Foraminifereninventarisatie van de Kaloot

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Hklff
Foraminifereninventarisatie van de Kaloot

Bericht door Hklff » 08 feb 2017, 18:05

Hallo, ik ben bezig met een inventarisatie van de Foraminiferen van de Kaloot bij Borssele, ik hoop in 2053 klaar te zijn. (Grapje)
Het determineren kost me veel moeite, vandaar dat ik af en toe de motivatie verlies, dus ik hoop hier wat hulp en support te vinden. Ik zie in ieder geval al aardig wat mensen voorbij komen die zich met forams bezighouden!

Hklff
Antw: Foraminifereninventarisatie van de Kaloot

Bericht door Hklff » 08 feb 2017, 18:40

Nog een aanvulling: wat het vooral zo moeilijk en tijdrovend maakt is dat ik denk ik al richting de 100 soorten zit, en dat is een voorzichtige schatting.
Ik heb in 2016 10 x veel gruis (bij elkaar zo'n 100 liter) meegenomen dat ik nog niet allemaal heb uitgezocht.

Hklff

Bericht door Hklff » 08 feb 2017, 19:28

Afbeelding

Afbeelding

Dit is er bijvoorbeeld 1 waar ik niet uitkom. Volgens mij een Ammonia sp, geen beccarii vanwege de afwijkende oppervlakte structuur lijkt me.?

scherven
Been thanked: 40 times

Bericht door scherven » 08 feb 2017, 21:52

Hallo, volgens mij zit je wel goed met Ammonia beccari(Linnaeus 1758). Het oppervlak is getekend door verwering en transport van elders.
Groet,Ben.

0000000000

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times

Bericht door KoenJ » 08 feb 2017, 23:26

Beste Hklff,

Heb je ook een foto van de kopse kant? Om dat te doen plak ik ze altijd met wat water of lijm/gom tegen de zijkant van een objectglaasje. Het is even wat gepriegel maar na een tijd krijg je er handigheid in.

Trouwens, ik zou het wel leuk vinden wat van je al benoemde soorten hier voorbij te zien komen! Is ook mooie aanvulling van het determinatiesysteem.

Kijk trouwens ook eens op http://www.foraminifera.eu/indexrw.html voor je determinaties.

[Bewerkt door KoenJ op 08-02-2017 om 23:27 NL]

Groeten,
Koen

Hklff

Bericht door Hklff » 09 feb 2017, 07:52

Hoi Koen,

Ik zit er al vrij diep in dus ik ben al een poos ook bezig met Foraminifera.eu Ik kan er alleen steeds minder mee omdat ik de website steeds onoverzichtelijker vind.

Ik heb nu eindelijk de goede publicaties waar ik al verder mee kom, vooral over de Belgische foraminiferen maar die komen denk ik erg overeen met de Kaloot forams.
Alleen Loeblich & Tappan heb ik nog steeds niet. (Wel digitaal maar daar kan ik niet mee werken)
Ik wil vooral mijn determinaties kunnen bediscussieren en had al gezien dat jij veel verder bent, dus het is heel fijn dat het hier kan!

Ik zal later vandaag meer foto's maken.

Groeten,

Hester

Hklff

Bericht door Hklff » 09 feb 2017, 08:47

Afbeelding

Afbeelding

Hier een paar foto's van de zijkant en een van de apertuur.

Groetjes,

Hester

KoenJ

Bericht door KoenJ » 09 feb 2017, 10:17

Welk tijdperk is de Kaloot eigenlijk? Voor L&T zou ik eens hier kijken: https://www.amazon.co.uk/gp/aw/d/148995 ... ref=plSrch

De pond staat nog laag, dus de moeite waard.

Groeten,
Koen

FossilDude
Administrator
Has thanked: 326 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:
Antw: Antw: Foraminifereninventarisatie van de Kaloot

Bericht door FossilDude » 09 feb 2017, 13:34

KoenJ schreef:
Welk tijdperk is de Kaloot eigenlijk?
Bij de kaloot kan van alles gevonden worden. Het zal voornamelijk gaan om Eoceen, Mioceen, Plioceen en, niet te vergeten, recent materiaal. Op en net voor het strand leven ook nu nog foraminiferen.

Groet,
Johan

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

KoenJ
Antw: Antw: Foraminifereninventarisatie van de Kaloot

Bericht door KoenJ » 09 feb 2017, 21:37

Hklff schreef:

Ik wil vooral mijn determinaties kunnen bediscussieren en had al gezien dat jij veel verder bent, dus het is heel fijn dat het hier kan!
Veel verder durf ik absoluut niet te zeggen. Ik worstel enorm met de Rotaliida. Zoveel exemplaren die ik onder meerdere soortnamen zou kunnen plaatsen. Dat heb ik ook bij jouw exemplaar hierboven. Het lijkt soms wel, soms niet op exemplaren van A. becarii die ik zo op internet zie. Ik ben het wel met Ben eens dat de structuren op de oppervlakte ontstaan zijn door beschadiging.

Groeten,
Koen

Plaats reactie