Colaatje?

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gesloten
Vincko
Been thanked: 1 time
Colaatje?

Bericht door Vincko » 06 okt 2006, 00:26

Oke...ik ben even aan het pre-prepareren
geweest ;)
Als eerste ben ik begonnen met de vondsten van Marche en Fammenne.

Ik heb wat testen gedaan met een aantal (de wat minder mooie) cyrtospiriferen uit Marche en Fammenne.

Conclusies

- zoutzuur. De cyrtospirifer lost op aan de binnenkant. \'T was te verwachten...die krengetjes zitten vol met kalkhoudende mineralen. Het hele zaakje wordt dan erg poreus.
- water met afwasmiddel sponsje: gaat redelijk.
- in de cola en \'n nachie laten staan. Resultaat: Amazing! Ja kan zo de vuiligheid onder een loep met een klein naaldje eraf halen. De cyrtospirifer heeft ook opeens Wat glans en een wittige/lichtere kleur dan de gesteente waar \'t op zit. De naden zijn nu ook mooi zichtbaar.

Ik moet ook wel zeggen dat de brachiopodes die ik heb gevonden zowat allemaal uit zelf opengesplitste stenen komen. Ik vond de losse brachiopodes wat minder van kwaliteit.

Als iemand ook naar Marche en Fammenne gaat, zoek dan naar de wat groenige/donkergrijze stenen en dan open splitsen. Persoonlijk denk ik dat er nog een aantal schoonkes daar liggen.
Ik heb een cyrtospirifer monticolaformis gevonden met een spanwijdte van bijna 10 cm. Ik weet niet of dat nu uitzonderlijk is maar groter zag ik ze niet. Tis wel een aparte vondst....lijkt wel zo\'n RAF embleem

Kortom: in de cola gooien alvorens te prepareren is naar mijn ervaring geen slecht idee!

Aanvulling en ervaring zou leuk zijn: citroenzuur of andere magische methodes :D

Greetzz

Verba volant, fossilis manent

webmaster
Senior Lid
Contacteer:
Antw: Colaatje?

Bericht door webmaster » 06 okt 2006, 09:23

We hebben het al eens over cola gehad. Zoek het eens op met trefwoord cola.
Cola is lichtzuur, dus je kunt volgens mij net zo goed verdunde azijn gebruiken. Zuur zal overigens altijd je fossiel enigzinds aantasten!

Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Gesloten