is deze steen van de Veluwe een 'vuistbijl' ?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
mundus
Contacteer:
is deze steen van de Veluwe een 'vuistbijl' ?

Bericht door mundus » 09 jan 2018, 09:35

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een kennis vroeg me of deze steen een prehistorische 'vuistbijl' geweest zou kunnen zijn. Hij is gevonden op de Veluwe, ongeveer 2 km ten noorden van paleis 't Loo bij Apeldoorn. De max. lengte is 9 cm. Ik weet er weinig van; heeft een van jullie hier gedachten over?

Elbert
Been thanked: 1 time
Antw: is deze steen van de Veluwe een 'vuistbijl' ?

Bericht door Elbert » 09 jan 2018, 10:40

Hallo, moeilijk zo te zeggen; de vorm geeft aanleiding om te denken aan een heel primitief werktuig, een zogenaamde, "chopper", maar het materiaal is geen vuursteen.
Nu zijn er ook werktuigen van kwartsiet bekend, maar niet zo veel als in vuursteen.
Ik zou dit stuk door een expert laten beoordelen; de kans dat het er daadwerkelijk een is, schat ik niet zo groot in, maar het zou kunnen en dan waarschijnlijk een bijzondere vondst betekenen.
Dichtstbijzijnde historisch museum of de plaatselijke archeologische dienst zouden je kunnen helpen de juiste expert te vinden.
Laat ons weten wat de uitkomst is, ok?

groeten, Bert

Elbert

Spongebob
Has thanked: 411 times
Been thanked: 634 times

Bericht door Spongebob » 09 jan 2018, 19:30

Hoi Raymond,

Ik weet niets van archeologische vondsten, maar evenals Bert vind ik wel dat het de goede vorm heeft. Met een beetje goede wil zie je zelfs de bewerkingen op de flanken. Artefacten hoeven niet altijd van vuursteen te zijn; grotere werktuigen van kwartsiet of andere gesteenten zijn zeker niet zeldzaam.
De steen heeft wel lang in weer en wind aan de oppervlakte gelegen, gezien de transformatie naar windkanter. Laat hem inderdaad maar eens aan een deskundige zien. Ook ik ben benieuwd naar de uitkomst.

Groeten, Tom

Time fades away (Neil Young)

Hansjorg

Bericht door Hansjorg » 09 jan 2018, 21:21

Nee, helaas geen artefact. Dit soort door de natuur gevormde pseudoartefacten noemen we eolieten. Kenmerkende bewerking, zoals afslagnegatieven, ribben en retouches ontbreken. Ook het materiaal (kwartsiet) werd eigenlijk niet door onze voorouders gebruikt.

fossielen hebben ook niet het eeuwige leven

Spongebob
Has thanked: 411 times
Been thanked: 634 times
Antw: Antw: is deze steen van de Veluwe een 'vuistbijl' ?

Bericht door Spongebob » 09 jan 2018, 22:07

Hansjorg schreef: Ook het materiaal (kwartsiet) werd eigenlijk niet door onze voorouders gebruikt.
Wel door de mijne hier in Drenthe ;)
Goochel maar eens op: 'artefact kwartsiet van der Sanden',
dan kom je bij de Nieuwe Drentse Volksalmanak 2006 (pag. 97) en kun je lezen wat er bijvoorbeeld in mijn geboortegrond zoal is aangetroffen.

Time fades away (Neil Young)

Schouwenburg
Been thanked: 45 times

Bericht door Schouwenburg » 10 jan 2018, 06:53

Klopt. Maar kijk naar dit materiaal. Het bevat lagen met verschillende hardheid en dat is eigenlijk niet te bewerkend. De kwartsiet artefacten zijn meestal van Wommersomkwartsiet. Over het algemeen min of meer homogeen materiaal.

Charlie

mundus
Contacteer:

Bericht door mundus » 11 jan 2018, 09:37

Hallo Bert, Tom, Hansjorg en Charlie,

hartelijk dank! Ik hou het er dan op dat dit geen artefact is en geef de steen met jullie opmerkingen terug aan de eigenaar.

Groeten,

Raymond

Carbonia

Bericht door Carbonia » 11 jan 2018, 19:48

Hallo,
Als windkanter is het toch een mooie vondst!
Groet, Carbonia

MGKraaij

Plaats reactie