Uitstap BVP naar Lompret 02/07
- Maurice
- Senior Lid
- Been thanked: 2 times
- Contacteer:

Afgelopen zaterdag trokken we met een 20 tal leden van de BVP naar de groeve in Lompret
Ondanks de regen die we onderweg hadden kwamen we toe met wat bewolking en zon.
eens de groep volledig was zijn we in de groeve afgezakt tot we een zicht kregen over de hele groeve.
Hier kregen we een uitleg over de geologie en de paleontologie van Anthonie Hellemond, en na nog eens de veiligheid regels te hebben overlopen is de groep in 2 gesplitst.
Een deel is dieper de groeve afgezakt naar de harde kalksteen in de hoop er iets leuk te vinden, het 2e deel heb ik meegenomen naar de rechterkant van de groeve waar we op bepaalde plekken een hoop fossiele koralen, stromatoporen, crinoidestengels en brachiopoden vonden.
rond de middag werd er samen geluncht in het centrum van de groeve en werden de eerste vondsten al besproken.
na de middag werd er nog verder gezocht, maar meerdere hevige regenbuien braken in de namiddag los met gevolg dat een deel van de deelnemers forfait gaf.
een harde kern bleef nog tot 17u in de groeve, met af en toe hele leuke vondsten.
En na de groeve werd de uitstap afgesloten in de “Brasserie des Fagnes” met een lekker maaltijd en streekbieren.
De meest opmerkelijke vondsten van de dag waren o.a. : orthoceren, goniatieten, en een paar crinoidekelkjes.
Kevin H.
growing old is mandatory, but growing up is
optional.
optional.
Antw: Uitstap BVP naar Lompret 02/07
Leuk verslag om te lezen en mooie vondsten.
Vooral het honingraad koraal vind ik bijzonder.
Lijkt me allemaal behoorlijk oud materiaal. Betekende dit ook een zeer harde matrix?
Groetjes Hidde
Lijkt me allemaal behoorlijk oud materiaal. Betekende dit ook een zeer harde matrix?
Groetjes Hidde
Marine mammals, dolphinately awesome
- Frederik
- Administrator
- Has thanked: 9 times
- Been thanked: 47 times
- Contacteer:
Ziet er een zéér geslaagde uitstap uit. Heb spijt dat ik ze gemist heb!
Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)
something (TH Huxley)
-
Altijd leuk deze verslagjes. We hadden er graag weer bij geweest. Altijd leuk om te zien hoe je daar in je element bent. Mooie vondsten.
- Maurice
- Senior Lid
- Contacteer:
Antw: Antw: Uitstap BVP naar Lompret 02/07
Hidde,Hidde schreef:
Leuk verslag om te lezen en mooie vondsten.
Groetjes Hidde
het honingraat koraal is een Hexagonaria sp.
op gebied van ouderdom zitten we hier in het Frasniaan ( +- 372 mj tot 382 mj )
De harde matrix is vooral het centrale deel dat oorspronkelijk het rif was, dit is ook het gesteente dat ontgonnen wordt, rondom het rif heb je zachtere sedimenten, o.a. zachtere kalksteen en schiefer lagen. dit zijn dan ook de meest interessante lagen voor de fossielen.
Op de 2e foto zie je dit heel goed, rechts zie je de massieve kalksteen van het rif ( licht grijs) en links de gelaagde lagunaire afzettingen ( veel donkerder ) de zeer donkere lagen zijn ook een aanwijzing aan de anoxische omgevingen die daar soms voor kwamen.
Groeten,
Kevin
optional.
optional.
Maurice, bedankt voor de super uitleg en verwijzing naar de aardlagen op de 2e foto. Super interessant!
Ben niet zo thuis in de koraal fossielen, maar vind ze altijd erg intrigerend. De naam lijkt mij te verwijzen naar de vorm van de openingen die op het koraal te zien zijn lijkt me?
(het lijkt op de koraal soort die ook wel in het arduinsteen te zien is. Dit wordt veel gebruikt is de stoep en straten).
De oudheid had ik geschat op 350 tot 400 miljoen jaar afgaande op de orthoceren. Fijn om te weten dat ik in duurt kwam
Groetjes Hidde
Ben niet zo thuis in de koraal fossielen, maar vind ze altijd erg intrigerend. De naam lijkt mij te verwijzen naar de vorm van de openingen die op het koraal te zien zijn lijkt me?
(het lijkt op de koraal soort die ook wel in het arduinsteen te zien is. Dit wordt veel gebruikt is de stoep en straten).
De oudheid had ik geschat op 350 tot 400 miljoen jaar afgaande op de orthoceren. Fijn om te weten dat ik in duurt kwam

Groetjes Hidde
Marine mammals, dolphinately awesome
- Maurice
- Senior Lid
- Contacteer:
De naam verwijst idd. naar de vorm van de kamers van de poliepen. 
Hexagonaria sp. is een koloniaal rugose koraal en typisch voor het devoon.
De koraalsoorten die je in de arduinsteenen ziet ( diegene die op wespennesten lijken ) zijn Michelinia sp. en maken deel uit van de tabulaten. hun ouderdom is Carboon.
Groeten,
Kevin

Hexagonaria sp. is een koloniaal rugose koraal en typisch voor het devoon.
De koraalsoorten die je in de arduinsteenen ziet ( diegene die op wespennesten lijken ) zijn Michelinia sp. en maken deel uit van de tabulaten. hun ouderdom is Carboon.
Groeten,
Kevin
optional.
optional.