Steen uit Antwerpen.
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Steen uit Antwerpen.

Hallo iedereen.
Een paar weken terug vond ik deze steen in Antwerpen(Neogene marine afzettingen)
Het is waarschijnlijk maar een simpele steen,maar ik vind de gaatjes en randen wel speciaal.
Kan iemand hier iets meer over vertellen.
GR Pascal
strandjutters
Antw: Steen uit Antwerpen.
Hallo Pascal, structuur gaat richting gestolde touwlava, maar je kunt industrieslak ook niet uitsluiten...
Gaatjes zouden door nog net ontsnappend heet gas gevormd kunnen zijn.
Dat keurig rechte lijntje duidt m.i. op industrieslak.
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 02-10-2017 om 06:03 NL]
Gaatjes zouden door nog net ontsnappend heet gas gevormd kunnen zijn.
Dat keurig rechte lijntje duidt m.i. op industrieslak.
groeten, Bert
[Bewerkt door Elbert op 02-10-2017 om 06:03 NL]
Elbert
- Masterofearth
- Been thanked: 1 time
Hallo Pascal,
Dit is erg lastig van een foto, maar ik denk niet dat het een industriele slak is. De rechte lijn die door de steen heen loopt is volgens mij een breukvlak (joint) die opgevuld is, en dit zie je niet in industriele slakken. Kun je iets meer vertellen over het gesteente? zie je kristallen? hoe grof korrelig is het? bruist het in aanraking met zuur? hoe ziet de onderkant er uit?
groet,
Pim
[Bewerkt door Masterofearth op 02-10-2017 om 08:46 NL]
Dit is erg lastig van een foto, maar ik denk niet dat het een industriele slak is. De rechte lijn die door de steen heen loopt is volgens mij een breukvlak (joint) die opgevuld is, en dit zie je niet in industriele slakken. Kun je iets meer vertellen over het gesteente? zie je kristallen? hoe grof korrelig is het? bruist het in aanraking met zuur? hoe ziet de onderkant er uit?
groet,
Pim
[Bewerkt door Masterofearth op 02-10-2017 om 08:46 NL]
- strandjutters
- Been thanked: 3 times
Hallo Elbert en Pim.
Het lijntje is een kwarts adertje die dwars door de steen loopt.
De steen is zeer fijn van korrel en lijkt wat op arduin.
Op de dwarsdoorsnede zij je ook de structuur van laagjes.
GR
Het lijntje is een kwarts adertje die dwars door de steen loopt.
De steen is zeer fijn van korrel en lijkt wat op arduin.
Op de dwarsdoorsnede zij je ook de structuur van laagjes.
GR
strandjutters
-
- Has thanked: 51 times
- Been thanked: 102 times
Het eerste woord dat opborrelde toen ik de foto's zag was Stromatopoor. Heeft het "in de verte" iets van weg. Een dergelijke industriele slak heb ik nooit gezien.
Jeroen
Jeroen
- Masterofearth
Ik zit ook sterk te denken aan een Stromatopoor. Industriele slak valt door de ader/breukvlak af lijkt mij en als het lijkt op Arduin is het een kalksteen (al dan niet (licht) gedolomitiseerd).
Misschien is er iemand die een vergelijkbaar fossiel kent en kunnen we er iets meer over zeggen.
Groet,
Pim
Misschien is er iemand die een vergelijkbaar fossiel kent en kunnen we er iets meer over zeggen.
Groet,
Pim
hallo, ik denk ook aan Stromatofoor. Heb even gespeurt en kwam dit tegen; Solanopora, rode alg, kwam voor in het Boven Jura(N-Frankrijk). Het lijntje is herkenbaar.
gr.Ben
0000000000
Hallo, even iets verbeteren op het vorige. Het moet zijn Stromatoliet.
Gr.Ben
Gr.Ben
0000000000
hallo dit is een afbeelding van een stromatoliet. Hoor bij het vorige schrijven.
Gr.Ben
0000000000
- Masterofearth
Hoi Ben,
De lijn in dit fossiel is zeker niet de lijn die ontstaat bij Solanopora. Deze breuklijn is te perfect recht en de verschillende "laagjes" in het fossiel worden er niet door beinvloed.
groet,
Pim
De lijn in dit fossiel is zeker niet de lijn die ontstaat bij Solanopora. Deze breuklijn is te perfect recht en de verschillende "laagjes" in het fossiel worden er niet door beinvloed.
groet,
Pim