Onbekende kies
Onbekende kies
Ik vermoed een kies van een hert-achtige.
Graag hulp met determineren van deze vondst.
Groet,
René
Verba volant, fossilis manent
- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
Antw: Onbekende kies
Het lijkt mij dat deze kies niet compleet is maar dat het een halve kies is. en met hertachtige zit je denk ik goed.
Pim
Pim
De wortels lijken compleet te zijn, dus zoveel is er volgens mij niet af. Lijkt een premolaar te zijn, rund of groot hert?
Vilmar D
Premolaar bovenkaak rund. Op de tweede foto zie je dat de molaar hoogkronig is, tevens valt mij op dat de holte in het kauwvlak gevuld is met dentine. Bij het onderzoek aan vegetatieresten is mij duidelijk geworden dat bij rundermolaren de holten niet "open" zijn, in tegenstelling tot hertenmolaren.
Na wat vergelijken met foto's van runderschedels denk ik dat het de P3 is uit de rechter bovenkaak.
Na wat vergelijken met foto's van runderschedels denk ik dat het de P3 is uit de rechter bovenkaak.
Gideon de Jong
Hallo Gideon,
Klopt in grote lijn,maar dat hangt ook af van de leeftijd van het dier. Juveniele runderen hebben ook een open structuur, die holten groeien denk ik als ze subadult zijn dicht. Bij oudere herten zijn de kiezen zover afgesleten dat ze geen holten meer hebben.
Klopt in grote lijn,maar dat hangt ook af van de leeftijd van het dier. Juveniele runderen hebben ook een open structuur, die holten groeien denk ik als ze subadult zijn dicht. Bij oudere herten zijn de kiezen zover afgesleten dat ze geen holten meer hebben.
Vilmar D
Bedankt voor de duidelijk en volledige determinatie 

Verba volant, fossilis manent