Doe het zelf picking-tray voor microfossielen

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times
Doe het zelf picking-tray voor microfossielen

Bericht door KoenJ » 22 aug 2016, 22:47

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi allen,

Voor het uitpikken van microfossielen onder de microscoop is het gebruik van een zgn. Picking tray handig. Deze zijn in de handel te verkrijgen, zie bijv. https://www.krantz-online.de/en/online- ... _hole.html , maar echt goedkoop zijn ze niet voor een metalen bakje.

Je kunt ze ook makkelijk zelf maken.
Koop in hobbywinkel een stuk foamboard (schuim met aan beide zijden een laag karton) en een gouden stift, kosten bij elkaar 3,50 euro. Voor de rest heb je nog een scherp mes, een liniaal en 20 minuten nodig, en de foto's spreken verder voor zich lijkt me.

Ik heb zelf een raster getekend, en de vakjes genummerd, maar beiden hoeven natuurlijk niet. Ook mag hij nog wat strakker, maar dat komt bij het volgende exemplaar wel.

[Bewerkt door KoenJ op 22-08-2016 om 21:49 NL]

Groeten,
Koen

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Doe het zelf picking-tray voor microfossielen

Bericht door hubertus68 » 23 aug 2016, 00:00

Afbeelding

Ik doe het "my way". Met een zelf gebouwde kast en capsules. Kosten voor 250 soorten bryozoa: 4,50 €
Maar bedankt voor de tip!

Groeten,
De irriterende Duitser

KoenJ

Bericht door KoenJ » 23 aug 2016, 07:18

Hoi Oliver,

Leuk kastje, die heb ik hier op het forum inderdaad al eens voorbij zien komen. Scheelt een hoop geld, dat doe-het-zelven.

Mijn tray is echter niet voor het opslaan, maar voor het uitpikken. Je doet er dus een beetje zand o.i.d. op, wat je vervolgens systematisch onderzoekt op foraminiferen, ostracoden of waar je ook naar op zoek bent. Door het raster en de nummers is het makkelijker om systematisch vakje voor vakje alles te bekijken.
De fossieltjes die je wilt bewaren pik je er vervolgens uit met een vochtig penseeltje, en dan bewaar je ze in microcellen o.i.d.

[Bewerkt door KoenJ op 23-08-2016 om 06:20 NL]

Groeten,
Koen

RobertSpeijer
Been thanked: 10 times
Contacteer:

Bericht door RobertSpeijer » 31 aug 2016, 16:37

Dag Koen

Misschien kan het een zinvolle besparing zijn, maar ik zou voor jarenlang plezier toch altijd voor een degelijke metalen pikbak opteren. Dat heeft de volgende voordelen:
1) Een metalen pikbak is zwaarder en daardoor minder gevoelig voor trillingen en onbedoelde bewegingen of windvlagen; 2) makkelijk leeg te kloppen, vooral fijne fractie (<200 micron) zal na het pikken makkelijker uit de bak te verwijderen zijn. 3) Er blijft ook niks in naden hangen.

Ik weet niet hoe vlak de foam is, maar kleine opwelvingen maken het microscoopwerk natuurlijk ook lastig vanwege het constant moeten aanpassen van de focus.

Misschien zijn er ook gewoon goedkopere aanbieders te vinden. Ik heb daar alleen zelf geen ervaring mee.

Groeten
Robert

Groeten

Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie & Paleoklimatologie - KU Leuven

KoenJ

Bericht door KoenJ » 31 aug 2016, 21:37

Hoi Robert,

Het probleem van het gewicht was mijzelf ook al te binnen geschoten. Wellicht op te lossen met een stukje metaal eronder. Ik ben inderdaad bang dat met een kleine verkeerde beweging alles naast de micrscoop belandt :S

Het spul is wel volledig vlak. Nu gebruik ik een deksel van een conservenpotje, en ik word inderdaad tureluurs van de hoogteverschillen.

Punt 2 en 3 had ik nog niet zo over nagedacht....hierdoor kan namelijk wel vervuiling van monsters ontstaan. Zeker als je verschillende monsters uit 1 laag wilt bekijken, kan het echt leiden tot valse resultaten. En dan wordt goedkoop ineens duurkoop....hmmm...eens over nadenken.

Mag ik jou overigens uitnodigen om je gedachten eens te laten gaan over de laatste vraag in dit http://www.fossiel.net/forums/viewtopic ... 100#243497 topic?

Bedankt!

Groeten,
Koen

Plaats reactie