za 16 sept - NGV Themadag Paleozo

Maak hier afspraken om samen te zoeken, naar beurzen te gaan, enzomeer. Nieuwe leden kunnen zich hier voorstellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
za 16 sept - NGV Themadag Paleozoïcum

Bericht door Frederik » 12 sep 2017, 09:16

Op zaterdag 16 september 2017 organiseert de NGV een themadag over Het Paleozoïcum. Dit gaat door in Utrecht.

Er is een interessant programma van lezingen, en ook presenteert Jan Verhofstad een cursus voor het gebruik van luchtfoto's met als titel 'De Aarde vanuit de hemel'.

Sprekers zijn Jan Smit, Mark Wolvers, Steve Donovan en ikzelf, rond thema's als verschillend paleozoïsche fauna's, konservat-lagerstätten (vb de burgess shale), en ook wat over trilobieten natuurlijk. We brengen ook wat materiaal mee, dus er valt ook wat te zien.

Registreren is verplicht!
http://www.geologienederland.nl/themada ... ielen.html


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

 
Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4359
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 363 times
Antw: za 16 sept - NGV Themadag Paleozoïcum

Bericht door Spongebob » 12 sep 2017, 20:01

Afbeelding

Afbeelding

Hoi Frederik,

Ik verheug me er al op. Inmiddels honderden (paleozoïsche) fossielen klaarstaan om middels een weggeeftafel daar aan de man/vrouw te brengen. Daarnaast nog een grote kist vol met Ordovicische verkiezelde kalksteen om thuis door te slaan op zoek naar kleine fossieltjes (w.o. trilobietjes en knikkeralgen - zie boven).

Tot zaterdag!

[Bewerkt door Spongebob op 12-09-2017 om 19:03 NL]


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: za 16 sept - NGV Themadag Paleozoïcum

Bericht door Frederik » 12 sep 2017, 21:41

Prachtig Tom!
Chasmops misschien?


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4359
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 363 times
Antw: za 16 sept - NGV Themadag Paleozoïcum

Bericht door Spongebob » 12 sep 2017, 22:44

Ja, het is een chasmops.
Als ik het goed heb : Toxochasmops bisseti er vanuit gaande dat de matrix uit de Pirgu (Ordovicium F1) stamt.


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
MarkW
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 mar 2006, 20:43
Antw: za 16 sept - NGV Themadag Paleozoïcum

Bericht door MarkW » 13 sep 2017, 22:11

Ik heb er nu al zin in, en hoop ook dat ik jullie kan boeien met mijn allereerste lezing ooit, ik ga in ieder geval mijn best doen jullie positief te verrassen.
Mooi initiatief, Tom, ik ben je nog altijd dankbaar voor mijn eigen Nederlandse Calymene pygidium, die heeft hier nog altijd een plekje bovenin de vitrine, naast mijn met jou samen gevonden Astylospongia! Jammergenoeg moet ik zelf in de middag naar natuurkunde les en kan ik dus niet ook een tafeldemonstratie geven over mijn favoriete onderwerp, maar niet getreurd, als alles goed gaat is er alsnog plenty Paleozoïsche pracht te zien bij m'n presentatie. Tot zaterdag!



Gebruikersavatar
Spongebob
Berichten: 4359
Lid geworden op: 22 dec 2007, 22:41
Has thanked: 282 times
Been thanked: 363 times
Antw: za 16 sept - NGV Themadag Paleozoïcum

Bericht door Spongebob » 17 sep 2017, 00:27

Afbeelding

Afbeelding

Geweldige dag gehad vandaag, ik bedoel gisteren.
Prachtige lezingen van o.a. Mark en Frederik.
Veel mensen gesproken en interessante fossielen gezien.

Op de foto: Frederik met de secretaris van de NGV, Henk Scholts en wij (Peter en ik) bij onze weggeeftafel nèt voor de 'bestorming'van zo'n 100 belangstellenden die op deze dag waren afgekomen.


Time fades away (Neil Young)

Gebruikersavatar
MarkW
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 mar 2006, 20:43
Antw: za 16 sept - NGV Themadag Paleozoïcum

Bericht door MarkW » 18 sep 2017, 12:02

Het was voor mij veel te kort, maar zeker krachtig in gezelligheid met zoveel enthousiastelingen bij elkaar. Had graag nog gebleven voor de andere twee lezingen. Is er toevallig een herkansing in Leuven dit najaar, om jouw presentatie te zien, Fred?



Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: za 16 sept - NGV Themadag Paleozoïcum

Bericht door Frederik » 18 sep 2017, 23:37

Ik heb er ook van genoten. Goed georganiseerde dag met een behoorlijke opkomst. En m'n complimenten voor je eerste lezing Mark. Erg boeiend, en je had het publiek zeker op je hand. Dat smaakt naar meer!


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)

Gebruikersavatar
MarkW
Berichten: 654
Lid geworden op: 26 mar 2006, 20:43
Antw: za 16 sept - NGV Themadag Paleozoïcum

Bericht door MarkW » 19 sep 2017, 22:30

Bedankt Frederik, ik waardeer de positieve feedback zeer! Jouw tafeldemonstratie was trouwens ook niet mis, wat had je daar een prachtige calymenide uit de Fezouata formatie te tonen, absoluut een zeer indrukwekkend stuk! Zo mooi heb ik er met eigen ogen nog geen enkele gezien, poten, antenne en de darmtract volledig bewaard. Een driedimensionale trilomummie. En je Marokkaanse Devoon trilobieten waren allen, zoals gewoonlijk bij jouw preps, een genot voor het oog, de vele uren zorg en aandacht waren er goed uit af te lezen.

Nog een aardige verrassing voor mij was het zien van de "Charnia"-achtige vondsten in zwerfstenen uit ons oostelijk grensgebied ; daar stond ik eerder dit jaar sceptisch tegenover, maar na het daadwerkelijk zien van enkele van de betreffende exemplaren bij een tafeldemonstratie, was ik overtuigd dat men hier wel degelijk iets zeer bijzonders heeft gevonden, dat wellicht niet zo simpel als een raar sporenfossiel weggewuifd kan worden. Wie had dat ooit verwacht? De Ediacara fauna in Nederland? Geweldig.





Plaats reactie