Rare Foram en houten takje (?) met incrusterende bryozoa-kolonie uit de ENCI

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Rare Foram en houten takje (?) met incrusterende bryozoa-kolonie uit de ENCI

Bericht door hubertus68 » 27 mar 2016, 21:24

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo beste fossiel.netters,

tijdens de laatste ENCI-excursie heb ik veel gruis uit de Meerssener kalk meegenomen.
Na een paar dagen uitzoeken onder de bino vond ik fijf exemplaren van een rare foraminifeer.
Of het bij alle fijf exemplaren om dezelfde soort gaat weet ik nog niet, maar een eerste recherche heeft mij tot het genus "Globulina" gevoert.

Alle fijf specimen hebben een bijna rond lichaam met een langvormige verdikking.
Een opvallend kenmerk is echter dat zij allemaal fistels (ik ken de wetenschappelijke naam helaas niet) tonen, die min of meer complex zijn.
Op foraminifera.eu staat voor het Laat-Krijt de soort Globulina subsphaerica (Berthelin, 1880) genoemt. Vanaf het Holoceen bestaat de soort Globulina gibba, die meer op mijn specimen lijkt. Maar misschien weet iemand meer... Ik heb helaas geen literatuur van Hofker, maar ik denk dat deze soort niet onentdekt gebleven is.

Het tweede stuk is een "iets" dat van een incrusterende bryozoa-kolonie occupeert werd. Ik denk aan een klein verkiezeld houten takje. Maar ik ben helemaal niet zeker, omdat ik planten tnt alleen als filigrane, rote bladeren – meest als twee dimensionele resten in de Kalk van Emael gevonden heb. Opvallend is de structuur, die op de onderzijde van de kolonie bewaard gebleven is. Opvallend zijn ook de verbindingsstukken van de mosdiertjes met het UFO. Weten jullie wat dit zou kunnen zijn?

Alvast bedankt en beste groeten,
Oliver

scherven
Been thanked: 40 times
Antw: Rare Foram en houten takje (?) met incrusterende bryozoa-kolonie uit de ENCI

Bericht door scherven » 27 mar 2016, 22:40

Afbeelding

Afbeelding

Hallo, leuk dat je van deze soort forams hebt gevonden. De 2 afbeeldingen zijn van Polymorphina,s sp. ze komen voor in het Mioceen van Miste. Maar ook in de Formatie van Berghem. Of jou vondst Globulina gibba is durf ik niet te zeggen. de fistels zitten een beetje in de weg. Intressante vondst.
Groet, Ben

0000000000

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times
Antw: Rare Foram en houten takje (?) met incrusterende bryozoa-kolonie uit de ENCI

Bericht door KoenJ » 27 mar 2016, 22:44

Hoi Oliver,

mOp foraminifera.eu kom ik ook deze tegen: http://www.foraminifera.eu/curfs.php , Met daarbij ook een G. gibba . Dit exemplaar, uit het Quartiair, lijkt wel erg op de jouwe: http://www.foraminifera.eu/single.php?n ... tion=suche

Ik had het beeld dat oudere globulina's simpel druppelvormig waren, niet zo complex. Maar ik weet er natuurlijk ook niet heel erg veel van. Ik zal binnenkort nog eens kijken in de literatuur.

Groeten,
Koen

Caveman
Has thanked: 276 times
Been thanked: 318 times
Contacteer:

Bericht door Caveman » 28 mar 2016, 12:11

Ik heb uit de Meerssen Member nooit geen verkiezelingen gezien. Het stuk op de foto ziet er ook niet verkiezeld uit Oliver. Ik denk inderdaad aan een Bryozoénkolonie.

To share or not to share, that's the question!

Lugo
Been thanked: 66 times

Bericht door Lugo » 28 mar 2016, 14:46

Oliver,

zou het kunnen dat de kolonie bryozoa zich heeft vastgezet op kleine schaalfragmenten.
Het is in elk geval heel moeilijk om een duidelijke vorm vast te stellen.

Lugo

Panta rhei

Heraclites

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 28 mar 2016, 17:18

Bedanktvoor de reacties. Even nog een verklaring. De bryozoa-kolonie is het dunne object dat jullie links en rechts zien. Het gaat mij echter om het stafvormige object in het midden.
Dit is in elk geval geen bryozoa-kolonie.

@ Ben + Koen: Bedankt voor de info rond om de foram.

Beste Groeten,
Oliver

torvosaurus
Been thanked: 4 times

Bericht door torvosaurus » 28 mar 2016, 19:33

Hoe vinden jullie eigenlijk zo'n kleine fossielen? Ze zijn prachtig!
En hoe bergen jullie die dingen op?

Gr

Thijs

KoenJ

Bericht door KoenJ » 28 mar 2016, 23:17

Afbeelding

Afbeelding

@ Torvosaurus: het begint natuurlijk met een binoculaire microscoop. En daarna zand, gruis en alle andere dingen die je interessant vindt eronder leggen. En het gelpt natuurlijk als je zand of gruis uit fossielrijke lagen eronder legt.

@oliver: in dit werk van Hofker (op dr beurs in Ede op de kop getikt) worft G. gibba wel genoemd als soort het Maastrichtse krijt, maar helaas niet verder beschreven.

Omdat ik te lui was om te citere ln, ik zeg het maar even eerlijk, ook nog hetgeen Loeblich & Tappan (1988 ) schrijven over Globulina . Het laatste deel over de apertuur beschrijft de fistels.

Edit: @Torvosaurus: overigens is dit een leuk alternatief voor een microscoop, die toch wat duurder is: http://georockshop.nl/product_info.php/products_id/1585

[Bewerkt door KoenJ op 28-03-2016 om 22:27 NL]

Groeten,
Koen

hubertus68

Bericht door hubertus68 » 29 mar 2016, 10:41

Hartelijk bedankt Koen!
Ik hou het dan maar op Globulina cf. gibba.
Polymorphina gibba, Deshayes, 1830 is overigens een synoniem voor Globulina gibba.

Beste Groeten,
Oliver

KoenJ

Bericht door KoenJ » 29 mar 2016, 11:15

Hoi Oliver,

Hier http://www.marinespecies.org/foraminife ... &id=523392 zie je dat Polymorphina gibba geen geldige naam neer is.

Groeten,
Koen

Plaats reactie