Prepareren slagtand

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Lidwientje3
Prepareren slagtand

Bericht door Lidwientje3 » 29 jan 2017, 15:23

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb al een maand of vijf twee grote stukken slagtand in de ontziltbak liggen. Inmiddels denk ik er over een poging te doen ze er uit te halen maar ik vraag me af wat de verstandigste werkwijze is.
Ik wou ze sowieso buiten laten tot zeker in het voorjaar, zodat de temperatuurverandering niet te groot is. En is het handig ze langzaam te laten drogen, bijvoorbeeld ergens in?
Daarna wou ik ze behandelen met Paraloid.
Zijn er nog goede adviezen van mensen die vaker met dit bijltje gehakt hebben?

sjaak
Has thanked: 372 times
Been thanked: 362 times
Contacteer:
Antw: Prepareren slagtand

Bericht door sjaak » 29 jan 2017, 19:10

Ik heb een vergelijkbare geprepareerd met aceton/ osteofix. Ik denk dat paraloid vergelijkbaar is. Die is al jaren stabiel. Ik heb daar weinig extra aangedaan, misschien alleen de uiteinden gefixeerd met een dikkere oplossing.
Lijmoplossing voorzichtig opdruppelen of strijken om te voorkomen dat luchtbellen vormen. Die kunnen schade aan richten.
En kijk uit voor algvorming als je het buiten bewaart....

[Bewerkt door sjaak op 29-01-2017 om 19:11 NL]

Groet,

Niels

Frederik
Administrator
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:

Bericht door Frederik » 29 jan 2017, 20:19

Mooie vondsten zijn dat. Succes bij het conserveren!

Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Optimo
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times

Bericht door Optimo » 30 jan 2017, 21:50

mooie stukken ,ik heb geen ervaring met Paraloid ( ik gebruik de houtlijm 3 d ),wel met diverse stukken slagtand .
niet van die forse stukken als je daar laat zien ,maar groot genoeg en een leuk deel ,
van de tand in diameter.
wat de alg betreft ,geeft Niels al aan ,zelf zeg ik ,hou het donker ,geen zonlicht !
het drogen zou je in een vochtige doek ,liefst op een koele donkere plek ,dan heb je mijn inziens de beste garantie op een gecontroleerde droging ,die ook enkele maanden kan duren.
wel geregeld controleren ,en enkele maanden is lang ,maar het zou zonde zijn als de stukken toch zouden scheuren ,breken ,of beginnen te verpulveren ,wel word het moeilijk om het sediment op het stuk te behouden ,dat kan makkelijk los krimpen ,de ervaring leert ,
zo min mogelijk aanraken ,verplaatsen enz .
verder zijn de klimaten in de verschillende bewoning vrij divers ,qua luchtvochtigheid enz ,
ook dat zal invloed op het eventuele nawerken van gefixeerde of geprepareerde stukken kunnen hebben .
je kunt het enig zins beperken ,verder is en blijft het afwachten hoe de boel blijft.

sucses

gr

Huug

[Bewerkt door Optimo op 30-01-2017 om 21:54 NL]

[Bewerkt door Optimo op 30-01-2017 om 21:55 NL]

[Bewerkt door Optimo op 30-01-2017 om 21:58 NL]

Lidwientje3

Bericht door Lidwientje3 » 30 jan 2017, 22:58

Bedankt voor de input. Alg vrees ik niet zozeer want sinds
ik een keer een bak in de zon heb laten staan heb ik altijd een deksel op de bak wat alg wel afdoende tegenhoudt. Ik ga eerst 1 stuk heel geleidelijk laten drogen en behandelen en dan zien we wel wat er gebeurt.

Plaats reactie