Bizarre ichnofossielen

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
Gebruikersavatar
KoenJ
Berichten: 1289
Lid geworden op: 23 feb 2015, 13:28
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Bizarre ichnofossielen

Bericht door KoenJ » 19 apr 2017, 23:19

Check https://www.earthtouchnews.com/discover ... c-burrows/

Dit is toch bizar? (Indien de bevindingen kloppen)


Groeten,
Koen

 
Gebruikersavatar
Masterofearth
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 okt 2015, 15:36
Been thanked: 1 time
Antw: Bizarre ichnofossielen

Bericht door Masterofearth » 20 apr 2017, 09:44

Iets te bizar, dat zo'n beest in sediment en misschien zelfs iets geconsolideerde zandstenen of zachte kalkstenen graven oke... Maar in graniet... dan moeten deze wetenschappers zich echt even laten nakijken. graniet is vele malen harder dan nagels en tanden van zoogdieren, dat gaat in geen miljoen jaar lukken. Het gebruiken van bestaande grotten/dikes en misschien het daarin op de muren krabben klinkt mij dan veel aannemelijker in de oren. al helemaal omdat de inspanning die het verijst om zo een gat te graven enorm moet zijn voor zo'n groot beest.
Ik zeg fake news... al zouden de holen zeker gebruikt kunnen zijn door deze beesten, dat ze in graniet zijn uitgegraven door beesten geloof ik niks van. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

Groet,

Pim



Gebruikersavatar
Smaug
Community Manager
Berichten: 1416
Lid geworden op: 11 nov 2003, 17:14
Has thanked: 224 times
Been thanked: 107 times
Antw: Bizarre ichnofossielen

Bericht door Smaug » 20 apr 2017, 10:00

Het graniet waar ze het hier over hebben is "altered granitic rocks" in het Nederlands greisen. Ik heb geen idee hoe sterk greisen verschilt van graniet, maar wellicht is het niet meer zo hard als graniet. Er is in 2015 een publicatie geweest over dergelijke gangen in Zuid-Amerika:

http://www.sbpbrasil.org/assets/uploads ... 4_site.pdf

En het leuk blog TwilightBeasts heeft er ook aandacht aan besteed:

https://twilightbeasts.wordpress.com/20 ... derground/


My armour is like tenfold shields, my teeth are
swords, my claws spears, the shock of my tail
is a thunderbolt, my wings a hurricane, and my
breath death!

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Antw: Bizarre ichnofossielen

Bericht door hubertus68 » 20 apr 2017, 10:12

Ik ben het eens met Pim. Dit lijkt mij een april-grap, althans werd het pas op 19 april gepubliceert?!

Maar wel een leuk verhaal voor de "creationisten".

Groeten,
Oliver



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6861
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Antw: Bizarre ichnofossielen

Bericht door sjaak » 20 apr 2017, 12:12

Afbeelding



Groet,

Niels

Gebruikersavatar
KoenJ
Berichten: 1289
Lid geworden op: 23 feb 2015, 13:28
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Antw: Bizarre ichnofossielen

Bericht door KoenJ » 20 apr 2017, 12:57

Ik weet het niet, heren. Ik heb het van een twitterbericht van deze http://www.geol.umd.edu/~tholtz/ meneer.

Update: en hier http://www.ufrgs.br/paleotocas/Frank_et_al_2012.pdf een artikel erover.

[Bewerkt door KoenJ op 20-04-2017 om 12:04 NL]


Groeten,
Koen

Gebruikersavatar
Masterofearth
Berichten: 445
Lid geworden op: 13 okt 2015, 15:36
Been thanked: 1 time
Antw: Bizarre ichnofossielen

Bericht door Masterofearth » 20 apr 2017, 14:14

Ik ben niet helemaal overtuigd na het lezen van de artikelen en stukjes. Uit de onderzoeken komen allemaal conclusies die niet heel erg onderbouwd worden en ik mis informatie over de gesteenten bij de fotos. erstaan ook tegenstrijdige dingen in... erg incompleet allemaal, daarom niet minder interessant. zo staat in het artikel dit:
There, in-situ weathered, coarse-grained, Precambrian plutonic rocks such as granites, and similar metamorphic rocks like gneiss, provided to the paleovertebrates substrates suitable for digging

er staat ook dat in niet verweerd gesteente geen holen zijn gevonden. Maar de mate van verwering wordt niet besproken. Ik ga er van uit dat er bijna niets meer van het oorspronkelijke gesteente over moet zijn. Greisen zijn normaal niet genoeg verweerd om in te graven, maar er is vergaande verwering langs breuken met oplossing mogelijk waarbij plutonische gesteenten helemaal uit elkaar vallen. Een voorbeeld is kaolinisatie waarbij de veldspaten in granieten volledig worden omgezet in klei mineralen. Maar dan mag het gesteente geen plutonisch gesteente meer worden genoemd.

Ik wacht de vondst af van een fossiele grondluiaard in een van de grotten. wat met instortingsgevaar tijdens graven toch best een goede mogelijkheid moet zijn.

groet,

Pim



Wim
Berichten: 96
Lid geworden op: 04 jan 2017, 09:56
Antw: Bizarre ichnofossielen

Bericht door Wim » 24 apr 2017, 19:06

Bizar mag het lijken, maar ik zie in de natuur met regelmaat nog veel gekkere en meer bizarre dingen. Heb me vorige week nog weer verbaasd over het schitterende ademhalingssysteem van een waterschorpioen.

Ik hou juist wel van dit soort gekke puzzels waar iedereen zijn hoofd over breekt! Voor mij onderdeel van de schoonheid en pracht van de natuur. Als we van recente fenomenen zoals spinrag nog zo weinig weten, is een raadsel van deze leeftijd nog veel lastiger op te lossen. Reusachtige gravende luiaards; en mijn fantasie slaat alweer op hol.......

Bedankt voor het posten, Koen.



Gebruikersavatar
KoenJ
Berichten: 1289
Lid geworden op: 23 feb 2015, 13:28
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Antw: Bizarre ichnofossielen

Bericht door KoenJ » 24 apr 2017, 21:49

graag gedaan!


Groeten,
Koen

Gebruikersavatar
hubertus68
Berichten: 3223
Lid geworden op: 12 nov 2012, 10:24
Has thanked: 44 times
Been thanked: 298 times
Antw: Antw: Bizarre ichnofossielen

Bericht door hubertus68 » 25 apr 2017, 08:45

Ik hou juist wel van dit soort gekke puzzels waar iedereen zijn hoofd over breekt!
Ik ook, het zijn gewoon boeiende verhalen. Zoals deze:
https://en.wikipedia.org/wiki/London_Hammer


Groeten,
Oliver




Plaats reactie