Preparatie Mosasaurus Stukken

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Trilobite
Contacteer:
Preparatie Mosasaurus Stukken

Bericht door Trilobite » 27 apr 2015, 01:37

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afgelopen beurs in Ede had ik een paar leuke Mosasaurus stukjes op de kop getikt. En ik dacht dat het wel leuk wsa om de preparatie er van de delen met jullie. Beide stukken komen uit Khouribga, Marokko.

Het eerste stuk bestaat uit twee tanden met wortel, een aantal kaak splinters en een staart wervel. Ik heb de kaak fragmenten aan elkaar gehouden omdat het waarschijnlijk niet in elkaar te puzzelen is als ik het uit elkaar zou halen. De wervel heb ik wel los gemaakt omdat deze in de weg zat van een van de tanden.

Het tweede stuk is flink stuk kaak met twee tanden en nog twee uitkomende tanden. Bij het kopen zag ik al meteen dat er in ieder geval zand aan geplakt was om de compositie mooier te maken. Maar er leek verder weinig mis te zijn met de kaak zelf. Ik besloot dit stuk helemaal uit het steen te halen omdat en een enkel bot was. Bij het uit prepareren ontdekte ik dat de voorste tand er opgelijmd was. Na verder onderzoek bleek deze tand waarschijnlijk toch wel bij de kaak te horen maar was gewoon een beetje scheef gerepareerd. Deze tand heb ik inmiddels dan ook weer terug gezet op de kaak. Ook bleek dat er toch een ander bot dicht bij de kaak zat waarvan ik nog niet weet wat het precies is.
De kaak zelf dacht ik eerst dat het misschien een boven of onderkaak was met de binnenkant ontbloot. Maar het bleek uiteindelijk een linker pterygoid bot te zijn van een Prognathodon sp. waarvan toen ik 'm kocht de buitenzijde(linker) ontbloot was.

Wanneer de Pterygoid kaak klaar is zal ik nog wat foto's plaatsen.

Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Preparatie Mosasaurus Stukken

Bericht door Frederik » 27 apr 2015, 12:33

Knap werk! Screen je de matrix nog op (micro)fossielen?

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Trilobite
Contacteer:

Bericht door Trilobite » 27 apr 2015, 13:03

Frederik schreef:
Knap werk! Screen je de matrix nog op (micro)fossielen?
Niet heel grondig. Bij het uitprepareren let ik wel op en als ik iets zie dan haal ik het er uit en bewaar ik het. Maar ik ga meestal niet naderhand nog een keer door het gruis heen. In deze twee stukken vond ik niet veel. Hier en daar wat micro haaien tand fragmenten.

Ik graaf dus ik ben.

Trilobite
Contacteer:

Bericht door Trilobite » 01 mei 2015, 23:44

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor dat ik het eind resultaat laat zien van de Prognathodon pterygoid van eerder. Hier is nog een ander stuk in de tussentijd.

Ik had laatst nog een mooie kaak gekocht. Deze laat ik waarschijnlijk in de matrix zitten omdat er verschillende losse kaak stukken in zitten. Ik heb nog niet uitgevogeld om welk stuk kaak het precies gaat. Er zitten in ieder geval drie verschillende stukken in.
Een groot stuk met drie tanden waarvan twee nog moeten uitkomen. Een losse tand met wortel. Waarschijnlijk hoort deze tand bij het grote stuk kaak. En dan is er ook nog een kleiner stukje kaak met twee afgebroken tanden. Deze tanden zijn ook aanzienlijk kleiner vergeleken met de andere tanden.

Het geheel doet mij denken aan de soort Prognathodon solvayi. Maar ik moet het nog verder uitprepareren om beter te kunnen zien hoe de kaken in elkaar steken.

[Bewerkt door Trilobite op 01-05-2015 om 22:48 NL]

Ik graaf dus ik ben.

Trilobite
Contacteer:

Bericht door Trilobite » 03 mei 2015, 20:52

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zijn een aantal nieuwe foto's.

Foto 1
Ik heb de tand die los zat terug geplakt op de pterygoid kaak. Er was veel materiaal weg dus paste de tand niet meer perfect. Maar zo ver ik kon zien hoorde deze tand wel op de kaak.

De andere foto's
Die nieuwe kaak die ik aan het prepareren ben heb ik nu een stuk verder uit het steen gehaald. Ik ben toch maar de botten uit de matrix gaan halen omdat ik meer over de botten wil leren en ik begin ook te vermoeden dat de twee kaak stukken bij elkaar horen. Op het kleine stukje kaak met de twee afgebroken tanden is aan een kant het uiteinde van het bot te zien. Dit samen met de gaten voor de zenuwen doet mij denken dat dit de voorkant is van de linker maxilla. En dan het grote stuk kaak. Dit stuk heeft aan de bovenkant een deuk waar het bot niet beschadigd is. Zover ik kan zien lijkt dit het meeste op het neusgat. Dat zou betekenen dat dit ook deel is van de linker maxilla. Ik moet het grote bot nog uit het steen halen. Maar op dit moment lijkt het er op dat de stukken mogelijk aan elkaar zullen passen.

