Euphaneropidae

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
Plaats reactie
Wilson McPhee
Berichten: 125
Lid geworden op: 15 apr 2012, 11:31
Euphaneropidae

Bericht door Wilson McPhee » 17 dec 2017, 17:50

Afbeelding

Enige jaren geleden was Gambit een actief forumlid. Hij houdt zich nu o.a. bezig met het bestuderen van een raadselachtige groep vissen: de euphaneropiden (Onder-Siluur tm. Boven-Devoon). Eerst heeft ie een nieuwe soort beschreven uit het Onder-Siluur van Schotland in Neth. Journal of Geosciences, 2015,vol.94 (3). Daarna kwamen de vormen in Caithness (Midden-Devoon, Noord-Schotland) aan de beurt.
Onlangs is een artikel in N.Jb.Geol.Paläont. Abh.286/3 (2017) van hem verschenen. Hiervan heb ik kopie mogen ontvangen.
Nigel Trewin, een hoogleraar uit Aberdeen en zijn voormalige student Michael Newman hebben twee soorten van deze groep beschreven, te weten: Achanarella trewini, Newman 2002 (in Paleontology) en Cornovichthys blaauweni, Newman en Trewin 2001 (in Paleontology). Beide zijn in de UK en daarbuiten bekende namen in de paleobiologie. Gambit, een amateur, heeft in een 19 pagina's tellend verhaal de beweringen van Trewin en Newman gecorrigeerd.
Eigenlijk moet ik zeggen dat hij er geen spaan van heel laat.
De twee beschreven soorten zijn eigenlijk één, met louter tafonomische verschillen. Daarbij komt dat deze euphaneropide vis niet te onderscheiden is van Euphanerops longaevus, Woodward 1900
en gezien de eerdere beschrijving zouden A. trewini en C. blaauweni dienen te vervallen. De in Caithness voorkomende vorm heet dan Euphanerops cf longaevus. Daar zal men daarginder niet blij mee zijn, maar dat is wetenschap.
Voor deze studie heeft Gambit intensief in de Achanarras (Caithness) groeve gezocht. Professor Trewin heeft, helaas, een paar weken voor de publicatie het tijdelijke met het eeuwige verwisseld. De afbeelding is een Ciderius cooperi, een voorbeeld van een euphaneropide vis.







Wilson

 
Gebruikersavatar
Frederik
Administrator
Berichten: 8668
Lid geworden op: 28 sep 2003, 20:33
Has thanked: 9 times
Been thanked: 47 times
Contacteer:
Antw: Euphaneropidae

Bericht door Frederik » 17 dec 2017, 22:50

Prachtig verhaal. Ik herinner me Gambit nog goed. Erg fijn om dit te lezen. Wetenschap kan bikkelhard zijn, maar zo is het nu eenmaal. En de gedreven amateur moet soms niet onder doen voor de pro. Ik ga eens wat bij moeten lezen over deze fossielen.


Try to learn something about everything and everything about
something (TH Huxley)


Plaats reactie