Fossiel Palmhout als akkervondst
- Caveman
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 307 times
- Contacteer:
Fossiel Palmhout als akkervondst
Dit stuk palmhout, vandaag binnengekregen per post. Via marktplaats gekocht. Gevonden op 'n akker te Winterswijk in 1980. Lang buiten gelegen en daar verder verweerd en gebroken. De stukken wegen samen zo'n 2 kg. Aan elkaar 22 cm groot. Mooie aanwinst. iemand 'n idee of er andere vondsten van palmhout in die regio gedaan zijn?
To share or not to share, that's the question!
- sjaak
- Has thanked: 372 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Antw: Fossiel Palmhout als akkervondst
Ik weet daar niets van maar het is wel een prachtig stuk!
Groet,
Niels
Niels
- Spongebob
- Has thanked: 411 times
- Been thanked: 635 times
Ha Mart,
Gefeliciteerd met het stuk. Ik had hem ook gezien toen ik aan het goochelen was op 'fossiel palmhout', een paar weken terug.
Wel opvallend dat deze stukken palmhout naar verhouding zoveel voorkomen in de Achterhoek. In het WWW-gebied zijn ze echt wel zeldzaam.
Veel plezier ermee.
Gefeliciteerd met het stuk. Ik had hem ook gezien toen ik aan het goochelen was op 'fossiel palmhout', een paar weken terug.
Wel opvallend dat deze stukken palmhout naar verhouding zoveel voorkomen in de Achterhoek. In het WWW-gebied zijn ze echt wel zeldzaam.
Veel plezier ermee.
Time fades away (Neil Young)
Hoi Mart,
heel mooi stuk; proficiat met deze aanwinst.
Lugo
heel mooi stuk; proficiat met deze aanwinst.
Lugo
Panta rhei
Heraclites
Heraclites
-
- Has thanked: 62 times
- Been thanked: 8 times

Dat is een mooi stuk!
In de buurt van Winterswijk/Lichtenvoorde zijn met name in het verleden meer mooie vondsten gedaan. Ik zoek zelf af en toe de akkers in deze omgeving af, maar fossiel hout heb ik nog nooit gevonden. Ik heb maar één, redelijk fors stuk uit de omgeving van Lievelde, ook van tientallen jaren geleden. Dit stuk heb ik gekregen, de exacte vindplaats/diepte weet ik niet. Recente vondsten ken ik helaas ook niet.
Er zijn wel veel grotere stukken gevonden. Ik heb in de jaren 80 in een prive verzameling stammetjes gezien met een lengte > 1 meter, en een doorsnede tot zo’n 25 cm. De vondsten in deze verzameling waren geen akkervondsten, maar zijn tevoorschijn gekomen bij grondwerkzaamheden. Ik weet niet of deze collectie nog bestaat, maar ik kan bij interesse wel contact opnemen met de eigenaar.
Ik ken een publicatie (Lichtenvoorde 1000 jaar, Brenninkmeier, 1946, met referenties) waarin de herkomst en verspreiding van het fossiele hout wordt besproken, maar deze heb ik nu niet bij de hand. Ik meen me te herinneren, dat er een relatie was met het pakket boomstammen onder het Vragender veen, deze stammen liggen op 5-6 meter diepte alle parallel in een bepaalde richting. Ik zal het boekje eens opzoeken.
Groet,
Marcel
- Caveman
- Has thanked: 268 times
- Been thanked: 307 times
- Contacteer:
Bedankt voor deze fijne aanvulling Marcel. Mocht je het boekje vinden maak je me blij met een kopietje van het betreffende stuk.
Groetjes Mart
Groetjes Mart
To share or not to share, that's the question!
Hallo, gevonden op internet, Palmhout of Palmoxylon, een leuk geill. stukje. Zoek maar op.
Groet,Ben
Groet,Ben
0000000000