wetenschapper of verzamelaar?

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
davinci
Berichten: 481
Lid geworden op: 16 jul 2004, 09:58
Contacteer:
wetenschapper of verzamelaar?

Bericht door davinci » 28 sep 2004, 00:10

hoe zie jij jezelf het meest?


i just looove fossils

 
Gebruikersavatar
Maarten
Berichten: 1165
Lid geworden op: 02 apr 2004, 13:58
Antw: wetenschapper of verzamelaar?

Bericht door Maarten » 28 sep 2004, 12:25

Een wetenschappelijk verzamelaar.....


God heeft de mensen niet gemaakt, de mensen hebben God gemaakt. God is geen wezen buiten mij, maar slechts een gedachte in mij!

Gebruikersavatar
webmaster
Senior Lid
Berichten: 2439
Lid geworden op: 09 sep 2003, 21:20
Contacteer:
Antw: wetenschapper of verzamelaar?

Bericht door webmaster » 28 sep 2004, 15:30

Ik ben begonnen als amateurverzamelaar. Daarna heb ik geologie gestudeerd. Ik denk dat ik mijzelf wel een verzamelaar met wetenschappelijke grondslag mag noemen.
Volgens mij gaat dat prima samen!

Er zijn natuurlijk ook mensen die fossielen verzamelen om de esthetische waarde. Die verzamelingen zijn vaar wetenschappelijk van weinig waarde omdat er vaak geen gegevens van het fossiel en de vindplaats bij bewaard worden.


Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net

Gebruikersavatar
The Stone
Berichten: 871
Lid geworden op: 07 mei 2004, 12:55
Contacteer:
Antw: wetenschapper of verzamelaar?

Bericht door The Stone » 28 sep 2004, 17:24

Soorten verzamelaar.
M\'n collectie fossielen is wetenschappelijk verantwoord en daar plaag ik graag wetenschappers mee. ;-)

Maar het belangrijkste is toch wel dat ik kan genieten van mijn verzameling.
Ook werk ik graag mee met onderzoeken en geniet ik als er weer eens ergens een fossiel wordt gevonden dat niet past in het algemene plaatje.


When you have eliminated the impossible, that which remains, however improbable, must be the truth.

Once you've got heat, you can do everything!

Gebruikersavatar
Somniosus
Berichten: 1930
Lid geworden op: 02 mar 2004, 11:33
Contacteer:
Antw: wetenschapper of verzamelaar?

Bericht door Somniosus » 28 sep 2004, 17:34

Ik denk dat iedereen, jong en oud, gestudeerd of niet, wetenschappelijk kan bezig zijn met fossielen. Zolang je maar zelf gaat verzamelen, alles goed noteert, schetsen of foto’s maakt, literatuur erover opzoekt (en ook leest!), je vondsten determineert of probeert te determineren, hoewel de naam van je fossiel geen prioriteit is, want die kan je over 10 jaar nog altijd opzoeken; levensbelangrijk echter is de exacte vindplaats. (als je fossielen koopt is dit nogal eens vaag of zelfs verkeerd of onbestaande) Zo heb je na jaren verzamelen een unieke referentie collectie opgebouwd, waar wetenschappers uit musea of universiteiten met plezier een kijkje komen nemen, soms vragen om een bepaald specimen te mogen gebruiken in een publicatie die ze aan het maken zijn, of soms vragen ze of je een bepaald specimen eventueel wil afstaan voor de collectie van het museum. Op die manier help je als amateur de wetenschap...



Gebruikersavatar
Betelgeuze
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 aug 2004, 15:18
Antw: wetenschapper of verzamelaar?

Bericht door Betelgeuze » 28 sep 2004, 18:17

Nu enkel verzamelaar, later hopelijk ook wetenshapper.


Alpha Orionis

Gebruikersavatar
Anthonie
Berichten: 663
Lid geworden op: 15 dec 2003, 19:35
Locatie: Grimbergen (België)
Has thanked: 11 times
Been thanked: 31 times
Contacteer:
Antw: wetenschapper of verzamelaar?

Bericht door Anthonie » 28 sep 2004, 18:18

Daar ben ik volledig mee akkooord

ik wil met de fossielen die ik bezit naar buiten toe treden, ik wil de gewone mens interesse laten krijgen in deze boeiende wereld, (aan de hand van tentoonstellingen)

ook mijn verzameling ik wetenschappelijk verzorgd (al kost me dat veel moeite)

ik heb ook veel connecties aan de universiteit en aan het museum en daar vragen ze me soms wel iets

ik ben ook van plan om geologie te studeren



* Scientia et Miratio *

Gebruikersavatar
Somniosus
Berichten: 1930
Lid geworden op: 02 mar 2004, 11:33
Contacteer:
Antw: Antw: wetenschapper of verzamelaar?

Bericht door Somniosus » 29 sep 2004, 12:11

The Stone schreef:
Soorten verzamelaar.
Je kan inderdaad soorten verzamelen. Ik hou het bij fauna\'s. Ik probeer van bepaalde vindplaatsen zoveel mogelijk te verzamelen. (Btw ik verzamel fossiele mariene vertebraten).



Gebruikersavatar
Betelgeuze
Berichten: 366
Lid geworden op: 28 aug 2004, 15:18
Antw: wetenschapper of verzamelaar?

Bericht door Betelgeuze » 29 sep 2004, 14:08

Ik heb van alles wat, ik kies er ook bewust voor om wat variatie in m\'n verzameling te brengen door steeds verschillende soorten fossielen te kopen en niet altijd het zelfde!


Alpha Orionis


Gesloten