Updates determinatiesysteem

Updates, mededelingen en suggesties voor deze website.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Updates determinatiesysteem

Bericht door Frederik » 25 nov 2016, 16:10

In een ander topic wees ik al even op de talloze nieuwe records die recent in de database zijn geplaatst. Vooral vanuit de literatuur zijn er behoorlijk wat soortenlijsten aangevuld. In enkele gevallen houdt dit ook in dat er verschillende nieuwe locaties zijn toegevoegd.

Sinds deze week kan je vanuit locaties in de database ook doorklikken naar soortenlijsten zonder foto (voordien werkte dit enkel als er minstens 1 foto in de soortenlijst stond). Hiermee zouden nog meer bezoekers de weg naar de soortenlijst moeten kunnen vinden.

Een voorbeeld kan je zien in de nieuwe locatie Mdâour el Kbîr:
http://www.fossiel.net/sites/fossil_site.php?plaats=714

Je kan nu vanuit deze locatiebeschrijving doorklikken naar de soortenlijst voor Mdâour el Kbîr: http://www.fossiel.net/id_system/specie ... plaats=714
waar alvast een oplijsting gemaakt is van enkele trilobieten die je hier kan aantreffen. Handig is dat je meteen ook kan zien welke literatuurbron hierbij gebruikt is.


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

 
Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6861
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Antw: Updates determinatiesysteem

Bericht door sjaak » 25 nov 2016, 19:45

Indrukwekkend. Het wordt steeds beter zo! Er zijn nog altijd nog stukken die toegevoegd zouden kunnen worden. Zal zelf ook nog eens kijken.

Wat is trouwens de reden dat MV2 alleen voor leden zichtbaar is en HvH en ZM niet?
Zo geheim en kwetsbaar is MV2 nu niet bepaald....


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Updates determinatiesysteem

Bericht door Frederik » 25 nov 2016, 23:01

Geen idee... Ik bekijk het eens!


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Updates determinatiesysteem

Bericht door Frederik » 30 nov 2016, 14:23

Zeker ook eens de moeite om te bekijken: Luc en Oliver hebben de laatste maanden met vaste tred aan de lijst krijt-bryozoa gespijkerd. Niet enkel met een degelijke kennis van zake, maar ook met prachtige fotografie:
http://www.fossiel.net/id_system/fossil ... .php?cat=7
Verder selecteren op 'krijt'.

Wie de bewuste forumtopics volgt kent het materiaal al, maar het blijft indrukwekkend om alles eens op een rijtje te zien.


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Updates determinatiesysteem

Bericht door Frederik » 01 dec 2016, 10:46

Wie ooit eens een trilobiet heeft gekocht uit Marokko: 10 tegen 1 kreeg je als informatie mee dat deze uit 'Erfoud' kwam en gevonden was in de 'Hamar Laghdad formatie'. De meeste trilobieten komen echter niet uit Erfoud, en er is geen enkele formatie met die naam (al bestaat de berg Hamar Laghdad wel, én je kan er trilobieten vinden).

Ik ben al een tijdje bezig met orde te scheppen in de grote 'black box' van Marokkaans trilobietenfauna's, op basis van mijn eigen terreinervaring en wat ik leer uit de literatuur. Dit werk is allesbehalve klaar, maar er staat intussen al wel wat in ons systeem dat voor de trilobietenfanaten best wel interessant zal zijn: recent heb ik nog 11 extra locaties toegevoegd in de Ma'der en Tafilalt bekkens (bovenop de reeks die er al was), en voor vrijwel elke locatie is er in meer of mindere mate een oplijsting van de trilobieten die er gevonden worden.
http://www.fossiel.net/sites/fossil_sit ... select=137

Naar de toekomst toe zal ik dit steeds verder verfijnen en aanvullen (en hopelijk ik niet alleen).



Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Updates determinatiesysteem

Bericht door Frederik » 15 dec 2016, 13:29

Langzaam maar zeker begint de soortenlijst voor het bekken van Parijs ( Paris Basin ) een beetje vorm te krijgen, met hele mooie aanvullingen van Johan:
http://www.fossiel.net/id_system/specie ... plaats=221

Misschien zijn er nog leden die materiaal van deze locatie in het systeem willen zetten?


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
KoenJ
Berichten: 1289
Lid geworden op: 23 feb 2015, 13:28
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Antw: Updates determinatiesysteem

Bericht door KoenJ » 15 dec 2016, 16:44

Ik heb ook nog een box met materiaal uit die regio liggen. Maar of ik voorlopig de tijd vindt die allemaal tegen het licht te houden....


Groeten,
Koen

Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Antw: Updates determinatiesysteem

Bericht door Frederik » 03 feb 2017, 16:38

Sinds deze week worden de statistieken weer vermeld op de hoofdpagina. Daarin zien we de volgende cijfers over het determinatiesysteem voor fossielen:
Fossielen foto's: 3919
Fossielen in soortenlijsten: 5275
Dit was even een blind spot, maar er staan inmiddels dus al meer dan 1200 fossielen in de database, zonder foto maar op basis van literatuur!

Een mooi voorbeeld van waarom dit zinvol is:
Frederik schreef:
Langzaam maar zeker begint de soortenlijst voor het bekken van Parijs ( Paris Basin ) een beetje vorm te krijgen, met hele mooie aanvullingen van Johan:
http://www.fossiel.net/id_system/specie ... plaats=221
Ik heb een beetje voor mijn beurt gesproken, want intussen wordt deze soortenlijst nog verder aangevuld, zowel met foto's als op basis van literatuurverwijzingen... zeer de moeite!


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)


Plaats reactie