Mijn eerste gefacetteerde Bergkristal na ruim 25 jaar.

Discussieer hier over mineralen in het algemeen
Gebruikersavatar
adekker
Berichten: 545
Lid geworden op: 30 jul 2007, 18:50
Contacteer:
Re: Mijn eerste gefacetteerde Bergkristal na ruim 25 jaar.

Bericht door adekker » 11 jan 2015, 10:55

Als je graag wilt dat ik ook een granaat voor jou facetteer, is dat zeker mogelijk! Hier zullen dan geen kosten aan verbonden zijn (behalve hooguit de verzendkosten). In het verleden heb ik zo wel vaker voor andere leden op dit forum stenen geslepen.
Wanneer je de granaten nader gaat bekijken, probeer dan vooral te letten op de slijpwaardigheid. Iedere fout, verontreiniging of breuk in een steen zal later door het aantal facetten en de lichtreflectering duidelijker en verveelvoudigd terug te zien zijn, tenzij deze onvolkomenheden er vooraf nog uit te slijpen zijn. Daarnaast dienen de stenen op zich - ongeacht de kleurintensiteit - doorzichtig te zijn. Om dit te bepalen, is het aan te raden de stenen met een sterk lampje vanaf de onderkant te belichten en ze aldus te inspecteren.
Houd daarbij ook in gedachte dat hoe kleiner een steen is, hoe minder facetten er op zullen passen (dus hoe simpeler het slijpsel zal worden).


Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

 
Gebruikersavatar
adekker
Berichten: 545
Lid geworden op: 30 jul 2007, 18:50
Contacteer:
Re: Mijn eerste gefacetteerde Bergkristal na ruim 25 jaar.

Bericht door adekker » 11 jan 2015, 12:38

Afbeelding

Voor de (kleine) granaten zou het bovenstaande slijpsel waarschijnlijk wel geschikt zijn:
het Idar-Obersteinslijpsel.
Dat is een vereenvoudigd briljantslijpsel met 41 facetten.


Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

Gebruikersavatar
TheRock
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 okt 2014, 03:07
Re: Mijn eerste gefacetteerde Bergkristal na ruim 25 jaar.

Bericht door TheRock » 12 jan 2015, 12:59

Afbeelding

Hierbij alle granaten die ik gevonden heb in de oude vulkaan van Níjar, een zéér rijke plek voor het zoeken en vinden van kleine heldere granaten.

Ik heb er nog niet in detail naar kunnen kijken jammer genoeg, maar ik heb deze foto snel tussendoor gemaakt om in ieder geval een idee te geven van waar ik het over heb. De grotere granaten in het restmateriaal (op het blauwe plastic bord) zijn rond de 3-4 millimeter. De grotere granaten in het groene doosje zijn vanaf ongeveer 4 millimeter tot waarschijnlijk 8-9 millimeter voor de allergrootsten.

Het restmateriaal kan ik u zo toesturen als u wilt, van de grotere granaten kan ik kijken voor een aantal met hoge kwaliteit om die ook mee te sturen.
Wat u kan missen uit de eindresultaten is welkom, ik ben dan van plan om voorlopig beiden naast elkaar te leggen met een kort (geologisch) verhaal erbij in één van mijn vitrine kasten.

Ik weet niet precies wanneer ik er de tijd voor heb gezien ik voor woensdag een verslag moet inleveren, waar nog wat werk aan verricht moet worden. Maar als u uw adres naar mij toestuurt, kan ik het opsturen wanneer ik er tijd voor heb.


- Riemer

Gebruikersavatar
adekker
Berichten: 545
Lid geworden op: 30 jul 2007, 18:50
Contacteer:
Re: Mijn eerste gefacetteerde Bergkristal na ruim 25 jaar.

Bericht door adekker » 12 jan 2015, 14:12

Hallo Riemer,
Ik heb je een mailtje gestuurd.
Groeten, André.


Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

jiri
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 apr 2015, 21:16
Re: Mijn eerste gefacetteerde Bergkristal na ruim 25 jaar.

Bericht door jiri » 01 apr 2015, 22:35

hey adekker! ik zou zelf ook heel graag stenen willen slijpen, maar ik heb niet de juiste apperaten om dat goed te doen, weet je toevallig waar ik een slijpmachine kan kopen en die "stiften" ik heb extreem veel goedkoop slijp materiaal waar ik op kan oefenen!


Noob zoekt steen ;-)

Gebruikersavatar
adekker
Berichten: 545
Lid geworden op: 30 jul 2007, 18:50
Contacteer:
Re: Mijn eerste gefacetteerde Bergkristal na ruim 25 jaar.

Bericht door adekker » 02 apr 2015, 17:08

Hallo Jiri,

Er zijn verschillende firma's die slijpapparatuur voor edelstenen verkopen, zowel in Nederland als in het buitenland. Nu weet ik niet precies wat je zoek. Een zaagmachine, een slijpmachine voor vlakke stenen en cabochons of een facetteermachine... Al deze machines zijn erg duur in aanschaf en in diverse uitvoeringen. Als je zelf erg handig bent, kun je voordeliger zelf een machine proberen te bouwen. Lukt dat niet, kijk dan eens rond op het internet bij bv.
- Marktplaats (soms staat daar iets op)
- MTS (een groothandel in Giethoorn)
- de Bodemschat (in Hengelo)
- Otto Eigner (in Idar-Oberstein)
- Homberg-Brusius (in Kirchweiler bij Idar-Oberstein)
En zo zijn er nog wel meer leveranciers. Gewoon even googelen.

Groeten,
André.


Old rockhounds never die, they just slowly petrify!

jiri
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 apr 2015, 21:16
Re: Mijn eerste gefacetteerde Bergkristal na ruim 25 jaar.

Bericht door jiri » 02 apr 2015, 18:47

dankje voor de info! ik zal effe rond zoeken, en kijken of het inderdaad niet handiger is om eentje te bouwen.


Noob zoekt steen ;-)

jiri
Berichten: 42
Lid geworden op: 01 apr 2015, 21:16
Re: Mijn eerste gefacetteerde Bergkristal na ruim 25 jaar.

Bericht door jiri » 02 apr 2015, 18:47

dankje voor de info! ik zal effe rond zoeken, en kijken of het inderdaad niet handiger is om eentje te bouwen.


Noob zoekt steen ;-)


Plaats reactie