Onderkaak zoogdier
Onderkaak zoogdier

Deze onderkaak hebben we op het Noordzeestrand gevonden. We denken dat het een onderkaak is, maar van welk zoogdier: een rund, een varken, een ...? Dat willen we graag weten. En hou oud is het ongeveer?
Groetjes,
Berend
Antw: Onderkaak zoogdier
Hallo Berend,
Heb zelf op de foto nog wat moeite met hert of rund.
Varken is het in ieder geval niet.
Verder kan ik vertellen dat het van een juveniel (jong) dier is, dit omdat het melkgebit nog geheel aanwezig is.
De tweede ware kies is aan het doorkomen, en de laatste kies is nog helemaal niet zichtbaar.
Deze laatste twee kiezen komen in het melkgebit niet voor en zijn dus gelijk blijvende kiezen.
Groeten Hans
[Bewerkt door stiek op 13-02-2018 om 23:34 NL]
Heb zelf op de foto nog wat moeite met hert of rund.
Varken is het in ieder geval niet.
Verder kan ik vertellen dat het van een juveniel (jong) dier is, dit omdat het melkgebit nog geheel aanwezig is.
De tweede ware kies is aan het doorkomen, en de laatste kies is nog helemaal niet zichtbaar.
Deze laatste twee kiezen komen in het melkgebit niet voor en zijn dus gelijk blijvende kiezen.
Groeten Hans
[Bewerkt door stiek op 13-02-2018 om 23:34 NL]
Hans
-
- Been thanked: 45 times
De kiezen zijn hoogkronig, dus een graseter. Zoals al opgemerkt van een jong dier, in dit geval van een runderachtige.
Charlie
Bedankt voor jullie reacties. Ik zou ook graag willen weten hoe oud het ongeveer is.
Groeten van Berend
Groeten van Berend
-
- sjaak
- Has thanked: 373 times
- Been thanked: 364 times
- Contacteer:
Kijk even hoe het opdroogt. Als het bot vlekkerig is zal het niet heel erg oud zijn.
Groet,
Niels
Niels
De kaak is nu opgedroogd en inderdaad wat vlekkerig: zie foto. Oud welke periode zou het dan ongeveer kunnen zijn?
Groeten van Berend
-
Met Niels eens, middeleeuwen of jonger. In ieder geval een mooi stukje vergelijkingsmateriaal.
Charlie