Dagje Krijt en Carboon
- hypochondria
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Antw: Dagje Krijt en Carboon
Hallo Joke en Tim,is twee vis-resten of plantresten ?
Hallo Koen,wat zijn zaadvaten ?
GR Pascal
Hallo Koen,wat zijn zaadvaten ?
GR Pascal
strandjutters
Antw: Antw: Dagje Krijt en Carboon
Zaadvarens hadden geen kegels.KoenJ schreef:
Weer leuk dagje zo te zien. Derde foto lijkt op een kegel van een zaadvaten oid.
The earth has music for those who listen.
Foto 2 kan idd Calamites sp. zijn (foto is te onduidelijk om zeker te zijn, meer detail?)
Foto 3 afdruk tak/twijg van een Lycopode, welke laat ik in het midden (ook meer detail nodig)
Foto 4 Sigillaria sp.
[Bewerkt door ziepe op 06-08-2017 om 08:43 NL]
Foto 3 afdruk tak/twijg van een Lycopode, welke laat ik in het midden (ook meer detail nodig)
Foto 4 Sigillaria sp.
[Bewerkt door ziepe op 06-08-2017 om 08:43 NL]
- KoenJ
- Has thanked: 4 times
- Been thanked: 7 times
Hoi Ziepe,
Ik heb mij kennelijk vergist, in het Carboon kun je toch ook zaadkegels vinden? Ik vind die wel heel erg lijken op foto 3.
Waarvan zijn die kegels dan?
Ik heb mij kennelijk vergist, in het Carboon kun je toch ook zaadkegels vinden? Ik vind die wel heel erg lijken op foto 3.
Waarvan zijn die kegels dan?
Groeten,
Koen
Koen
Inderdaad je kan zeker sporenkegels (strobili) vinden, deze behoren toe aan de Lycopoden (= wolsklauwen zoals Lepidodendron, Sigillatria, etc...) en vallen per genus onder alweer een genus, zo heten de strobili van Lepidodendron > Lepidostrobus, die van Sigillaria heten dan Sigillariostrobus, etc...
Foto 3 is een afdruk van een Lycopode stam/tak/twijg, welke laat ik nog even in het midden. Ik begrijp de verwarring met een kegeltje maar hiervoor is de vorm niet juist én ontbreken de typerende blaadjes, de zogenaamde strobophyllum. Ook hier geldt dat ieder genus zijn type bladeren had. Indezelfde denkwijze als voorheen Lepidostrobus > Lepidostrobophyllum, etc...
Dan nog even heel kort over zaadvarens (pteridospermen). Tijdens het carboon waren er 2 'types' varens (in diverse vormen, van struik tot boom): diegene die zich voortplanten via sporen en zij die zich voortplanten met zaden (uitgestorven groep). Beide hadden geen kegels.
Ziepe.
[Bewerkt door ziepe op 07-08-2017 om 13:43 NL]
Foto 3 is een afdruk van een Lycopode stam/tak/twijg, welke laat ik nog even in het midden. Ik begrijp de verwarring met een kegeltje maar hiervoor is de vorm niet juist én ontbreken de typerende blaadjes, de zogenaamde strobophyllum. Ook hier geldt dat ieder genus zijn type bladeren had. Indezelfde denkwijze als voorheen Lepidostrobus > Lepidostrobophyllum, etc...
Dan nog even heel kort over zaadvarens (pteridospermen). Tijdens het carboon waren er 2 'types' varens (in diverse vormen, van struik tot boom): diegene die zich voortplanten via sporen en zij die zich voortplanten met zaden (uitgestorven groep). Beide hadden geen kegels.
Ziepe.
[Bewerkt door ziepe op 07-08-2017 om 13:43 NL]

Voor alle duidelijkheid en ter illustratie een afbeelding die ik schaamteloos uit Google gepikt heb van Lepidostrobus sp. De zaadkegel van Lepidodendron.