, de matrix was zacht genoeg en de schaal hard!! ideal om te stralen!
Op de foto zie je het resultaat na een kleine 2 uur stralen en een beetje krabben en prikken.
Wat me opviel tijdens de preparatie was de aanwezigheid van relatief veel pyriet in de steen en naarmate ik de rechterkant van het beestje vrij probeerde te leggen leek het alsof hier veel rotzooi tegenaangespoeld zat.
Kleine stukjes schelp en schaal trilo restjes
De rechterhelft ging ook een stuk moeizamer,
regelmatig de straaltankjes los gehad en uitgeblazen.
Meer matrix om te verwijderen.
meer harde stukjes... bij gebrek aan betere benaming
rechterzijde cephalon en een deel van het oog lijken beetje opgelost (dit komt overigens niet door het stralen maar door de bewaartoestand.
oh.... en het was me al ingefluisterd door een phacopide gek... hoogstwaarschijnlijk pedinopariops.
Slecht te zien op de foto maar ik kon meerdere rijen met 8-9 oogjes tellen, ook de verhouding oog rest cephalon.
Nu denk ik ook wel pedinopariops... zal vanavond eens in de basse boeken duiken of ik wat verder kom met determinatie.
In de stadium van de preparatie kon ik ook al wat fijne details op de thoraxsegmenten zien en volgens mij ook heel vaag op de pleuren
[Bewerkt door ivok op 03-06-2014 om 14:21 NL]
oeps...
Ivo,
dit ziet er veelbelovend uit.
Ik ben benieuwd om het eindresultaat te zien.
Ook interessant om uw ervaringen met stralen te lezen. Persoonlijk verkies ik toch ook de naald, omdat dit beter onder controle is te houden. Stralen geeft nogal eens verlies van oppervlakte details.
mvg
Lugo
dit ziet er veelbelovend uit.
Ik ben benieuwd om het eindresultaat te zien.
Ook interessant om uw ervaringen met stralen te lezen. Persoonlijk verkies ik toch ook de naald, omdat dit beter onder controle is te houden. Stralen geeft nogal eens verlies van oppervlakte details.
mvg
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Schitterend!
In sommige gevallen is stralen effectiever dan beitelen. Ik heb begrepen dat dat hier ook het geval is.
In sommige gevallen is stralen effectiever dan beitelen. Ik heb begrepen dat dat hier ook het geval is.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
beitelen was simpelweg geen optie hier.
De straler heb ik in hoofdzzaak ook aangeschaft voor de afwerking en daar waar ik niet verder kom met de naaldjes.
Ik kan nog al eens doorschieten wat betreft mogelijkheden..... zo heb ik ergens in mijn kop gehaald dat een straler mij kon helpen, toch beetje geschrokken van de prijs dus met een DIY straler begonnen.
Dat was geen success.
op marktplaats heel goedkoop zo'n circulatie stralertje gevonden. Dentaal labo gevaarte waar de straalcabine tegelijk opvangbak en straalmiddelhouder is.
Dit heb ik gevuld met soda en werkt goed voor egeltjes in zachte kalk
kleine eraser was er ook al snel, met alu of ijzerpoeder veel te grof en onnauwkeurig. Met soda veel nauwkeuriger, maar zodra de matrix iets harder wordt moet je te lang stralen en beschadig je het fossiel
Heb gedacht over zo'n venturi straler, maar die vind ik persoonlijk dn al weer heel duur en heb geen idee hoe groot de nozzles daarop zijn.
Voor mij was het de overweging of voor de venturi of hopen op een lucky break en een 2de hands micro abrasive set tegenkomen.
De laatste is het uiteindelijk geworden.
nu heb ik 3 straalcannisters, met 0.5mm 0.8mm 1.0mm nozzle.. de laatste voor het grove graafwerk, echter deze heb ik nog niet werkend.
0.8mm vind ik zelf al vrij lomp, onder de bino lijkt het of je een groot gebied heel langzaam wegstraalt. Dit kan ook aan slijtage van de nozzle liggen, maar ik vind dat je daar weinig controle hebt
de 0.5mm is echter een genot om mee te werken... ja hij verstopt met regelmaat, maar je hebt veel controle afhankelijk van de matrix.
Nadeel is dat mijn apparaatje niet 'geschud' is, de cannisters zijn niet in beweging, dus verstopt nogal eens, ook kan ik de powder flow niet regelen behalve dan druk verhogen of verlagen.
