Zelf een fluistercompressor-bak maken?

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gesloten
Gebruikersavatar
Vincko
Berichten: 1859
Lid geworden op: 09 jul 2006, 19:51
Been thanked: 1 time
Zelf een fluistercompressor-bak maken?

Bericht door Vincko » 24 nov 2006, 12:17

Ik zit eraan te denken om zelf een fluistercompressorbak te maken. Want een fluistercompressor kopen is mij té duur.

Ik denk aan een houten constructie waarin de compressor gaat. Deze constructie wordt ruim bemeten ivm met brandveiligheid e.d. en voorzien van geluidsdempende en trillingsdempende isolatiematten. In de kast zit dan een luchtingang d.m.v. zo\'n slang (die je ook wel bij wasdrogers ziet) en natuurlijk een uitgang voor de slang naar de luchtbeitel.

Ik ben redelijk technisch aangelegd maar ik heb geen idee of dit (voornamelijk) veiligheidtechnisch verantwoord is. Wat decibelen betreft zou dit in theorie zeker een behoorlijke afname moeten worden.

Denk effies mee met mee....

Wat is jullie mening hierover?

Greetz


Verba volant, fossilis manent

 
Gebruikersavatar
Patrick
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 mar 2006, 18:26
Antw: Zelf een fluistercompressor-bak maken?

Bericht door Patrick » 24 nov 2006, 12:26

Hé René,
Op zich is dit vrij simpel te realiseren, in de handel bestaan er zeer voortreffelijke geluiddempende materialen (denk maar aan PU schuim). Maar... er is dan een ander probleem en dat is oververhitting van de motor, door hem helemaal te isoleren krijgt de elektrische motor en de compressor zelf, niet voldoende koeling met kans op verbranden tot gevolg!
Eigenlijk is de beste manier de compressor een eindje weg plaatsen van je werkplek, eventueel buiten onder een afdak of terras. (als de buren er dan geen last van hebben!)
groetjes
Patrick


wie het kleine niet begeerd is het
grote niet weerd!!

Gebruikersavatar
Vincko
Berichten: 1859
Lid geworden op: 09 jul 2006, 19:51
Been thanked: 1 time
Antw: Antw: Zelf een fluistercompressor-bak maken?

Bericht door Vincko » 24 nov 2006, 12:31

patrick schreef:
Maar... er is dan een ander probleem en dat is oververhitting van de motor, door hem helemaal te isoleren krijgt de elektrische motor en de compressor zelf, niet voldoende koeling met kans op verbranden tot gevolg!
Ja daar ben ik dus ook bang voor. Ik zou wel een temperatuurmeter gekoppeld aan 2 of 3 serverfans (groot dus) kunnen zetten. Dat geeft wel wat lawaai maar te verwaarlozen.


Verba volant, fossilis manent

Gebruikersavatar
Patrick
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 mar 2006, 18:26
Antw: Zelf een fluistercompressor-bak maken?

Bericht door Patrick » 24 nov 2006, 12:32

Ik heb bij mij op het werk ooit een demonstratie gezien van geluidsisolatie, men had een klein kamertje gebouwd volledig geïsoleerd met pyramidevormige PU platen (denk aan eierdozen) daarin werd een geluidsinstallatie op vol vermogen gezet en buiten hoorde men helemaal NIETS! Echt verbazingwekkend, dit is trouwens het systeem dat in opnamestudio\'s wordt gebruikt.


wie het kleine niet begeerd is het
grote niet weerd!!

Gebruikersavatar
Patrick
Berichten: 509
Lid geworden op: 01 mar 2006, 18:26
Antw: Antw: Antw: Zelf een fluistercompressor-bak maken?

Bericht door Patrick » 24 nov 2006, 12:36

vincko schreef:
Ja daar ben ik dus ook bang voor. Ik zou wel een temperatuurmeter gekoppeld aan 2 of 3 serverfans (groot dus) kunnen zetten. Dat geeft wel wat lawaai maar te verwaarlozen.[/quote]

Ja, of dat lawaai te verwaarlozen is... in een kleine ruimte?? Het wordt dan ook wel een vrij grote bedoening vindt ge niet?


wie het kleine niet begeerd is het
grote niet weerd!!

Gebruikersavatar
Ceraurus
Berichten: 1199
Lid geworden op: 04 nov 2005, 19:22
Antw: Zelf een fluistercompressor-bak maken?

Bericht door Ceraurus » 24 nov 2006, 12:49

Hoi Rene,

even een paar punten
1. gebruik brandvaste of -vertragende producten.
2. zorg voor genoeg ruimte voor de warmte afvoer.
3. zorg ook dat de luchtAANVOER voor de compressor gewaarborgd is.
4. naast geluiddemping moet je ook voor resonantiedemping zorgen; zet de kast dus zelf ook op schuim!

Succes,
Tomas
<:{{{{{>



Trilobiti Ceská Republika

Gebruikersavatar
Vincko
Berichten: 1859
Lid geworden op: 09 jul 2006, 19:51
Been thanked: 1 time
Antw: Zelf een fluistercompressor-bak maken?

Bericht door Vincko » 24 nov 2006, 12:51

Patrick ->Valt wel mee. Ik denk aan in serverventilator ingang en een uitgang. Qua groote denk ik aan zo\'n 75cmx75cmx75cm.

Ceraurus->Zowiezo gebruik ik brandvaste of -vertragende producten, voor genoeg ruimte en voor een luchtaanvoer.
Ik had ook al een idee om de kast te laten \'zweven\' op resonantiedempend materiaal.

Bedankt voor \'t meedenken guys!
Greetz


[Bewerkt door Vincko op 24-11-2006 om 13:01 NL]


Verba volant, fossilis manent


Gesloten