Poll: Mijn favoriete Belgische vindplaats is ...
Poll: Mijn favoriete Belgische vindplaats is ...
De Nederlandse vindplaatsen hebben we al eens een poll over gehad, nu is het de beurt aan de Belgische vindplaatsen.
Wat is jouw favoriete Belgische vindplaats?
[Bewerkt door webmaster op 06-12-2006 om 11:13 NL]
Wat is jouw favoriete Belgische vindplaats?
[Bewerkt door webmaster op 06-12-2006 om 11:13 NL]
Kennis telt!
Webmaster www . fossiel . net
Webmaster www . fossiel . net
Antw: Poll: Mijn favoriete Belgische vindplaats is ...
Ik heb op een paar jaar zoveel residu aangesleurt en opgestapeld,dat ik dit jaar haast niet meer ben gaan zoeken.
Ik denk dat ik nog een ton of 5-6 materiaal moet drogen,weken,spoelen en uitzoeken.
Als ik deze winter het materiaal kan uitgezocht krijgen dat al gewassen en gezeeft is,wordt Egem terug mijn favoriete plek.
Ik denk dat ik nog een ton of 5-6 materiaal moet drogen,weken,spoelen en uitzoeken.
Als ik deze winter het materiaal kan uitgezocht krijgen dat al gewassen en gezeeft is,wordt Egem terug mijn favoriete plek.
Theo
Zeer moeilijke vraag, alle vindplaatsen hebben zo zijn charmes, Doel ligt praktisch in mijn achtertuin, Resteigne zeer rustige en aangename omgeving en ge vindt er trilo\'s (als ge geluk hebt tenminste)Barvaux vind ik persoonlijk geweldig,kom er zeer dikwijls, en midden in de bossen is het aangenaam spiriferen zoeken, Eben Emael heb ik dan als favoriet gezet, gewoon indrukwekkend en veel fossielen te vinden. Egem heb ik (nog)geen ervaring mee.
wie het kleine niet begeerd is het
grote niet weerd!!
grote niet weerd!!
- fossilmadman
- Contacteer:
Ik heb materiaal gezien bij andere verzamelaars, dit zijn versteende stammetjes en hout van een \"geheime\" vindplaats in de buurt van Hoegaarden, tijdens werkzaamheden tbv. de hoge snelheidslijn van Parijs naar Amsterdam is dit ontdekt en pas bekend gemaakt nadat de vindplaats weer verdwenen was, erg jammer, (3x zucht), (Henk)
als iemand.....?
als iemand.....?
(Henk)
@fossilmadam; de vindplaats van fossiel hout (Glyptostroboxylon oftewel iets wat erg sterk op moerascypres lijkt) van Hoegaarden was niet geheim en is dat ook nooit geweest. De eerste vondsten werden immers reeds aan het einde van de 19de eeuw door Rutot beschreven (juiste datum ontsnapt me).
Tijdens de aanleg van de E40 ergens rond 1970 is de ware grootte van dit versteend woud ontdekt, en zijn veel boomstronken verzameld door lokale boeren, verzamelaars, musea, etc in het trace van de werken,
alleen een grondig wetenschappelijk onderzoek ontbrak,
bij de HSL werken in 1999-2001 werd dit woud ter wetenschappelijke studie blootgelegd ondanks alle verwoede graafacties van een heleboel verzamelaars en verkopers, met diefstal van vele stukken etc Het was immers strikt verboden terrein!
Nogmaals dank aan frederik voor zijn vrijwilligerswerk toen!
Dit haalde zelfs het nationale nieuws, Man bijt Hond, diverse kranten,
op zowat alle beurzen kan je dit materiaal voor niet erg hoge prijzen vinden (er zijn natuurlijk altijd rotte appels die er veeeeeeel voor vragen),
Een deel van het woud is behouden gebleven en te bezichtigen op de Goudberg in Hoegaarden, met geologische uitleg erbij. Vanaf het voorjaar tot ?september elk weekend sowieso, tijdens de week op aanvraag (toeristische dienst Hoegaarden), tijdens de winter enkel voor groepen met gids.
