Van die terugkerende botjes....

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Lidwientje3
Van die terugkerende botjes....

Bericht door Lidwientje3 » 27 mar 2016, 17:17

Afbeelding

Afbeelding

Kan iemand mij vertellen wat dit ook alweer waren? Is het inderdaad vis, en zo ja - weet iemand welk deel?

Optimo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times
Antw: Van die terugkerende botjes....

Bericht door Optimo » 27 mar 2016, 19:00

het zijn Tilly bones van een vis .
er hebben er al meerderen op het net gestaan ,zelf heb ik er ook al een flink aantal .
als ik het mij goed herinner het het botje iets met de balans huishouding te maken .
ook meen ik dat Maarten het een en ander beter kan toe lichten, die is er iets meer in thuis
en heeft er in een topic al eens aandacht aan besteed.
ook is het waarschijnlijk te vinden via het schema van het vissen skelet .!?

gr

Huug

[Bewerkt door Optimo op 27-03-2016 om 18:11 NL]

Optimo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Van die terugkerende botjes....

Bericht door Optimo » 27 mar 2016, 19:23

optimo schreef:
het zijn Tilly bones van een vis .
er hebben er al meerderen op het net gestaan ,zelf heb ik er ook al een flink aantal .
als ik het mij goed herinner het het botje iets met de balans huishouding te maken .
ook meen ik dat Maarten het een en ander beter kan toe lichten, die is er iets meer in thuis
en heeft er in een topic al eens aandacht aan besteed.
ook is het waarschijnlijk te vinden via het schema van het vissen skelet .!?

ik heb nog even verder gekeken en op fos net gezocht ,het anwoord was van Bram ,en het betreft een ballast botje ,( tilly bone ) beenvis :-)
gr

Huug

[Bewerkt door Optimo op 27-03-2016 om 18:11 NL]

wing
Contacteer:

Bericht door wing » 27 mar 2016, 21:31

Bedankt ,ik heb er ook in bezit en wist wel wat ze deden maar kon even niet meer op de naam komen.
groetjes Willy

Zandmotorvondsten

JKB

Bericht door JKB » 28 mar 2016, 00:23

Dit botje heet het posttemporale, en ze zijn afkomstig van een schelvis. Net zoals het cleithrum van die soort bestaat dit botje uit relatief compact botmateriaal, waardoor men ze mijns inziens wat vaker aantreft dan de meer fragiele skeletresten van vis.
Dit zijn twee rechter exemplaren.

Edit: overigens meen ik dat met een 'tilly bone' een pathologische vergroeiing (excessieve groei) van een skeletelement wordt bedoeld. Dat geldt niet voor dit botje van een schelvis, die zijn altijd zo 'dik'.

[Bewerkt door JKB op 27-03-2016 om 23:35 NL]

Bram

Bericht door Bram » 28 mar 2016, 06:06

Wat er ook nog bijhoort zijn van die dikke, wat puntige staafjes, het supracleithrale van een centimeter of 2. Die zijn bij (grotere) schelvissen eveneens verdikt. Die worden het minst gevonden, is althans mijn ervaring, maar dat zal met name met hun geringe formaat te maken hebben.

Tilly bones zijn het dus absoluut niet. Gelukkig weet ik ondertussen wel beter. Er blijft altijd nog meer te ontdekken en bij te leren. Gelukkig maar; anders zou deze hobby heel snel gaan vervelen.

Groeten,
Bram

Lidwientje3

Bericht door Lidwientje3 » 28 mar 2016, 09:59

Hartelijk dank allemaal! Ik ga me er met deze informatie verder in verdiepen :-)

Plaats reactie