Welke foraminifeer is dit ?

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2791
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 33 times
Welke foraminifeer is dit ?

Bericht door scherven » 19 jun 2018, 15:42

Afbeelding

Afbeelding

Hallo, op de eerste foto is een Frondicularia dumontana te zien, althans dat is mijn mening. Zit ik hier mee goed. De 2e foto laat nog enkele exemplaren zien. Ze zijn afkomstig uit een diepe boring in mijn woonplaats Lochem -Achterhoek. Diepte ca. 55meter Formatie van Oosterhout. Plioceen-B.Mioceen. Misschien is er iemand die het kan zeggen.
Groet,Ben.


0000000000

 
Gebruikersavatar
KoenJ
Berichten: 1289
Lid geworden op: 23 feb 2015, 13:28
Has thanked: 4 times
Been thanked: 2 times
Antw: Welke foraminifeer is dit ?

Bericht door KoenJ » 19 jun 2018, 21:05

Lijkt op Frondicularia inderdaad. Ik zal de literatuur nog eens checken als dat lukt straks.


Groeten,
Koen

Gebruikersavatar
RobertSpeijer
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 apr 2015, 16:03
Been thanked: 10 times
Contacteer:
Antw: Welke foraminifeer is dit ?

Bericht door RobertSpeijer » 25 jun 2018, 17:53

Het smalle exemplaar zou aan onderstaande holotype beschrijving van Reuss 1861 (Plioceen Antwerpen) kunnen voldoen. De rest lijkt me o.a. te plomp van vorm. Ik kan je helaas geen alternatief geven, maar de kans is groot dat deze vorm al eens gedocumenteerd werd in de omgeving van Antwerpen.

Reuss (1961): "Langgezogen-trapezoidal, am unteren Ende mit kurzer Stachelspitze, oben sich rasch zur stumpfen Spitze zusammenziehend. Die grösste Breite des Gehäuses liegt hoch oben am Anfange des obersten Viertheils. 8 schmale stark bogenförmige Kammern mit sehr schmalen und seichten Nathfurchen. Die erste Kammer breit-elliptisch, gewölbt, mit sehr feinen Längs rippchen, die sich oben nur sehr wenig über die Grenzen dieser Kammer hinaus verlängern, unten mit kurzem Centralstachel. Der obere Rand der letzten Kammer abgestutzt und mit einer schmalen Längsfurche versehen. Die Seitenränder etwas verdünnt, besonders da, wo sie die erste Kammer umgeben. Die Mündung gestrahlt."


Groeten

Robert Speijer
Onderzoeksgroep Biogeologie & Paleoklimatologie - KU Leuven

Gebruikersavatar
scherven
Berichten: 2791
Lid geworden op: 09 aug 2011, 12:49
Been thanked: 33 times
Antw: Welke foraminifeer is dit ?

Bericht door scherven » 25 jun 2018, 21:59

Hallo Robert, de plompe vormen op de foto zouden Frondicularia oblonga kunnen zijn, de afbeelding vond ik Mededelingen Rijks geologische dienst, J.W.Chr.Doppert. beschreven door Roemer, 1838. Uit Neogene Marine deposits in the Netherlands.
groet,Ben.
De langgerekte vorm zal ik nog eens nazien. Bedankt voor de reactie.


0000000000


Plaats reactie