Er zijn krengen die powder flow kunnen regelen druk onafhankelijk en met een vibreerdingetje onder de cannisters, maar die liggen tweede hands in slechte staat zelfs ruim boven budget
Juist als je zo'n slechte scheiding hebt dat je met de naald tot op de schaal werkt zie ik met de straler een groot voordeel.
Met de fijne naald van 1.3mm heb je al vlug een dikke put, de straal uit de 0.5mm nozzle is beduidend fijner en je ziet opeens heel goed het verschil tussen matrix en schaal.
Daar zit mijn problem nogal vaak, het verschil tussen matrix en schaal wordt zo slecht zichtbaar dat je geen punt hebt om op verder te gaan... de aanzet is opeens weg.
Met de straler is dit problem grotendeels opgelost, zodra de schaal er door piept dan moet je wegdraaien.
In het ideale geval heb je dan geen tot minimaal detail verlies, maar je hebt wel een nieuwe aanzet voor de naald.
In het geval van deze pedinopariops werkte dit niet, ik heb meerdere aanzetten gemaakt en met de fijne naald verder geprobeerd, lukte niet.
In dit geval was stralen de betere uitkomst.
Was de matrix harder geweest, dan had ik gekozen voor de beitels.
Al is het maar tijdmatig, in hardere matrix hebben beitels een duidelijk voordeel.
Ik zal vanavond ook een plaatje trekken van de cyphaspis kop. deze is helemaal met naald geprepareerd alleen de matrix tussen oog en glabella kreeg ik niet handmatig verwijderd.
De tijd die ik met de straler nodig had om zo'n klein beetje matrix te verwijderen, is vergelijkbaar met de tijd die ik nodig had om het complete oog van de pedinopariops vrij te leggen.
Ook heb ik met de preparatie van dit kopje de nekring weggetikt, omdat ik op dat punt weinig scheiding zag en tot op de schaal moest graven, het is maar een klein beestje.
Mocht ik een dergelijk stuk nog eens prepareren (heb nog drie kopjes liggen) denk ik wel dat ik de straler in ga zetten zodra ik moet gaan zoeken naar onderdelen of bij een nare plooi in de buurt kom
De straler heb ik in hoofdzzaak ook aangeschaft voor de afwerking en daar waar ik niet verder kom met de naaldjes.
Ik kan nog al eens doorschieten wat betreft mogelijkheden..... zo heb ik ergens in mijn kop gehaald dat een straler mij kon helpen, toch beetje geschrokken van de prijs dus met een DIY straler begonnen.
Dat was geen success.
op marktplaats heel goedkoop zo'n circulatie stralertje gevonden. Dentaal labo gevaarte waar de straalcabine tegelijk opvangbak en straalmiddelhouder is.
Dit heb ik gevuld met soda en werkt goed voor egeltjes in zachte kalk
kleine eraser was er ook al snel, met alu of ijzerpoeder veel te grof en onnauwkeurig. Met soda veel nauwkeuriger, maar zodra de matrix iets harder wordt moet je te lang stralen en beschadig je het fossiel
Heb gedacht over zo'n venturi straler, maar die vind ik persoonlijk dn al weer heel duur en heb geen idee hoe groot de nozzles daarop zijn.
Voor mij was het de overweging of voor de venturi of hopen op een lucky break en een 2de hands micro abrasive set tegenkomen.
De laatste is het uiteindelijk geworden.
nu heb ik 3 straalcannisters, met 0.5mm 0.8mm 1.0mm nozzle.. de laatste voor het grove graafwerk, echter deze heb ik nog niet werkend.
0.8mm vind ik zelf al vrij lomp, onder de bino lijkt het of je een groot gebied heel langzaam wegstraalt. Dit kan ook aan slijtage van de nozzle liggen, maar ik vind dat je daar weinig controle hebt
de 0.5mm is echter een genot om mee te werken... ja hij verstopt met regelmaat, maar je hebt veel controle afhankelijk van de matrix.
Nadeel is dat mijn apparaatje niet 'geschud' is, de cannisters zijn niet in beweging, dus verstopt nogal eens, ook kan ik de powder flow niet regelen behalve dan druk verhogen of verlagen.
Er zijn krengen die powder flow kunnen regelen druk onafhankelijk en met een vibreerdingetje onder de cannisters, maar die liggen tweede hands in slechte staat zelfs ruim boven budget
Juist als je zo'n slechte scheiding hebt dat je met de naald tot op de schaal werkt zie ik met de straler een groot voordeel.
Met de fijne naald van 1.3mm heb je al vlug een dikke put, de straal uit de 0.5mm nozzle is beduidend fijner en je ziet opeens heel goed het verschil tussen matrix en schaal.
