Fossiel Helmbrechts Duitsland

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
stroet
Been thanked: 13 times
Fossiel Helmbrechts Duitsland

Bericht door stroet » 01 aug 2016, 11:58

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen,

Deze grote steen vond ik tijdens een wandeling in Helmbrechts Duitsland (deelstaat Beieren). De steen lag in een beek bij een ecologisch natuurgebied.
De steen lijkt vol fossiele sporen te zitten, waarvan bepaalde ook gekristalliseerd zijn. Kan iemand mij vertellen of het vooral om fossiele sporen gaat of dat er ook andere soorten fossielen in de steen zitten.
In ieder geval vind ik het een leuke vondst.

Bedankt voor eventuele reacties.

RS

Masterofearth
Been thanked: 1 time
Antw: Fossiel Helmbrechts Duitsland

Bericht door Masterofearth » 02 aug 2016, 10:45

Ik weet niet wat je precies met sporen bedoeld in dit stuk, ik zie vooral de doorsneden van losse kleppen van bivalven en doorsneden van bivalven misschien ook wat andere fossielen. De calciet lijkt geherkristalliseerd en harder dan de matrix waardoor ze deels uitsteken.

Als ik de steen zou moeten classificeren (wat lastig is zonder schaal) zou ik uitkomen op een Packstone (dunham classificatie van carbonaten).
De matrix lijkt een zeer fijne mud te zijn met zeer veel fossiele grains die op elkaar rusten (grain supported). en ik gok dat het grootste deel van de fossieltjes niet groter is dan 5mm.

http://america.pink/dunham-classification_1332746.html

stroet
Been thanked: 13 times
Antw: Fossiel Helmbrechts Duitsland

Bericht door stroet » 02 aug 2016, 18:36

Hoi, bedankt voor je uitgebreide reactie en de link!

RS

Plaats reactie