trilobiet Couvinien (Midden-Devoon) omgeving couvin
-
trilobiet Couvinien (Midden-Devoon) omgeving couvin
Bij het splitsen van een steen met vele kleine stukjes op kwam deze te voorschijn. Had al eens foto's gepost van die steen.
De laatste foto is van een ander stuk van deze steen (niet van dezelfde trilo). Nu wil ik de twee stukken terug lijmen en dan de trilo uit prepareren. Hij is niet compleet maar toch. Met wat kan ik deze stukken best terug lijmen.
Alvast bedankt voor de tips.
Antw: trilobiet Couvinien (Midden-Devoon) omgeving couvin
Ik zie volgens mij een phacopide op de eerste foto's en een scutellide pygidium.
De phacopide wil je prepareren en lijmen.
Stuk van het cephalon en ook wat thorax segmenten..... ook al is het niet compleet kan best een leuk stukje worden. Helaas zijn foto's niet erg duidelijk.
Lijmen van dit soort stukjes met marmorkit of dun vloeibare secondenlijm... Bedenk wel Dat prepareren van trilobieten wat oefening vereist en de ene keer is het verstandiger om wat meer vrij te leggen voor je gaat lijmen de andere keer niet.
Maar eenmaal gelijmd dat zit het vast
De phacopide wil je prepareren en lijmen.
Stuk van het cephalon en ook wat thorax segmenten..... ook al is het niet compleet kan best een leuk stukje worden. Helaas zijn foto's niet erg duidelijk.
Lijmen van dit soort stukjes met marmorkit of dun vloeibare secondenlijm... Bedenk wel Dat prepareren van trilobieten wat oefening vereist en de ene keer is het verstandiger om wat meer vrij te leggen voor je gaat lijmen de andere keer niet.
Maar eenmaal gelijmd dat zit het vast
oeps...
-
Hallo ivok. Hoop dat deze foto's beter zijn. Het is vrij hard gesteente zou dat met secondelijm lukken?
Zoals Ivok al aanhaalde zijn marmorkit en dun vloeibare secondelijm te gebruiken.
Zelf heb ik altijd al de dun vloeibare secondelijm van Bison gebruikt en dat lukt goed, zeker voor hardere gesteenten. Ik koop altijd de kleine 7.5 gr flesjes met kwastje, verwerkt in de schroefdop.
Is handig om mee te werken.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
-
Iets beter...
Lijkt me lastig materiaal. Slechte scheiding tussen matrix en schaal maar kan dit niet goed zien op de foto...
Lijkt me lastig materiaal. Slechte scheiding tussen matrix en schaal maar kan dit niet goed zien op de foto...
oeps...
-
Ja het is heel lastig materiaal. Vergelijkbaar met blauwe hardsteen. Vrees ook dat de schaal van de trilo stuk springt bij het uit prepareren. Ga proberen zo dicht mogelijk te komen en dan de rest voorzichtig weg schrapen met een zeer fijn mesje. Zal een hels werkje worden.
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Het is redelijk typisch bij deze Phacopiden dat de schaal in de afdruk blijft steken. Terugzetten en van de andere kant prepareren. Als er mogelijk wat schilfers ontbreken in de breuk, zou ik een lijm gebruiken die ook kan vullen. De lijm mag niet elastisch blijven bij het uitharden, anders is het risico groter dat de schaal zal wegspringen bij het prepareren.
Veel succes! Hou ons op de hoogte van je vorderingen.
Veel succes! Hou ons op de hoogte van je vorderingen.
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
-
Zal ik zeker doen frederik. Begin er volgende week aan.