Preparatie van een Gerastos sp. met verrassing.
Preparatie van een Gerastos sp. met verrassing.
Deze Gerastos werd gevonden in het Eifeliaan van Jebel Issoumour in het zuid-oosten van Marokko.
Het blokje, waar de trilobiet in zit, is vrij mooi gespleten met alle schaalfragmenten mooi op hun plaats.
Alhoewel dit stukje steen vrij klein is, kwam ik toch verschillende andere fossielen ( of onderdelen daarvan ) tegen.
Zo zat er een kleine brachiopode op de rug van de Gerastos en boven het rechteroog zat een thoraxsegment van een andere trilobiet.
Beide stukjes moesten echter verwijderd worden omdat zij in de weg zaten om verder te kunnen prepareren.
Nadat het tweede rotsstukje was vastgelijmd, kon ik de linkerzijde van het cephalon prepareren.
En daar kwam ik een compleet cephalon van een andere Gerastos tegen.
De plaatsing was nu wel goed en zo kon dat cephalon bewaard blijven.
Beide trilo's lijken mekaar wel te kussen en zodoende is dit misschien wel de langste kus uit de geschiedenis.
Lugo
[Bewerkt door Lugo op 07-05-2015 om 18:02 NL]
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Antw: Preparatie van een Gerastos sp. met verrassing.
Zeer knap. Opmerkelijk dat de librigena zo mooi aansluiten, en het thoracopygidium toch weer nergens te bespeuren valt. Of zouden die thoraxsegmenten...? Het beestje lijkt wel onthoofd.
Inderdaad de langste zoen uit de geschiedenis, maar wel met een donker kantje...
Mooi werk, zoals we van jou gewoon zijn! Het lijkt wel een evidentie geworden voor jou om het zo mooi vrij te leggen, maar dat is het beslist niet.
Inderdaad de langste zoen uit de geschiedenis, maar wel met een donker kantje...
Mooi werk, zoals we van jou gewoon zijn! Het lijkt wel een evidentie geworden voor jou om het zo mooi vrij te leggen, maar dat is het beslist niet.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Knap werk en leuke verrassing.
GGEEN last gehad van die nare bruine plekken.
lijkt alsof de matrix er vol mee zit
GGEEN last gehad van die nare bruine plekken.
lijkt alsof de matrix er vol mee zit
oeps...
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Super prepwerk Luc!
De brachiopode had ich echter op zijn plaats gelaten –
of na de preparatie teruggeplakt. Maar dat is een kwestie van
smaak. Ik persoonlijk hou van die fossielen-nestjes.
Beste groeten,
Oliver
De brachiopode had ich echter op zijn plaats gelaten –
of na de preparatie teruggeplakt. Maar dat is een kwestie van
smaak. Ik persoonlijk hou van die fossielen-nestjes.
Beste groeten,
Oliver
- Jip en Janneke
- Has thanked: 1 time
- Been thanked: 16 times
Wat weer een prachtig stuk vakwerk en altijd leuk zo'n extra verrassing.
Altijd leuk om te zien om hoe een ander prepareert en dan zo mooi. En soms moet je echt een keuze maken om wat op te offeren, en zoals ik het zie, goeie keus.
Toch weer nodig richting Marokko, we zijn door het mooie materiaal heen en zo begint het weer te kriebelen om die mooie trilobieten het licht weer te laten zien!.
Mooi!
Altijd leuk om te zien om hoe een ander prepareert en dan zo mooi. En soms moet je echt een keuze maken om wat op te offeren, en zoals ik het zie, goeie keus.
Toch weer nodig richting Marokko, we zijn door het mooie materiaal heen en zo begint het weer te kriebelen om die mooie trilobieten het licht weer te laten zien!.
Mooi!
De speurneuzen
Ik bedank iedereen voor de heel leuke reacties.
Het moeilijkste preparatiewerk aan dit soort kleine en compacte trilobieten ( zonder stekels ) is het weghalen van de matrix uit de diepe plooien tussen de pleura van de thorax. Maar met veel geduld en voorzichtig werken lukt dat wel.
Ik had ook graag de brachiopode gespaard, maar door zijn positie lukte dat echt niet.
Maar dan kwam ik het goedgeplaatste tweede cephalon tegen en hier was het wel mogelijk om dit te laten zitten.
Eerst vond ik het rechter oog en toen nadien het linker oog tevoorschijn kwam, beide met mooi gesloten sutuurlijnen, hoopte ik dat deze tweede trilo ook compleet zou zijn.
Maar ik kon spijtig genoeg geen aansluitende thorax vinden.
