Boekentip foraminiferen

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
KoenJ
Berichten: 1289
Lid geworden op: 23 feb 2015, 13:28
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Boekentip foraminiferen

Bericht door KoenJ » 03 mar 2017, 21:08

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoi allen,

Omdat ik hoofdpijn (figuurlijk, de letterlijke was van de carnaval) kreeg van het determineren van de forams uit het Limburgse Krijt, heb ik dit boek besteld om meer grip te krijgen op de verschillende families en genera en de hun vormen. Daar heb ik geen spijt van! Het aantal beschreven genera is beperkt (maar er zijn geloof ik ook zo'n 4000 benthische genera), maar er staan heldere tekeningen in, en ook veel uitleg over terminologie. Met dit boek in de hand is bijvoorbeeld het werk van Loeblich & Tappan (1988 ) ook beter te begrijpen. Een echte aanrader voor zowel beginnelingen en gevorderden in de foram-wereld!
Deze derde druk is trouwens herzien en geactualiseerd in 2008, dus behoorlijk actueel.

Te verkrijgen o.a. hier: http://www.geo.uni-tuebingen.de/en/work ... html#c6491


Groeten,
Koen

 
Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3224
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 299 times
Antw: Boekentip foraminiferen

Bericht door hubertus68 » 06 mar 2017, 21:15

Dag Koen,

bedankt voor deze tip. Ik ken het probleem dat jij beschrijft: zonder "plastische" voorbeelden is het vaak moeielijk tot onmogelijk, om de kleine beestjes (forams of bryozoa etc.) te begrijpen. Vooral de vele vaktermen in de literatuur met een bepaald detail van een bepaald dier te linken vereist veel intensieve recherche.

Groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
KoenJ
Berichten: 1289
Lid geworden op: 23 feb 2015, 13:28
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Antw: Boekentip foraminiferen

Bericht door KoenJ » 06 mar 2017, 22:09

Gelukkig bestaat er dan zoiets als Duitse degelijkheid ;) , wat leidt tot handige werkjes als hierboven.


Groeten,
Koen


Plaats reactie