Ik geef toe dat het niet is geworden wat men ervan wilde maken, maar dit project is dan ook op bijna alle vlakken tegengewerkt geweest, maar het staat er toch!
mvg stijn
Tijdens de aanleg van de E40 ergens rond 1970 is de ware grootte van dit versteend woud ontdekt, en zijn veel boomstronken verzameld door lokale boeren, verzamelaars, musea, etc in het trace van de werken,
alleen een grondig wetenschappelijk onderzoek ontbrak,
bij de HSL werken in 1999-2001 werd dit woud ter wetenschappelijke studie blootgelegd ondanks alle verwoede graafacties van een heleboel verzamelaars en verkopers, met diefstal van vele stukken etc Het was immers strikt verboden terrein!
Nogmaals dank aan frederik voor zijn vrijwilligerswerk toen!
Dit haalde zelfs het nationale nieuws, Man bijt Hond, diverse kranten,
op zowat alle beurzen kan je dit materiaal voor niet erg hoge prijzen vinden (er zijn natuurlijk altijd rotte appels die er veeeeeeel voor vragen),
Een deel van het woud is behouden gebleven en te bezichtigen op de Goudberg in Hoegaarden, met geologische uitleg erbij. Vanaf het voorjaar tot ?september elk weekend sowieso, tijdens de week op aanvraag (toeristische dienst Hoegaarden), tijdens de winter enkel voor groepen met gids.
Ik geef toe dat het niet is geworden wat men ervan wilde maken, maar dit project is dan ook op bijna alle vlakken tegengewerkt geweest, maar het staat er toch!
mvg stijn
"Ammonites are the quintessential
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
fossils, seemingly covering all the
major themes of paleontology"
Eldredge 1996
- fossilmadman
- Contacteer:
Dit is goed nieuws te noemen, mij helemaal niets van bekend?
Ik ga dit zeker na en zeker ga ik dit bekijken, dank (Henk)
Ik ga dit zeker na en zeker ga ik dit bekijken, dank (Henk)
(Henk)
Ja, in België zijn mooie dingen te vinden! Ook veel soepeler dan in NL qua toegangseisen e.d.
Perfect, ik zou er zo naar willen emigreeren.
Nr1. Romont - mooie zee-egels en belemnieten in de matrix
Nr2. Resteigne - vanwege de trilobieten
Nr3. Barvaux - (kort gezocht) maar wel geweldig om in de lagen te zoeken. Erg jammer dat het voornamelijk (alleen?) brachiopoden en koralen betreft
Greetz
Perfect, ik zou er zo naar willen emigreeren.

Nr1. Romont - mooie zee-egels en belemnieten in de matrix
Nr2. Resteigne - vanwege de trilobieten
Nr3. Barvaux - (kort gezocht) maar wel geweldig om in de lagen te zoeken. Erg jammer dat het voornamelijk (alleen?) brachiopoden en koralen betreft
Greetz
Verba volant, fossilis manent
- Moonwalker
- Contacteer:
Hallo,
Mijn nr1 vindplaats in België was Egem, maar nu het moeilijker is om er toegang te krijgen ben ik gestopt met zoeken.
Nu trek ik voornamelijk richting CBN.
Mijn nr1 vindplaats in België was Egem, maar nu het moeilijker is om er toegang te krijgen ben ik gestopt met zoeken.
Antw: Antw: Poll: Mijn favoriete Belgische vindplaats is ...
Bij mij is het eben emael,omdat ik er vrijwel altijd geluk heb wat betreft alles,moonwalker schreef:
Hallo,
en omdat het voor mij wel lekker dichtbij is.En dat laatste is vanwege tijdgebrek jammer.grrrr john
Muziek maken en fossielen zoeken
dat is het helemaal
dat is het helemaal
Mijn top 3:
met stip op 1:Egem
op 2:Eben Emael
en op 3:de kleiputten rond antwepen,jammer dat je op sommige niet meer op mag.
Wally
met stip op 1:Egem
op 2:Eben Emael
en op 3:de kleiputten rond antwepen,jammer dat je op sommige niet meer op mag.
Wally