Fossiele schelpen?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Dany
Fossiele schelpen?

Bericht door Dany » 06 jul 2017, 10:50

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hallo iedereen

Tijdens het zoeken naar haaientanden in Nieuwvliet (Cadzand) vond ik ook enkele schelpen en probeer ze nu te determineren.
Het is me echter niet altijd duidelijk wanneer het hier om een recent afgestorven schelp gaat, of een fossiel(achtige?) schelp. En uit welk geologisch tijdperk ze dan mogelijks komen).

Foto 1:
a & b: Paardenzadel / Anomia ephippium
c & d: Oester

Foto 2: Zwinkokkel / Venericor planicosta (aangevreten door boorspons?)

Foto 3:
a: Stukje van Dentalium
b: Oester?

----

Foto 4: Scaphopoda / Dentaliidae
Deze olifantstanden werden eerder dit jaar gevonden op het strand van Oostende. Bemerk het grote kleurverschil.
a: Dentalium entalis ?
b: Dentalium entalis ?
c: Dentalium vulgare ?
d: Dentalium entalis ? Fossiel ?

Alvast bedankt

groet

dany

pa3djc
Been thanked: 4 times
Antw: Fossiele schelpen?

Bericht door pa3djc » 06 jul 2017, 17:20

Hallo Dany.
c en d van foto 1 lijken mij eocene oesters.
Mussels van dit forum kan je meer vertellen.
Groeten Aad.

Dany

Bericht door Dany » 06 jul 2017, 18:29

Dankjewel Aad.

Ik kijk al uit naar de feedback van Mussels.

mussels

Bericht door mussels » 07 jul 2017, 23:37

De klepjes op de eerste foto zijn in ieder geval allemaal oesters. Anomia ephippium is goed herkenbaar aan het eeltveldje met daarin drie spierindruksels, waar een oester maar één spierindruksel heeft. Als je het mij vraagt ( :) ) zijn het alle vier klepjes van Ostrea edulis (uit Plioceen of Pleistoceen), maar mogelijk is klepje D een Ostrea ventilabrum uit het Eoceen - is vanaf een foto moeilijk te zien. Dany, je moet maar eens wat plaatjes van die ventilabrum opzoeken om te vergelijken.
Het fraaie slotfragment op een van de volgende foto's is zeker van Ostrea edulis.
Aan de soortnamen van de Dentaliums op de laatste foto kan ik je niet helpen, maar D is zeker fossiel en A en B (en C waarschijnlijk ook) zijn recent.

Groeten, Lex

Dany

Bericht door Dany » 09 jul 2017, 22:47

Bedankt voor deze interessante uitleg, Lex!

Ik heb al wat meer uitleg en plaatjes gezocht van de Ostrea ventilabrum, maar dat determineren is niet direct gemakkelijk. (-:

Wat het slotfragment betreft, wat denk je: recent of fossiel?

Nu ik toch aan het vragen ben, wat is je mening over de schelp met gaatjes? (tweede foto)

dankje

groet

dany

mussels

Bericht door mussels » 10 jul 2017, 23:22

Dany, het slotfragment van de oester is ongetwijfeld fossiel, ik vermoed uit het Pleistoceen.
De 'schelp met gaatjes' is zoals je zelf al juist had gedetermineerd een door boorspons aangetaste zwinkokkel.

Groeten, Lex

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times

Bericht door hubertus68 » 11 jul 2017, 00:43

Hoi Lex,

vanaf de foto's zou ik geen ouderdom kunnen bepalen. Hoe zie jij dat een stukje schelp fossiel is of niet?

Groeten,
Oliver

mussels
Antw: Antw: Fossiele schelpen?

Bericht door mussels » 12 jul 2017, 00:06

hubertus68 schreef:
Hoi Lex,

vanaf de foto's zou ik geen ouderdom kunnen bepalen. Hoe zie jij dat een stukje schelp fossiel is of niet?

Groeten,
Oliver
Oliver, ik kan vanaf een foto ook zeker niet de ouderdom bepalen van wat dan ook. Maar uit de afmetingen van het fragment leid ik af dat het om een zeer grote oester gaat. De kleur zegt ook iets, het is zeker geen recent exemplaar. Ik baseer me ook op 'De fossiele schelpen van de Nederlandse kust'. Citaat: "Holocene en laat-pleistocene exemplaren van Ostrea edulis zijn vaak blauwzwart verkleurd en kunnen soms zeer groot en dikschalig zijn, met dikke prismatische kalklagen tussen de lamellen."
Het slotfragment past volledig in deze beschrijving, al zijn de kalklagen tussen de lamellen verdwenen. De pliocene oesters die ik ken uit omgeving Antwerpen zien er heel anders uit: dunschaliger en ook veel minder groot.

Mijn conclusie 'vermoedelijk uit het Pleistoceen' is misschien een beetje kort door de bocht. Holoceen zou ook kunnen (hoe noem je dat dan: subfossiel?). Maar het blijft een fraai slotfragment :) .

Groeten, Lex

Plaats reactie