Reisteigne, 380 miljoen jaar geleden, niet zeker wat het is
Reisteigne, 380 miljoen jaar geleden, niet zeker wat het is

Afgelopen weekend voor het eerst echt fossielen gezocht uit het Devoon/Carboon bij Reisigne in de verlaten steengroeve. Zit een earthcache en zo kwamen we er. Mijn fossielenboek en deze site geeft voor mij geen duidelijkheid over bijgevoegde fossielen. Wie kan mij meer zekerheid verschaffen?
[Bewerkt door ettekerst op 05-11-2014 om 21:09 NL]
[Bewerkt door ettekerst op 05-11-2014 om 21:09 NL]
[Bewerkt door ettekerst op 05-11-2014 om 21:47 NL]
Antw: Reisigne, 380 miljoen jaar geleden, niet zeker wat het is
Uiteraard eerst van harte welkom op het forum.
De foto's zijn te klein om duidelijk aan te geven wat het is.
A en B Geen idee, foto's zijn te klein beter om ze stuk voor stuk te plaatsen.
C lijkt mij een doorsnede van een crinoïdesteel ( segment)
Bryozoa is waarschijnlijk Fenestella
De foto met crionoïdedelen kan ik niets van maken.
De onderste 2 foto's lijken mij inderdaad koralen maar is slecht te zien vanwege de te kleine foto's
Cora
De foto's zijn te klein om duidelijk aan te geven wat het is.
A en B Geen idee, foto's zijn te klein beter om ze stuk voor stuk te plaatsen.
C lijkt mij een doorsnede van een crinoïdesteel ( segment)
Bryozoa is waarschijnlijk Fenestella
De foto met crionoïdedelen kan ik niets van maken.
De onderste 2 foto's lijken mij inderdaad koralen maar is slecht te zien vanwege de te kleine foto's
Cora
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Welkom!
De foto's zijn inderdaad aan de kleine kant. Wel leuk dat je een duidelijke collage maakt, met maataanduiding en dergelijke. Ik neem aan dat deze stukken uit de groeve bij Resteigne komen (niet "Reisigne" ).
Ik zie vooral koralen. Ook foto C lijkt me een doorsnede van een koraal, maar dan van een deel van de kelk zelf. Je kan duidelijk de septa zien.
E zou inderdaad een bryozo kunnen zijn.
Ik zie geen crinoïdekelk op foto D. Wel zie ik allerhande koraalresten. Crinoïderesten zijn plaatselijk zeer algemeen in deze groeve. Het gaat dan meestal om stengeldelen. Complete kelken worden gevonden, maar ze zijn er heel erg zeldzaam.
[Bewerkt door Frederik op 05-11-2014 om 10:30 NL]
De foto's zijn inderdaad aan de kleine kant. Wel leuk dat je een duidelijke collage maakt, met maataanduiding en dergelijke. Ik neem aan dat deze stukken uit de groeve bij Resteigne komen (niet "Reisigne" ).
Ik zie vooral koralen. Ook foto C lijkt me een doorsnede van een koraal, maar dan van een deel van de kelk zelf. Je kan duidelijk de septa zien.
E zou inderdaad een bryozo kunnen zijn.
Ik zie geen crinoïdekelk op foto D. Wel zie ik allerhande koraalresten. Crinoïderesten zijn plaatselijk zeer algemeen in deze groeve. Het gaat dan meestal om stengeldelen. Complete kelken worden gevonden, maar ze zijn er heel erg zeldzaam.
[Bewerkt door Frederik op 05-11-2014 om 10:30 NL]
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Bedankt ! Die mooie rondjes, zo mooi geometrisch, zijn dus koraalkelken. Kon ze nergens vinden. Staat dat al ergens op de determinatiesite ?
Inderdaad heel veel steelresten van chionidoidedelen gevonden en dacht dus dat zo'n kelkrest ook wel zou kunnen, maar was er niet zeker van. Meer waarschijnlijk dus koraal.
Zal de Fenestella eens gaan opzoeken. Die Bryozoa vind ik wel erg interessant, daar zie hier in Zeeland nog heel lokaal erg veel voorkomen en ik er zelf een geocache over heb gemaakt. Leuk om dat stuk geologie erover eens te gaan ontdekken.
Ga zeker vaker fossielen zoeken nu en dan maak ik wat betere opnames voor jullie.
Inderdaad heel veel steelresten van chionidoidedelen gevonden en dacht dus dat zo'n kelkrest ook wel zou kunnen, maar was er niet zeker van. Meer waarschijnlijk dus koraal.
Zal de Fenestella eens gaan opzoeken. Die Bryozoa vind ik wel erg interessant, daar zie hier in Zeeland nog heel lokaal erg veel voorkomen en ik er zelf een geocache over heb gemaakt. Leuk om dat stuk geologie erover eens te gaan ontdekken.
Ga zeker vaker fossielen zoeken nu en dan maak ik wat betere opnames voor jullie.