Daar zit mijn problem nogal vaak, het verschil tussen matrix en schaal wordt zo slecht zichtbaar dat je geen punt hebt om op verder te gaan... de aanzet is opeens weg.
Met de straler is dit problem grotendeels opgelost, zodra de schaal er door piept dan moet je wegdraaien.
In het ideale geval heb je dan geen tot minimaal detail verlies, maar je hebt wel een nieuwe aanzet voor de naald.
In het geval van deze pedinopariops werkte dit niet, ik heb meerdere aanzetten gemaakt en met de fijne naald verder geprobeerd, lukte niet.
In dit geval was stralen de betere uitkomst.
Was de matrix harder geweest, dan had ik gekozen voor de beitels.
Al is het maar tijdmatig, in hardere matrix hebben beitels een duidelijk voordeel.
Ik zal vanavond ook een plaatje trekken van de cyphaspis kop. deze is helemaal met naald geprepareerd alleen de matrix tussen oog en glabella kreeg ik niet handmatig verwijderd.
De tijd die ik met de straler nodig had om zo'n klein beetje matrix te verwijderen, is vergelijkbaar met de tijd die ik nodig had om het complete oog van de pedinopariops vrij te leggen.
Ook heb ik met de preparatie van dit kopje de nekring weggetikt, omdat ik op dat punt weinig scheiding zag en tot op de schaal moest graven, het is maar een klein beestje.
Mocht ik een dergelijk stuk nog eens prepareren (heb nog drie kopjes liggen) denk ik wel dat ik de straler in ga zetten zodra ik moet gaan zoeken naar onderdelen of bij een nare plooi in de buurt kom
oeps...

in mijn enthousiasme zag ik op de foto's dat er toch nog hier en daar wat puntjes matrix op het oog zitten oa.
ook is te zien dat het beestje nogal vervormd is
pygidium is onder de thorax geschoven
rechterzijde van van het cephalon was bezaaid met grut en dat is handmatig verwijderd... ook zie je dat hier de bewaringstoestand erg slecht is. ik heb bewust een beetje van het grut bewaard, dit waren ook de twee stukjes die echt op de schaal plakten
en als laatste de cyph nadat ik de matrix tussen oog en glabella heb verwijderd
oeps...
om een idee te krijgen van de bewaringstoestand...
dit is de opgerolde
volgens mij een thorapygidium misschien compleet en in het negatief zit iets wat mogelijk het cephalon zou kunnen zijn of een ander exemplaar.
uit dezelfde steen heel dicht bij elkaar, ik heb ook nog een stuk uit dezelfde steen... een stuk groter exemplaar, maar wederom een thorapygidium , een deel van de schaal zit in het negatief en de kop zit schuin onder het geheel verstopt
oeps...
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Prachtig Ivo!
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
dank u
ben er zelf ook erg blij mee.
Misschien niet het best bewaarde stuk, wanneer je het vergelijkt met het marokaanse materiaal... maar wel een leuk lokaal stukje uit een regio waar niet zo heel veel compleet spul vandaan komt.
iemand overigens een idee wat de slechte bewaring aan de rechterzijde heeft veroorzaakt
Ik kreeg hethelaas niet goed op de foto, maar je kan als ware een lijn trekken schuin over de glabella en een deel van het oog. links van de lijn goed bewaard, rechts slecht, zelf geen lensjes aanwezig (heel vaag...)
op de foto met de rode circeltjes zie je ook nog wat schaaldeeltjes die erop zijn blijven plakken. maar wat het is?
mineral iets, schelp...
Dat hele stuk slecht bewaard was bezaaid met dit soort dingetjes, zelfs een los thorax segmentje
ben er zelf ook erg blij mee.
Misschien niet het best bewaarde stuk, wanneer je het vergelijkt met het marokaanse materiaal... maar wel een leuk lokaal stukje uit een regio waar niet zo heel veel compleet spul vandaan komt.
iemand overigens een idee wat de slechte bewaring aan de rechterzijde heeft veroorzaakt
Ik kreeg hethelaas niet goed op de foto, maar je kan als ware een lijn trekken schuin over de glabella en een deel van het oog. links van de lijn goed bewaard, rechts slecht, zelf geen lensjes aanwezig (heel vaag...)
op de foto met de rode circeltjes zie je ook nog wat schaaldeeltjes die erop zijn blijven plakken. maar wat het is?
mineral iets, schelp...
Dat hele stuk slecht bewaard was bezaaid met dit soort dingetjes, zelfs een los thorax segmentje
oeps...