Fossiel of versteend bierdopje ;)

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Therfn
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2016, 23:40
Fossiel of versteend bierdopje ;)

Bericht door Therfn » 14 mei 2016, 00:02

Hallo allemaal,

Net terug uit de Belgische Ardennen vlak op de Franse grens, nabij het plaatsje Fumay.
Daar deze steen gevonden met fossiel.. denk ik?!

Ik ben heel erg benieuwd wat het precies is, heb het determinatiesysteem geprobeerd maar heb echt geen idee hoe ik de vragen moet beantwoorden. Heb ook verschillende foto's bekeken en wel wat gelijkenissen gevonden maar nog iets echt iets wat helemaal aansluit.

Alle info is welkom want ik ben heel nieuwsgierig!

(Ik snap dat het geen versteend bierdopje is, maar daar doet het me aan denken)

Foto's volgen zo!



 
Therfn
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2016, 23:40
Antw: Fossiel of versteend bierdopje ;)

Bericht door Therfn » 14 mei 2016, 00:08

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De kleinere 'cirkel' op de ene kant van de steen (foto 3) lijkt door te lopen naar de achterkant (foto 2) en is daar groter in diameter.

[Bewerkt door Therfn op 13-05-2016 om 23:10 NL]



Gebruikersavatar
Marijn14
Berichten: 1110
Lid geworden op: 14 apr 2013, 22:17
Antw: Fossiel of versteend bierdopje ;)

Bericht door Marijn14 » 14 mei 2016, 00:18

Hallo,

Dit is een doorsnede van een fossiel koraal.
Ik heb dergelijke stukken een paar jaar geleden ook in de buurt van Rochefort gevonden.

Marijn



Therfn
Berichten: 3
Lid geworden op: 13 mei 2016, 23:40
Antw: Fossiel of versteend bierdopje ;)

Bericht door Therfn » 14 mei 2016, 00:36

Bedankt voor je snelle je reactie!

Ik heb even gegoogled.. Een Rugose koraal, is dat wat dit is?



Gebruikersavatar
PachyWhatnotOdon
Beheerder
Berichten: 435
Lid geworden op: 08 jun 2015, 21:00
Locatie: Nederland
Has thanked: 58 times
Been thanked: 75 times
Antw: Antw: Fossiel of versteend bierdopje ;)

Bericht door PachyWhatnotOdon » 14 mei 2016, 12:02

Therfn schreef:
Bedankt voor je snelle je reactie!

Ik heb even gegoogled.. Een Rugose koraal, is dat wat dit is?
Hallo Renee,

Dat zou kunnen, maar hangt erg af van de ouderdom (volgens mij). Ik heb zelf rond Pasen bij de Vaches-Noires aan de Normandische kust ook een stuk gevonden waarin twee van deze structuren zaten, waarbij de radialen aan beide kanten van de steen duidelijk zichtbaar waren. Heb het in eerste instantie meegenomen, maar later achtergelaten, omdat ik eerst nog niet door had wat het precies voor fossiel was, maar me later realiseerde dat het inderdaad koralen zijn en hier niet de moeite voor wilde nemen een relatief grote steen mee te slepen (we hebben maar beperkte ruimte in ons huidige appartement, dus keuzes moeten gemaakt worden). Wat dat betreft interessant om nu iemand met een zelfde vraagstuk te zien worstelen.

Ook ik had in eerste instantie het vermoeden dat het een rugosa-koraal zou kunnen zijn, alleen dat klopt niet met de datering van Vaches-Noires, dewelke Jura tot vroeg Krijt is. Omdat we later nog losse stukken koraal hebben gevonden met eenzelfde structuur aan de binnenzijde was voor mij duidelijk dat het in ons geval geen rugosa-koraal kan zijn. In plaats daarvan wees een lijst met voor de vindplaats bekende soorten uit dat het hier om een Thecosmilia sp. gaat. Daarmee wil ik overigens alleen aangeven dat verschillende koralen een dergelijk fossiel patroon achter kunnen laten.

Mocht je wat foto's van de bij Vaches-Noires gevonden Thecosmilia sp. willen zien kun je die op het forum vinden: http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 803&page=0.

Groeten,
Alexander.


'There's nothing like millions of years of really frustrating trial and error to give a species moral fibre and, in some cases, backbone' -- Terry Pratchett

Gebruikersavatar
Marijn14
Berichten: 1110
Lid geworden op: 14 apr 2013, 22:17
Antw: Antw: Fossiel of versteend bierdopje ;)

Bericht door Marijn14 » 14 mei 2016, 17:53

Therfn schreef:
Bedankt voor je snelle je reactie!

Ik heb even gegoogled.. Een Rugose koraal, is dat wat dit is?
Met dat ouderdom wel ja




Plaats reactie