Anthraconiet

Discussieer hier over mineralen in het algemeen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4359
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 361 times
Anthraconiet

Bericht door Spongebob » 08 nov 2014, 23:45

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag was ik aanwezig op de 3e Noordelijke zwerfstenendag in Borger. Veel bekenden ontmoet en leuke, interessante lezingen gehoord (waarin dit jaar de fossielen er echter een beetje bekaaid vanaf kwamen).
O.a. Jan Drenth uit Doetinchem liet er een aantal zwerfsteenvondsten zien, waaronder deze uit Schleswig-Holstein. Voor mij zag het eruit als een donkere aragoniet, maar het bleek een ANTHRACONIET te zijn.
Harry Huisman bevestigde de determinatie en liet me ook de geur van bitumen ruiken, die d.m.v. wrijven langs een ander voorwerp, verspreid werd; dezelfde geur die de cambrische stinkkalk heeft, wanneer je die doorslaat.
Anthraconiet was helemaal nieuw voor mij en dus weer iets geleerd :)

[Bewerkt door Spongebob op 09-11-2014 om 09:51 NL]


Time fades away (Neil Young)

 
Gebruikersavatar
Duys
Berichten: 2815
Lid geworden op: 15 mei 2008, 18:53
Contacteer:
Re: Anthraconiet

Bericht door Duys » 09 nov 2014, 10:53

Handig Spongebob, heb ik hier al een aantal keer tussen de dijkstenen gevonden, steeds denkend aan iets Carboon, maar duidelijk een steen en laten liggen. Volgende keer eens op de geur letten.
Duys



Gebruikersavatar
Duys
Berichten: 2815
Lid geworden op: 15 mei 2008, 18:53
Contacteer:
Re: Anthraconiet

Bericht door Duys » 09 nov 2014, 11:02

Afbeelding

Had toch een stukje liggen, blijkt geen geur af te geven, eerder iets lijsteenachtigs.
Groeten,
Duys



Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4359
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 361 times
Re: Anthraconiet

Bericht door Spongebob » 09 nov 2014, 13:59

Hoi Duys,

Jouw steen lijkt me iets anders. De steen die ik gisteren in m'n hand mocht houden had iets calciet-achtigs; vandaar dat ik hem voor een aragoniet aanzag. Als ie bovendien geen bitumengeur afgeeft, zal het waarschijnlijk iets anders zijn.


Time fades away (Neil Young)


Plaats reactie