De bruine vlekken zijn volgens mij pyrietconcreties, die vrij veelvuldig voorkomen doorheen de matrix.
Wat de species naam van deze Gerastos betreft, durf ik mij nog niet uitspreken.
Volgens mij leunt de beschrijving van Gerastos ainrasifus het dichtste aan bij deze trilo.
Maar ik dacht dat het fragment van een pleura met stekel, dat boven het linker oog zat wel eens van een Erbenochile kon afkomstig zijn.
En laat nu juist in de Erbenochile couche van Jebel Issimour de Gerastos tuberculatus marocensis vrij frequent voorkomen.
Dus blijf ik toch nog twijfelen over de species naam.
Lugo
[Bewerkt door Lugo op 08-05-2015 om 19:06 NL]
Het moeilijkste preparatiewerk aan dit soort kleine en compacte trilobieten ( zonder stekels ) is het weghalen van de matrix uit de diepe plooien tussen de pleura van de thorax. Maar met veel geduld en voorzichtig werken lukt dat wel.
Ik had ook graag de brachiopode gespaard, maar door zijn positie lukte dat echt niet.
Maar dan kwam ik het goedgeplaatste tweede cephalon tegen en hier was het wel mogelijk om dit te laten zitten.
Eerst vond ik het rechter oog en toen nadien het linker oog tevoorschijn kwam, beide met mooi gesloten sutuurlijnen, hoopte ik dat deze tweede trilo ook compleet zou zijn.
Maar ik kon spijtig genoeg geen aansluitende thorax vinden.
De bruine vlekken zijn volgens mij pyrietconcreties, die vrij veelvuldig voorkomen doorheen de matrix.
Wat de species naam van deze Gerastos betreft, durf ik mij nog niet uitspreken.
Volgens mij leunt de beschrijving van Gerastos ainrasifus het dichtste aan bij deze trilo.
Maar ik dacht dat het fragment van een pleura met stekel, dat boven het linker oog zat wel eens van een Erbenochile kon afkomstig zijn.
En laat nu juist in de Erbenochile couche van Jebel Issimour de Gerastos tuberculatus marocensis vrij frequent voorkomen.
Dus blijf ik toch nog twijfelen over de species naam.
Lugo
[Bewerkt door Lugo op 08-05-2015 om 19:06 NL]
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Voor G ainrasifus moet je kleine tuberkels op het pygidium kunnen terugvinden. Dat zie ik niet zo duidelijk op de foto's. Kijk eens of je die kan terugvinden. heel veel fijne tuberkels.
Ik vind de glabella van jouw exemplaren te weinig 'opgeblazen' om G. tuberculatus marocensis te zijn. Bovendien missen jouw trilobieten een genale punt, en is de tuberculatie onder de ogen afwijkend.
Ik vind G. emmetus nog een behoorlijke gelijkenis vertonen, al stel ik me op een paar punten wel vragen bij de beschrijving ervan door Gibb & Chatterton.
Ik vind de glabella van jouw exemplaren te weinig 'opgeblazen' om G. tuberculatus marocensis te zijn. Bovendien missen jouw trilobieten een genale punt, en is de tuberculatie onder de ogen afwijkend.
Ik vind G. emmetus nog een behoorlijke gelijkenis vertonen, al stel ik me op een paar punten wel vragen bij de beschrijving ervan door Gibb & Chatterton.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Frederik,
om exact dezelfde redenen, die jij aangeeft, denk ik ook dat G. tuberculatus marocensis niet correct is.
Maar ook G. emmetus denk ik te kunnen uitsluiten, omdat dit een Givetiaan trilobiet is met duidelijk afgeronde genale hoeken.
De Gerastos, die ik vorige week heb geprepareerd ( zie bijgevoegde foto' s), maar die ik hier nog niet geplaatst had, omdat ik de vindplaats voorlopig niet ken, zou volgens een trilokenner uit Duitsland, een G. emmetus kunnen zijn.
Onder de bino zijn op de pygidium rand een reeks heel kleine tuberkels te zien; niet zo uitgesproken als bij het G. ainrasifus specimen op Plaat 9 van Gibb en Chatterton, maar wel vergelijkbaar met het specimen op Plaat 11 van hetzelfde document.
Maar ik volg jou dat de beschrijvingen in deze paper vrij ingewikkeld zijn en niet altijd eenduidig.
Lugo
[Bewerkt door Lugo op 08-05-2015 om 20:47 NL]
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
Prachtig werk!
Olof Moleman AKA Trilobite/Lord Trilobite
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.
[u][i]Lord of the Paleozoic sea.[/i][/u]
Ik graaf dus ik ben.