Welk slakje?
- Martijnfossielenjager
Antw: Welk slakje?
Hallo Martijn, dit zou een Mitra(tiara) kunnen zijn . Als je het boek Miste hebt van A.W.Janssen dan zie je hem daar in staan. Is Mioceen.
Groet,Ben
0000000000
- hubertus68
- Has thanked: 47 times
- Been thanked: 305 times
Vindplaats, grootte, vondstsituatie???
Beste Martijn, zonder info is een determinatie altijd moeielijk!
Ik denk ook aan aan een recente zoetwaterslak (mogelijk uit familie Lymnaeidae)
Groeten, Oliver
Beste Martijn, zonder info is een determinatie altijd moeielijk!
Ik denk ook aan aan een recente zoetwaterslak (mogelijk uit familie Lymnaeidae)
Groeten, Oliver
- Martijnfossielenjager
Hoi Hubertus68, ik heb hem een hele tijd geleden ergens in Frankrijk gevonden, ik weet niet precies meer waar. Qua grootte: ca. 0,7 cm. ofzo (heb hem niet bij de hand).
Martijn
Buiten de vindplaats en formaat is ook een foto van de "mond" van het slakkenhuis erg belangrijk. Wanneer je een foto van de mondopening plaatst moet het te determineren zijn. Het is iig geen Mitra (Tiara) sp. Deze hebben over het algemeen veel vlakkere windingen en zo zijn er nog wat verschillen die makkelijk te zien zijn. Zie hier mijn foto van Mitra (Tiara) substriatula uit het mioceen van Miste: http://www.fossiel.net/id_system/fossil ... =6309-0022
Hallo, deze afbeelding is ook uit Miste en heeft duidelijk andere groefjes . Mitra
groet,Ben
0000000000
Wat je hier ziet is de protoconch, de protoconch/teleoconch grens en de eerste winding van het teleoconch. Hier staat dus het juveniele (jonge) exemplaar van een nu nog ongeïdentificeerde zeer zeldzame(!) Mitra getekend. Aangezien dat de afbeelding van het slakje een meer volwassen exemplaar lijkt, is het al zaak om naar de afbeelding van het minder juveniele (maar nog zeker niet volgroeide!) exemplaar op plaat 67, figuur 5 te bekijken. Dan lijkt hij er wel een beetje op (Het betreft hier een iets bolle soort), maar het hier boven afgebeelde slakje lijkt geen spiraalsculptuur te hebben op zijn siphokanaal. Een makkelijke manier om zeker te weten dat het geen Mitra is, is kijken of er spiraal plooien op de columella (deel van de mondopening meer richting het midden) te zien zijn. Voor een echt 100% zeker uitsluitsel zijn dus foto's van de mondopening noodzakelijk.
hallo ik denk dat we iets te ver zijn doorgeschoten. Het is volgens mij een Poelslak en recent.
groet, Ben.
en Marijn je hebt gelijk dat de mondopening belangrijk is.
Groet,Ben
0000000000
Antw: Antw: Welk slakje?
Dat zeiden ze aan het begin van het topic ook al.scherven schreef:
hallo ik denk dat we iets te ver zijn doorgeschoten. Het is volgens mij een Poelslak en recent.
groet, Ben.
en Marijn je hebt gelijk dat de mondopening belangrijk is.
Groet,Ben
Dat het geen Mitra was, hadden ik en Duys ook al aangegeven.
Maar ik vind het niet erg om het uit te leggen, al betwijfel ik of het duidelijker is geworden hierdoor

Ik heb overigens geen verstand van zoetwaterslakjes, dus ik kan daar verder niets over zeggen.
[Bewerkt door Marijn14 op 23-05-2015 om 17:41 NL]