oproep vondsten recente koralen

Alles over onderzoek, artikelen, nieuwsberichten.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
BartKorf
Berichten: 322
Lid geworden op: 25 jan 2014, 15:55
Been thanked: 22 times
oproep vondsten recente koralen

Bericht door BartKorf » 19 feb 2018, 17:06

Afbeelding

Afbeelding

Oproep om vondsten van recente koralen te melden

De afgelopen jaren zijn er – ook door fossielenzoekers van dit forum – op de Nederlandse stranden verschillende vondsten gedaan van recente tropische koralen. De eerste foto toont zo’n stuk, in 2017 gevonden te Egmond aan Zee. Naar alle waarschijnlijkheid hangen deze vondsten samen met de recente zandsuppleties. We hebben echter ook al wat oudere vondsten uit de voormalige Zuiderzee, lang voordat er sprake was van zandsuppleties (tweede foto).

We willen proberen te reconstrueren hoe deze koralen hier terecht zijn gekomen. Het vermoeden bestaat dat dit mogelijk als ballast met schepen is meegevoerd en om verschillende redenen op de zeebodem terecht is gekomen. We zouden graag willen weten waar deze koralen oorspronkelijk vandaan zijn gekomen: uit ‘de oost’ of ‘uit de west’ en zo mogelijk welke soorten het betreft.

Zo mogelijk zal het onderzoek ook worden uitgebreid naar de collecties van de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed, dat de archeologische vondsten, gedaan in scheepswrakken, beheert. Ook het CS van de Strandwerkgemeenschap zal worden geraadpleegd.
Bij voldoende waarnemingen en een analyse van de vondsten volgt een publicatie in Het Zeepaard waarin we de voorlopige stand van zaken vastleggen.

Ieder die vondsten van recente koralen heeft gedaan wordt hierbij uitgenodigd deze te melden. Geef bij je vondst aan wat de (ca) afmetingen zijn, waar de vondst is gedaan en of er een recente zandsuppletie in de omgeving heeft plaatsgevonden. Het meesturen van foto’s (algeheel beeld en details waarop de koraalpoliepen zichtbaar zijn) wordt zeer gewaardeerd!

Bericht graag aan bert.buizer@quicknet.nl


Bart

 
Gebruikersavatar
Mc_Crabs
Berichten: 833
Lid geworden op: 09 feb 2013, 14:31
Antw: oproep vondsten recente koralen

Bericht door Mc_Crabs » 19 feb 2018, 23:09

De toepassing van koraal als ballast is voor mij als leek bedenkelijk, of is dit in oude tijden en scheepvaart gebruikelijk, gezien het lager soortelijk gewicht lijkt het mij niet practisch.

Heb geen recente koralen gevonden, enkel zwaar verkiezelde varianten. Dragen foto's daarvan ook bij of is dat niet hetgeen je zoekt?

[Bewerkt door Mc_Crabs op 19-02-2018 om 23:17 NL]


Verzamelaar van Gesteenten, Mineralen, Fossielen, Botten en
Schelpen uit heden en verleden.

Gebruikersavatar
strandjutters
Berichten: 11122
Lid geworden op: 06 dec 2010, 22:26
Been thanked: 3 times
Antw: oproep vondsten recente koralen

Bericht door strandjutters » 19 feb 2018, 23:20

Hallo,het lijkt mij ook niet als ballast te gebruiken (Het weegt bijna niets)

Wel geschikt voor de verkoop in die tijd ;)


GR


strandjutters

Gebruikersavatar
FossilDude
Administrator
Berichten: 2362
Lid geworden op: 24 nov 2007, 22:23
Locatie: Leuven, België
Has thanked: 322 times
Been thanked: 304 times
Contacteer:
Antw: oproep vondsten recente koralen

Bericht door FossilDude » 21 feb 2018, 12:09

Interessant project. Inderdaad wel een goed punt, van MC_Crabs en strandjutters, recente koralen zijn qua gewicht niet de meest logische ballast, denk ik. De enige situatie waarin ik mij dit zou kunnen voorstellen is als de schepen vertrokken vanuit een plek met weinig alternatieven. Sommige eiland-atollen hebben bijvoorbeeld weinig anders dan koraal. Daar komt van nature geen gesteente voor. Interessante materie in ieder geval.

Groet,
Johan


Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Gidi
Berichten: 406
Lid geworden op: 29 sep 2015, 13:23
Antw: oproep vondsten recente koralen

Bericht door Gidi » 21 feb 2018, 20:46

Helaas, ik heb alleen maar fossiele koralen gevonden op de MV2...


Gideon de Jong


Plaats reactie