Het enige lastige met dat ik de botten helemaal uit de matrix haal, is dat er een paar afdrukken zien waar ik dan positieve afdrukken van zal moeten maken. Ik heb hier alleen nog geen ervaring in. Weet iemand misschien een goed materiaal om dit soort positieve afdrukken te maken?

Ik graaf dus ik ben.

mike
Antw: Antw: Preparatie Mosasaurus Stukken

Bericht door mike » 08 mei 2015, 20:40

Trilobite schreef:
Hier zijn een aantal nieuwe foto's.

Foto 1
Ik heb de tand die los zat terug geplakt op de pterygoid kaak. Er was veel materiaal weg dus paste de tand niet meer perfect. Maar zo ver ik kon zien hoorde deze tand wel op de kaak.

De andere foto's
Die nieuwe kaak die ik aan het prepareren ben heb ik nu een stuk verder uit het steen gehaald. Ik ben toch maar de botten uit de matrix gaan halen omdat ik meer over de botten wil leren en ik begin ook te vermoeden dat de twee kaak stukken bij elkaar horen. Op het kleine stukje kaak met de twee afgebroken tanden is aan een kant het uiteinde van het bot te zien. Dit samen met de gaten voor de zenuwen doet mij denken dat dit de voorkant is van de linker maxilla. En dan het grote stuk kaak. Dit stuk heeft aan de bovenkant een deuk waar het bot niet beschadigd is. Zover ik kan zien lijkt dit het meeste op het neusgat. Dat zou betekenen dat dit ook deel is van de linker maxilla. Ik moet het grote bot nog uit het steen halen. Maar op dit moment lijkt het er op dat de stukken mogelijk aan elkaar zullen passen.

Het enige lastige met dat ik de botten helemaal uit de matrix haal, is dat er een paar afdrukken zien waar ik dan positieve afdrukken van zal moeten maken. Ik heb hier alleen nog geen ervaring in. Weet iemand misschien een goed materiaal om dit soort positieve afdrukken te maken?
Als ik vragen mag: waarop baseert u zich om dit, al dan niet samengesteld stuk, toe te schrijven aan P. solvayi ?

grtn,mike

Trilobite
Contacteer:

Bericht door Trilobite » 10 mei 2015, 20:27

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Yes! Ik had eerder al de keuze gemaakt om de kaak stukken uit het steen te halen op basis van dat de stukken mogelijk in elkaar zouden passen.

En nu blijkt dus dat dit inderdaad zo is. De twee grote stukken kaak en de tand met wortel passen perfect aan elkaar. Hiermee kan ik ook met zekerheid zeggen dat de bot deel is van de linker maxilla. In de foto's heb ik ook even een snelle tekening gemaakt van waar het bot ongeveer zou moeten zitten. Let niet al te veel op de proporties van de tekening. Daar heb ik niet al te veel aandacht aan besteed. Als ik klaar ben zal ik nog eens uitgebreid doorzoeken welke soort het zou kunnen zijn.

Het was even zweten om de stukken van elkaar los te halen. Maar uiteindelijk is het gelukt zonder veel schade. Een paar kleine stukjes bot braken af, maar deze heb ik allemaal weer succesvol terug geplakt.

Een ander lastig aspect van de botten en tanden uit het steen halen, was dat sommige objecten alleen als afdruk aanwezig waren. Hiervoor het ik met zelfdrogende klei positieve afdrukken gemaakt. Zo was er een halve tand afdruk die de zelfde trekken vertoond als die van de kaak. Een kleinere tand afdruk waar de punt nog wel van aanwezig was, deze heb ik dan ook na een afdruk gemaakt te hebben in zijn geheel met positieve afdruk er uitgehaald. Dit kleine tandje ziet er ook heel anders uit en is mogelijk van een andere aasetende mosasaurus geweest.

En dan was er nog een stukje bot waar een deel weg was. Hier heb ik net als bij de tand een afdruk gemaakt het het geheel er daarna uitgehaald. Van de drie objecten heb ik nu mooie afdrukken met al het originele materiaal er aan vast.

Verder zijn er nog wat losse stukjes mosasaurus bot, vissen resten en een haaientand.
Een van de mosasaurus botten is ook duidelijk van een stuk kaak. Maar helaas past dit niet direct aan de rest.

mike schreef:

Als ik vragen mag: waarop baseert u zich om dit, al dan niet samengesteld stuk, toe te schrijven aan P. solvayi ?
Op het moment durf ik alleen te zeggen dat het hier en daar overeenkomsten vertoond met Prognathodon solvayi. In eerste instantie vond ik het daar op lijken op basis van de vorm en details van de tanden. Maar ook de heterodontie aangezien de voortanden een stuk dunner zijn dan die aan de achterkant. Als ik klaar ben met het uitprepareren zal ik nog eens grondig kijken welke soort het kan zijn.

