twee verschillende onderkaken hondachtige
twee verschillende onderkaken hondachtige
Twee kaken van hondachtige.
Het verchil in de grote knip kiezen is dat bij de bovenste de lengte 20 mm is en bij de onderste 22 mm.
Een groter verschil vind ik de hoogte van de onderkaak vanaf de basis van het midden van de knipkies naar de onderzijde van de kaak.
Dit is bij de bovenste 25 mm, en bij de onderste 30 mm.
Is dit verschil in hoogte van de onderkaak misschien een verschil tussen hond en hyena?
Hans
-
- Been thanked: 45 times
Antw: twee verschillende onderkaken hondachtige
De kiezen (m1)zijn klein voor wolf. Ik heb veel honden / wolven kaken gezien en het verschil tussen wolf en hond is erg klein. Mij lukt het nog niet, ondanks de literatuur die ik heb gelezen.Zeker bij honden is er veel verschil in de vormen van de kaak. Over het algemeen wordt als grens tussen hond en wolf een lengte van de m1 op 25 mm gehouden, maar er zijn ook recente honden waarvan de deze kies groter is.
Charlie
- sjaak
- Has thanked: 370 times
- Been thanked: 362 times
- Contacteer:
Ik neem dat je wolf bedoelt ipv hyena.stiek schreef:
Is dit verschil in hoogte van de onderkaak misschien een verschil tussen hond en hyena?
Hyena heeft een heel andere kaak en is geen familie van de hondachtigen.
Als je naar de huidige honden lijkt zie je al een enorme variëteit. Vergelijk maar een herdershond met een tekkel. Misschien waren honden in het vroege holoceen wel minder doorgefokt en hadden ze nog iets wolfachtigs.
[Bewerkt door sjaak op 13-01-2018 om 08:52 NL]
Groet,
Niels
Niels
- Patrick3008
- Been thanked: 2 times
Wat ook opvalt is de ruimte tussen de kiezen, bij de ene kaak liggen de kiezen meer tegen elkaar dan bij de andere.
Ik heb een soortgelijk stuk met een hoge/stevige onderkaak waarbij de (flink afgesleten) kiezen vrij dicht tegen elkaar liggen.
Ik heb een soortgelijk stuk met een hoge/stevige onderkaak waarbij de (flink afgesleten) kiezen vrij dicht tegen elkaar liggen.
-
- Been thanked: 45 times
Hondachtigen kennen een enorme variatie in het gebit. In Brenskens lag een fragment kaak waarvan één premolare volledig ontbrak. Geen dicht gegroeide alveole, maar op die plaats had nooit een kies gezeten. Van een dierenarts hoorde ik dat afwijkingen in gebitten bij honden vaak voorkomen. Ik heb zelf een schedel van een coyote die in alle vier de kaakhelften een m4 hebben. Verder blijkt (gevonden tijdens een keer afzoeken naar publicaties over hondachtigen) dat met het doorfokken van haarloze honden een aantal en soms alle premolaren ontbreken. Van wilde wolven heb ik te weinig gezien om een oordeel te kunnen vellen.
Charlie