Mooiste vondsten / aanwinsten van 2016

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Mooiste vondsten / aanwinsten van 2016

Bericht door Frederik » 13 dec 2016, 14:56

Zoals elk jaar zijn we benieuwd wat voor jullie zoal de topvondsten zijn geweest in 2016. Als er een mooi verhaal aan vast hangt, horen we het ook graag. Bonuspunten voor wetenschappelijk relevante vondsten!
Probeer een goede selectie te maken, zeg maar 3, max. 5 vondsten of aankopen, zo houden we het mooi en overzichtelijk.
Uiteraard kunnen hier ook stukken bij zijn die je eerder hebt gevonden, maar waarvan je dit jaar pas de preparatie hebt afgerond.




Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

 
Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3224
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 299 times
Antw: Mooiste vondsten / aanwinsten van 2016

Bericht door hubertus68 » 14 dec 2016, 12:05

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dan begin ik graag met een kleine bryozoa-selectie uit het Maastrichtse Krijt. Zoals jullie weten, zijn Luc (Lugo) en ik inmiddels meer dan een jaar intensief bezig met onderzoek van deze kleine "kunstwerken". Wij hebben de verzamelde en geidentificeerde soorten nog niet precies geteld, maar de teller staat momenteel bij meer dan 350 verschillende soorten.

Ik ben blij dat wij in dit jaar twee keer de gelegenheid kregen, om van speciale en vermeende nieuwe soorten SEM-foto's te laten maken. Een paar van deze foto's hebben wij jullie reeds in de twee "bryozoa-topics" getoond. Drie van deze stukken laat ik jullie in dit berichtje nog eens zien:

1. Ongedetermineerde cribrimorphe kolonie
2. Pachydera cf. lagingi
3. Flustrellaria sp.

Wat deze foto's bijzonder maakt is het feit, dat tot nu toe zeer weinige SEM-foto's van Maastrichtse bryozoa in de literatuur te vinden zijn. Wij verrichten hiermee dus pionierswerk en zullen dit de komende jaren inzetten voor beschrijvingen en revisies van nieuwe en reeds gekende soorten.
Momenteel werken wij aan een "fieldguide", een laagdrempelig boekje met afbeeldingen en beschrijvingen van de meest voorkomende soorten (ca. 100) in het Limburgs Krijt, dat zowel aan de amateur, maar ook aan de experten gericht is.

Een zinvolle selectie van 3 tot 5 soorten voor deze topic is eigentlijk niet mogelijk, want het zouden meerdere tientallen moeten zijn, die hier plaats zouden moeten vinden. Elk stuk is heel bijzonder en toond zo vele mooie en interessante details die door deze simpele, maar dan toch extreem complexe dieren gevormd werden (en worden). Ik hoop dat wij jullie met onze inmiddels bijna 200 berichten een kleine inzicht in deze wereld geleverd hebben.

Wij zullen ook in toekomst verder onderzoeken, determineren en uitendelijk publiceren, en wij hopen – ook al is het thema soms relatief wetenschappelijk – dat jullie ook in toekomst plezier hieraan hebben.

Beste Groeten,
Oliver





Gebruikersavatar
KoenJ
Berichten: 1289
Lid geworden op: 23 feb 2015, 13:28
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Antw: Mooiste vondsten / aanwinsten van 2016

Bericht door KoenJ » 14 dec 2016, 13:28

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi allen,

Hierbij mijn mooiste vondsten:
1. Een zeer grote (3,2 mm) zandschalige foraminifeer Textularia agglutissima uit het Limburgse Krijt;
2. Nog een foram: een prachtig fijn getekende Quenqueloculina striata uit het Midden-Lutetiaan van Fleury-la-Rivière (Bassin de Paris).
3. Een afdruk in een oester van de gastropode Haustator planus mét schaalbewaring, ook uit het Limburgse Krijt. Deze schaal gaat normaal verloren, maar in dit geval dus niet.

@Oliver: wat super dat jullie al jullie harde werken gaan omzetten in een boek en evt meer publicaties!

[Bewerkt door KoenJ op 14-12-2016 om 13:29 NL]


Groeten,
Koen

Gebruikersavatar
Dirk
Berichten: 663
Lid geworden op: 15 dec 2003, 20:04
Antw: Mooiste vondsten / aanwinsten van 2016

Bericht door Dirk » 14 dec 2016, 15:53

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat jammer dat Frederik het maximum op 5 heeft gesteld.
Voor mij was het een uitzonderlijk goed jaar. En het is nog niet helemaal voorbij, want komende vrijdag ga ik er nog op uit.

Deze 5 vondsten springen eruit:
Mosatand > 4 cm uit 't Rooth,
Waanzinnig gave Squalicorax pristodontus uit ENCI
Kaakdeel Ratvis, ook uit ENCI,
Oktobervondsten ENCI met o.a. keeltand mosa, 2x squalicorax, 2x cretalamna en 3x serratolamna. Ongelooflijk veel mooie tanden in 1 excursie!
Last but not least: Werveldeel mosasurus uit groeve Eben Emael.

Met collegiale groet,
Dirk



Gebruikersavatar
andersschinkel
Berichten: 717
Lid geworden op: 24 aug 2014, 17:54
Antw: Mooiste vondsten / aanwinsten van 2016

Bericht door andersschinkel » 14 dec 2016, 20:10

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mooi hoor, allemaal!