Maar nu ik de botten voor een groot deel er uit heb gehaald kan ik wel met zekerheid zeggen dat er niet geknoeit is met dit exemplaar. Dus het is absoluut niet samengesteld.

Ik graaf dus ik ben.

Plikona
Been thanked: 1 time

Bericht door Plikona » 12 mei 2015, 16:08

Afbeelding

Waarop is je constatering 'wel met zekerheid zeggen dat er niet geknoeit is met dit exemplaar. Dus het is absoluut niet samengesteld.' (sic), gebaseerd??
Mij lijkt het naar mijn zeer bescheiden mening dat de tand rechts; gemonteerd is op een oude wortel. Tevens lijkt tand rechts niet geheel op tand links en zeer zeker niet op de vervangtanden. Als uw determinatie als zijnde P. solvayi afhangt van deze tand die waarschijnlijk niet tot het origineel behoort, is de basis tot die determinatie redelijk zwak lijkt mij, maar ik kan mij vergissen natuurlijk...

Trilobite
Contacteer:

Bericht door Trilobite » 12 mei 2015, 21:44

Met de hoeveelheid aan bijgewerkte fossielen die er uit Marokko komen is het wel logisch om een beetje achterdochtig te zijn.

Maar dat gezegd te hebben...
Ik heb deze botten voor een deel ook onder de microscoop geprepareerd. Dus enige bewerkingen zou ik gezien hebben. In de afgelopen jaren heb ik best veel mosasaurus tanden en bot fragmenten verzameld. En ik ben natuurlijk ook af en toe voor de gek gehouden. Maar ik denk dat ik inmiddels wel behoordlijk goed ben in het herkennen van bewerkingen. En bij twijfel gaf de microscoop ook altijd de doorslag.

Anyway. Naar mijn menig is dit stuk alleen minimaal gerepareerd. De matrix was mogelijk een beetje aangevuld om een mooi afgerond stuk te krijgen. Dit stuk matrix leek een beetje homogeen van kleur en was een beetje poreuzer dan de rest van het blok. Het is ook mogelijk dat dit gewoon deel was van de natuurlijk geologie. De botten zelf vertonen geen tekenen van bewerking of plakwerk. Ook geen reparatie.

Het puntje van de achterste tand is afgebroken geweest en is er weer opgelijmd. Hier zijn duidelijk lijm resten aanwezig. De tand die daarvoor zit is waarschijnlijk in zijn geheel afgebroken geweest en er weer opgelijmd. Voor de preparaties had ik nog enige twijfels. Maar na de kaak plus tand er uit gehaald te hebben was het zeer duidelijk dat de tand perfect paste op de kaak. Tussen de tanden en de wortels is geen enkel teken van knoeiwerk of foute patronen. Allemaal puur natuur. Ze horen echt bij de kaak.
Om die closeup foto nog verder toe te lichten. De scheurtjes bij de linker tand zijn helaas mijn schuld. Bij het uitprepareren beschadigde de tand en heb ik de fragmenten terug gelijmd. De rechter tand heeft nog wat restjes matrix in kuiltjes zitten waardoor het op die foto lijkt alsof er een scheiding is tussen de tand en de wortel.

Om het samen te vatten. Kleine reparaties en mogelijk matrix aanvulling voor compositie. Verder gewoon helemaal origineel.

[Bewerkt door Trilobite op 12-05-2015 om 20:47 NL]

Ik graaf dus ik ben.

Trilobite
Contacteer:

Bericht door Trilobite » 16 mei 2015, 00:43

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hier zijn nog wat meer foto's. Ik heb nu het meeste materiaal er uit geprepareerd. Zo ver ik kan zien zitten er geen mosa botten meer in de matrix. Maar dat ga ik later nog zorgvuldig uitpluizen.

De eerste foto laat de twee tanden van de buiten zijde zien. Voor als er nog twijfel was over of de tanden er wel op horen. Hierop is beter te zien dat het gewoon door loopt.

In de tweede foto is wat overig grut te zien wat niet van de mosasaurus is. Een vissen botje, een haaientand en nog een tandje. Waarschijnlijk wel mosasaurus, maar de vorm is heel anders dan die van de kaak. Ik heb nog meer frutsels uit de matrix gehaald maar die heb ik nog niet helemaal geprepareerd.

Ik heb nu de drie stukken van de kaak aan elkaar gelijmd. En dan zijn hier nog twee stukjes bot waar ik niet van weet waar ze horen te zitten. Het eerste bot lijkt aan een kant een gewrichtsvlak te hebben maar het is zo fragmentarisch dat het moeilijk is te zeggen wat het is.

Het tweede bot heeft daarentegen een hele karakeristieke haak vorm. Het enige waar het mij aan doet denken is een quadratum bot. Maar hier ben ik nog helemaal niet zeker van. Het is wel een beetje erg dun. Maar verder heb ik geen ideeën wat het anders zou kunnen zijn.

Ik graaf dus ik ben.

Plaats reactie