alleen B heb ik nog geen idee van. Daarom hierbij hopelijk een betere opname.

toch ook maar foto D nog beter toegevoegd: kelk of koraal?
Antw: Reisteigne, 380 miljoen jaar geleden, niet zeker wat het is
Bij foto C sluit ik mij aan bij Frederik, dus koraal. Ik was iets te snel met mijn antwoord.
Foto B zie ik ook een doorsnede van een koraal.
Foto D, blijft voor mij een vraagteken, ik zie hier niet direct een crinoïde in maar ook niet een koraal. Ik kan het gewoon niet goed zien op de foto om een duidelijk antwoord te geven. Koraal is mijn eerste optie maar dan is hij sterk verweerd.
Dus met betere foto's is het misschien mogelijk een uitspraak te doen.
Cora
Foto B zie ik ook een doorsnede van een koraal.
Foto D, blijft voor mij een vraagteken, ik zie hier niet direct een crinoïde in maar ook niet een koraal. Ik kan het gewoon niet goed zien op de foto om een duidelijk antwoord te geven. Koraal is mijn eerste optie maar dan is hij sterk verweerd.
Dus met betere foto's is het misschien mogelijk een uitspraak te doen.
Cora
Bedankt !
Waarom worden die doorsnedes nergens op de site getoont bij de determinatietabellen?
Kan ik dit als tip inbrengen ??
Waarom worden die doorsnedes nergens op de site getoont bij de determinatietabellen?
hello Ettekerst,
een paar jaar geleden heb ik me toegelegd op Bryozoa en heb het geluk gehad om in Resteigne een 3- tal mooie stukken te vinden. Door de hardheid van het gesteente aldaar is het niet zo simpel om goed geconserveerde exemplaren te vinden die een soortdeterminatie toelaten. Vandaar dat ik wou wachten op meer stukken om deze te bestuderen.
Fenestella komt veel voor in het Devoon en Resteigne en is dus een goede richting. Ik meen dat ik toen op internet een pdf-file gevonden had. Laat maar weten of je interesse hebt, dan zal ik eens kijken.
Kan je wat meer vertellen over je geocache en je Bryozoa-vondsten uit Zeeland?
groetjes
Jeremy
een paar jaar geleden heb ik me toegelegd op Bryozoa en heb het geluk gehad om in Resteigne een 3- tal mooie stukken te vinden. Door de hardheid van het gesteente aldaar is het niet zo simpel om goed geconserveerde exemplaren te vinden die een soortdeterminatie toelaten. Vandaar dat ik wou wachten op meer stukken om deze te bestuderen.
Fenestella komt veel voor in het Devoon en Resteigne en is dus een goede richting. Ik meen dat ik toen op internet een pdf-file gevonden had. Laat maar weten of je interesse hebt, dan zal ik eens kijken.
Kan je wat meer vertellen over je geocache en je Bryozoa-vondsten uit Zeeland?
groetjes
Jeremy
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Antw: Reisteigne, 380 miljoen jaar geleden, niet zeker wat het is
Misschien moeten we er eens een artikeltje aan wijden.ettekerst schreef:
Bedankt !
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)