Brachiopoden Frasnian

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
NonkelCo
Brachiopoden Frasnian

Bericht door NonkelCo » 11 feb 2016, 16:45

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ben een lustere poging aan het wagen om enkele Brachiopoden te determineren en hopelijk kan me iemand verder helpen.

Tijd: Frasnian, Petit-Mont member

Afb 1 t/m 8: Taxa Rhynchonellata - Rhynchonellida - Pugnacidae, twijfel over de volgende
soort Globulirhynchia, Pugnax of Cavatisinurostrum.

Afb 9 t/m 11: Taxa Rhynchonellata - Rhynchonellida, zit zelf te denken aan Hypothyridina (cuboides).

Kan iemand me helpen, corrigeren of suggesties? Is er een fauna soorten lijst van deze locatie? Suggesties voor duidelijke determinatie documentatie mbt de brachiopoden?

alvast bedankt, Marco

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Brachiopoden Frasnian

Bericht door Frederik » 12 feb 2016, 15:45

Dag Marco,
Welkom op het forum!
Dit zijn erg knappe brachiopoden. Ik heb enkele jaren geleden vergelijkbaar materiaal verzameld uit die regio, maar ben er nog niet aan toegekomen om alles te gaan determineren (mijn focus ligt niet echt op brachiopoden).

Een soortelijst die je misschien op weg kan helpen is deze van Boussu-en-Fagne: http://www.fossiel.net/id_system/specie ... plaats=655
Op dit moment nog grotendeels een checklist zonder foto's, maar hopelijk komt daar naar de toekomst toe wel verandering in.

Deze is gebaseerd op de indrukwekkende artikelenreeks van Willy van Herle in het tijdschrift HONA. Daarin vind je trouwens wél foto's. Misshcien kan dat een goed startpunt zijn voor je zoektocht?

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Vanherle

Bericht door Vanherle » 12 feb 2016, 19:56

Dag Marco,

Ik probeer een antwoord te geven op je vraag maar er blijven nog heel wat onzekerheden omtrent de naamgeving van de brachiopoda van het Belgische Frasniaan. Bovendien heb ik mijn eigen collecties van de riffen behorende tot het Lid van Petit-Mont ook nog niet kunnen bekijken. Dit zal later wel gebeuren maar ik wil er geen datum op plakken.

Voor wat de door afgebeelde soorten betreft, zou ik het voorlopige op de volgende determinaties houden.
Foto's 1 tot 8 : Coeloterorhynchus sp.
Foto's 9 tot 11: Hypothyridina gr. cuboides (Sowerby, 1840).

Je hebt trouwens zeer mooie exemplaren uit de harde kalksteen weten te ontfutselen.

Groeten.
Willy

PS Frederik, wanneer ik wat tijd kan vrijmaken zal ik zeker werk maken van de verdere uitbouw van het determinatiesysteem tot de soorten die voorkomen in het Belgische Frasniaan. Het staat in ieder geval op mijn TO DO lijstje.

NonkelCo

Bericht door NonkelCo » 13 feb 2016, 16:34

Bedankt voor de tips Frederik. Ga eens snuffelen.

NonkelCo
Antw: Antw: Brachiopoden Frasnian

Bericht door NonkelCo » 13 feb 2016, 16:38

Vanherle schreef:
Dag Marco,

Ik probeer een antwoord te geven op je vraag maar er blijven nog heel wat onzekerheden omtrent de naamgeving van de brachiopoda van het Belgische Frasniaan. Bovendien heb ik mijn eigen collecties van de riffen behorende tot het Lid van Petit-Mont ook nog niet kunnen bekijken. Dit zal later wel gebeuren maar ik wil er geen datum op plakken.

Voor wat de door afgebeelde soorten betreft, zou ik het voorlopige op de volgende determinaties houden.
Foto's 1 tot 8 : Coeloterorhynchus sp.
Foto's 9 tot 11: Hypothyridina gr. cuboides (Sowerby, 1840).

Je hebt trouwens zeer mooie exemplaren uit de harde kalksteen weten te ontfutselen.

Groeten.
Willy

PS Frederik, wanneer ik wat tijd kan vrijmaken zal ik zeker werk maken van de verdere uitbouw van het determinatiesysteem tot de soorten die voorkomen in het Belgische Frasniaan. Het staat in ieder geval op mijn TO DO lijstje.

Hallo Willy, hartelijk dank voor je suggesties. Ikzelf had nog niet aan Coeloterorhynchus gedacht, maar hier eens verder in duiken.
Tijdens mijn bezoek geluk gehad om op een mooie laag uit te komen en een aantal schitterende exemplaren kunnen bemachtigen. Heb ook nog brokken meegenomen waar ook nog Spiriferen inzitten. Hopelijk krijg ik ze ook nog mooi eruit.

Nogmaals dank, Marco

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Brachiopoden Frasnian

Bericht door Frederik » 13 feb 2016, 22:08

Vanherle schreef:
Hey Willy,

Dat zou geweldig zijn!

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Plaats reactie