insluitingen in Carbonische kalksteen ?

Discussieer hier over sedimentaire, vulkanische en overige gesteenten
Plaats reactie
havasche
insluitingen in Carbonische kalksteen ?

Bericht door havasche » 03 aug 2014, 20:33

Afbeelding

Carbonische kalksteen is over het algemeen grijs van kleur. Soms kom je echter in die grijze massa zwarte kalk tegen. Waaruit ontstaat de zwarte kalksteen en waaruit de grijze ? In bijgaande foto lijken de ronde vormen aan de rechterkant op een graafgang. Zijn de zwarte insluitsels dan ontstaan door bioturbatie van zwarte en grijze grondmassa ? Ik ben heel benieuwd naar reacties.

Stijn
Been thanked: 2 times
Contacteer:
Re: insluitingen in Carbonische kalksteen ?

Bericht door Stijn » 03 aug 2014, 21:27

mijn best guess vanop foto: het zwarte is geen kalk maar chert. Silicavorming in kalksteen. Typisch in enkele Onder Carboon kalkstenen.

mvg
stijn

"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996

havasche

Bericht door havasche » 04 aug 2014, 10:02

Afbeelding

Bedankt voor de reactie.
Ik heb een stuk Carbonische kalk waarin deze zwarte insluiting, kapot geslagen.
De breukvlakken in de grijze kalk zien er anders uit dan die in het zwarte insluitsel: de Carbonische kalk oogt zandiger; het zwarte insluitsel geeft gladde breukvlakken te zien.
Inderdaad, zoals je al veronderstelde, zoals vuursteen met schaalvormige breukvlakken. Zoals bij glas. Zie bijgaande foto.
Zoals vuursteenpijpen in kalk ook door gravende dieren zijn ontstaan, zo kan de zwarte ronding in de grote Carbonische kalksteen waarschijnlijk ook door gravende dieren zijn ontstaan, veronderstel ik.
Ik had bijgaande foto tegelijk met de eerste foto moeten plaatsen. Dan was determinatie waarschijnlijk eenvoudiger geweest.

Vr groet

Tommie
Has thanked: 6 times
Been thanked: 46 times

Bericht door Tommie » 04 aug 2014, 15:15

Hoi,

ik heb geen inhoudelijke bijdrage, maar ik kom dit ook vaak tegen. Het lijkt soms ook alsof de buitenkant gepolijst is, zo kan het glimmen. Ik heb er slechts zelden een vorm in gezien die ik zou kunnen thuisbrengen tot iets wat we kennen.

mvg

Tom

Carboon
Has thanked: 430 times
Been thanked: 525 times

Bericht door Carboon » 08 aug 2014, 18:23

Zouden het sideriet-knollen of iets dergelijks kunnen zijn?

Op zoek naar groen in het zwart.

havasche

Bericht door havasche » 08 aug 2014, 20:57

Bedankt voor de moeite om te reageren..

Hier een link naar een artikel uit GEA over sideriet. http://natuurtijdschriften.nl/download? ... cid=415436

Daarin wordt vermeld dat het het een ijzercarbonaat is en reageert met zoutzuur.
De steen uit de afbeelding bevat relatief veel "insluitsel", maar voelt in verhouding niet zwaar aan zoals je zou verwachten bij een ijzer bevattende steen; bovendien is het insluitsel zwart en volgens het artikel zou sideriet bruin zijn; zoutzuur geeft geen reactie op het "insluitsel"; sideriet uit het artikel reageert wel op zoutzuur. Het moedergesteente zelf reageert wel op zoutzuur . Maar dat is dan ook kalk.

Moet sideriet ook niet knolvormig zijn?

Groet HvS

Carboon

Bericht door Carboon » 08 aug 2014, 22:49

Wat was de sterkte van de zoutzuuroplossing die is gebruikt en was deze verwarmd of op kamertemperatuur? Sideriet zal, in tegenstelling tot calcium carbonaat, niet altijd "bruisend" met zoutzuur reageren. De zoutzuuroplossing moet sterk genoeg zijn. Een 10% oplossing, bijvoorbeeld, zal bij kamertemperatuur sideriet niet laten bruisen. Wat de bruine kleur betreft, vervuiling met organisch materiaal kan het zwart mogelijk verklaren. De suggestie van Stijn is een goed alternatief, mocht het qua dichtheid inderdaad geen sideriet (of ankeriet, o.i.d.) kunnen zijn. Voor silica zou je de hardheid kunnen testen en gebruiken om een onderbouwd onderscheid te maken. Het heeft in ieder geval veel weg van een concretie/knol van het een of ander...

Carboon

Bericht door Carboon » 08 aug 2014, 23:07

Afbeelding
havasche schreef:
Moet sideriet ook niet knolvormig zijn?
De habitus en macroscopische morfologie kunnen variëren. Dit zijn bijv. siderietkristallen (rhomboëders) onder aragoniet (calcium carbonaat, hier beeldvullende, latvormige kristallen) in een SEM beeld uit mijn promotieonderzoek. Verre van knolvormig!

[Bewerkt door Carboon op 08-08-2014 om 23:09 NL]

Plaats reactie