Met veel excuses hier 6 foto's, het lukte me niet er nog één te schrappen... Het deed me al pijn een aantal andere kandidaten te laten vallen :-)

Dit zijn:
-draaier wolf (HvH)
-cuboideum grottenleeuw (MV2)
-halve onderkaak reuzenhert (MV2)
-benen beitel (MV2); van dit type zijn er maar een handvol in Nederland bekend, aldus Leo Verhart
-heiligbeen watermol Desmana cf. moschata (ZM); deze komt in Cranium te staan, is interessant omdat het mogelijk een laat-Pleistocene Desmana cf. moschata betreft, en uit die periode zijn er maar weinig vondsten van
-bovenkaakfragment met P2 van (waarsch.) Desmana sp. (MV2)

Eigenlijk wel een erg goed jaar gehad, als ik het zo op een rijtje zet!

Ben benieuwd naar de highlights van anderen.

Groet,

Anders



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6869
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 294 times
Been thanked: 311 times
Contacteer:
Antw: Mooiste vondsten / aanwinsten van 2016

Bericht door sjaak » 14 dec 2016, 20:40

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Prachtige vondsten en foto's!!

Dit jaar weinig bijzondere pleistocene strandvondsten (op den duur raak je verwend), maar ik had meer geluk in het jura van de Boulonnais.

Vier vondsten:

Foto 1 -3 : tand Pliosaurus
Foto 4-7: linker tandplaat van Ischyodus; een soort Chimaera (draakvis)
Foto 8-10: femur ichthyosaurus

Foto 11-13: toch nog eentje van HvH, een stukje barnsteen met inclusies

en met excuses voor de vele foto's...


Groet,

Niels

Gidi
Berichten: 406
Lid geworden op: 29 sep 2015, 13:23
Antw: Mooiste vondsten / aanwinsten van 2016

Bericht door Gidi » 14 dec 2016, 22:22

Afbeelding

Afbeelding

Hey Anders, mooie vondsten!

Ik heb toevallig afgelopen maanden nog twee andere benen beitels in mijn handen gehad, de eerste was door een voor mij onbekende aan Walter L. gegeven ter determinatie. Walter toonde mij het stuk bij Futureland, zie bijgevoegde foto's. Dit stuk is afgelopen zomer op de MV2 gevonden.

Een tweede benen beitel heb ik drie weken geleden in handen gehad bij Kommer Tanis, deze was opgevist uit de Noordzee.

Nogmaals, prachtige vondsten!



Gideon de Jong

Gebruikersavatar
TheRock
Berichten: 203
Lid geworden op: 23 okt 2014, 03:07
Antw: Mooiste vondsten / aanwinsten van 2016

Bericht door TheRock » 14 dec 2016, 23:54

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Erg mooie vondsten allen, vooral ook erg mooi om zo'n stuk barnsteen met insect te vinden op Nederlandse grond! Mijn mooiste vondsten zijn voor anderen misschien niet heel speciaal, maar zijn voor mij wel echt hét begin van een steeds mooiere verzameling. Al mijn mooiste vondsten waren ook meteen eerste vondsten voor mij, wat het voor mij persoonlijk meteen een stuk specialer maakt.

1. Mijn allereerste Megalodon ooit. Wellicht niet de mooiste, maar in ieder geval duidelijk genoeg om het meer dan gewoon een klein fragmentje te noemen. Gevonden in het Pleistoceen/Plioceen van België.
2. Walviswervel gevonden te Berchem, Antwerpen. Wederom mijn allereerste, ditmaal echter een walviswervel, ooit. Was en ben er echt heel erg blij mee!
3. Mijn allereerste fragment van een mammoetkies van de Zandmotor. Geweldig om me voor te kunnen stellen hoe groot het beest was dat erachter zat. Verder was de manier van vinden, helemaal bedolven onder het zand, ook wel echt heel speciaal. Ik had er zo langs kunnen lopen.


- Riemer

Gebruikersavatar
andersschinkel
Berichten: 717
Lid geworden op: 24 aug 2014, 17:54
Antw: Mooiste vondsten / aanwinsten van 2016

Bericht door andersschinkel » 15 dec 2016, 08:52

Ja, die Megalodon is meer dan een fragmentje! Echt mooi, de wervel ook. En iets onder het zand vandaan halen is altijd geweldig.

De vondsten van Niels mogen er ook zijn, trouwens. Je bent echt een all-rounder :-)

Gideon, bedankt voor de foto's van die beitel, dat vind ik wel leuk om te weten. Het is echt hetzelfde type beitel, terwijl je meestal veel smallere ziet. (De mijne is echt opvallend breed, maar die op jouw foto's is ook behoorlijk breed.)

[Bewerkt door andersschinkel op 15-12-2016 om 08:53 NL]



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6869
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 294 times
Been thanked: 311 times
Contacteer:
Antw: Mooiste vondsten / aanwinsten van 2016

Bericht door sjaak » 15 dec 2016, 09:18

Ik droom dan weer van een Meg uit onze contreien, al is die beschadigd, ik vindheteen prachtvondst!


Groet,

Niels


Plaats reactie