Reuzenalken gezocht!
Reuzenalken gezocht!
De reuzenalk Pinguinus impennis is een uitgestorven vogel. Qua uiterlijk leek dit niet-vliegende en visetende dier wel wat op een pinguin. Resten van dit bijzondere beest zijn in Nederland vrij zeldzaam. Althans, dat is wat er tot nu toe altijd gedacht is.
Een eerste inventarisatie van een aantal collecties van strandvondsten heeft nu een vrij grote hoeveelheid nieuwe reuzenalken opgeleverd. Het gaat steeds om (fragmenten van) skeletdelen, met name die uit de vleugels. Onlangs besteedde het NRC Handelsblad daar wat aandacht aan. Zie http://www.nrc.nl/handelsblad/van/2015/ ... lk-1508003 Daar is een fraai fragment van een reuzenalkopperarmbeen in de collectie van forumlid Ivan afgebeeld.
Ik ben ervan overtuigd dat er nog veel meer reuzenalken in verschillende verzamelingen liggen. Daarvoor is deze pdf (vandaag in druk verschenen) misschien van belang, met name figuur 9: https://drive.google.com/file/d/0B1UU1W ... view?pli=1
Ik ben heel benieuwd wie er nog meer een (mogelijke) reuzenalk in zijn/haar collectie heeft en hoop die terug te zien in dit topic.
Groeten,
Bram
[Bewerkt door Bram op 25-06-2015 om 18:39 NL]
Een eerste inventarisatie van een aantal collecties van strandvondsten heeft nu een vrij grote hoeveelheid nieuwe reuzenalken opgeleverd. Het gaat steeds om (fragmenten van) skeletdelen, met name die uit de vleugels. Onlangs besteedde het NRC Handelsblad daar wat aandacht aan. Zie http://www.nrc.nl/handelsblad/van/2015/ ... lk-1508003 Daar is een fraai fragment van een reuzenalkopperarmbeen in de collectie van forumlid Ivan afgebeeld.
Ik ben ervan overtuigd dat er nog veel meer reuzenalken in verschillende verzamelingen liggen. Daarvoor is deze pdf (vandaag in druk verschenen) misschien van belang, met name figuur 9: https://drive.google.com/file/d/0B1UU1W ... view?pli=1
Ik ben heel benieuwd wie er nog meer een (mogelijke) reuzenalk in zijn/haar collectie heeft en hoop die terug te zien in dit topic.
Groeten,
Bram
[Bewerkt door Bram op 25-06-2015 om 18:39 NL]
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Reuzenalken gezocht!
Lijkt interessant Bram,heb je een idee sinds wanneer deze vogels hier voor kwamen.
Ook al in het Plioceen ?
GR
Ook al in het Plioceen ?
GR
strandjutters
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Knap Bram! Zelf heb ik niet verzameld op die locaties, maar ik hoop dat anderen je een eind op weg kunnen helpen.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
Antw: Antw: Reuzenalken gezocht!
Dank voor de reacties so far!
Op pagina 23 van de pdf schrijf ik daar heel kort wat over. Dat komt doordat er maar vrij weinig oudere (pleistocene) vondsten zijn. Echter, een gelijkende vorm is uit het Plioceen bekend en de reuzenalk zelf is waarschijnlijk ook een mogelijkheid in die periode.
Groeten,
Bram
Hallo Pascal,strandjutters schreef:
Lijkt interessant Bram,heb je een idee sinds wanneer deze vogels hier voor kwamen.
Ook al in het Plioceen ?
Op pagina 23 van de pdf schrijf ik daar heel kort wat over. Dat komt doordat er maar vrij weinig oudere (pleistocene) vondsten zijn. Echter, een gelijkende vorm is uit het Plioceen bekend en de reuzenalk zelf is waarschijnlijk ook een mogelijkheid in die periode.
Groeten,
Bram
- sjaak
- Has thanked: 372 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Goed bezig, Bram!
Er zullen er nu ongetwijfeld veel meer opduiken, wanneer verzamelaars er op gaan letten.
Ik spreek uit ervaring ....
[Bewerkt door sjaak op 26-06-2015 om 07:47 NL]
Er zullen er nu ongetwijfeld veel meer opduiken, wanneer verzamelaars er op gaan letten.
Ik spreek uit ervaring ....
[Bewerkt door sjaak op 26-06-2015 om 07:47 NL]
Groet,
Niels
Niels

Hallo Bram,
Hier al 3 vogelbotjes; de eerste 2 foto's (Hoevenen en Mill) dat is zeker Alk.
Het derde botje weet ik niet zeker.
Groeten,
Gio
Minilodon
Hallo Gio,
Dank voor de foto's. Aan wat voor formaat moet ik hier denken?
Groeten,
Bram
Dank voor de foto's. Aan wat voor formaat moet ik hier denken?
Groeten,
Bram

Hoi Bram,
Nu met maatbalkje.....
[Bewerkt door gigi op 29-06-2015 om 21:28 NL]
Minilodon
Hallo Bram,
Deze komen van de ZM vandaag.
Misschien zit er wat (reuzen)alk tussen?
Het 1e botje lijkt me zoiezo alk.
Gr. Ivan