Enkele schemas van de dieren uit de formatie van maastricht

Alle algemene onderwerpen over fossielen die niet in de andere onderdelen thuishoren.
Plaats reactie
Paleosir
Contacteer:
Enkele schemas van de dieren uit de formatie van maastricht

Bericht door Paleosir » 03 sep 2018, 22:22

Voor mijn profielwerkstuk ben ik onder andere bezig met de groottes bepalen van de gewervelden van de formatie van Maastricht (wordt in totaal een groot profielwerkstuk, dit is er maar een klein deel van).
Hierbij deel ik al vast de dingen die ik al gemaakt heb. De rest van de mariene reptielen, en de beenvissen komen later.

Kraakbeenvissen: https://www.deviantart.com/paleosir/art ... -762431511

Land en lucht fauna + krokodillen
https://www.deviantart.com/paleosir/art ... -759858049

De grootte bepaald van onze elasmosauriden, ´Goniosaurus binkhorsti´
https://www.deviantart.com/paleosir/art ... -762249940

hubertus68
Has thanked: 47 times
Been thanked: 305 times
Antw: Enkele schemas van de dieren uit de formatie van maastricht

Bericht door hubertus68 » 04 sep 2018, 04:54

Beste,

Zeker interessant. Maar hoe je dit? En verder zou ik het interessant vinden, hoe de beesten heten.

Groeten,
Oliver

Paleosir
Contacteer:

Bericht door Paleosir » 04 sep 2018, 09:39

Hallo

de namen van de dieren staan in de beschrijving in de links.
Ik bepaalde hoe groot alle dieren waren door simpelweg complete kaken met tanden en al van de dichtste familieleden naar de juiste grootte te schalen op basis van de tandjes die in de Maastricht formatie gevonden worden, en daarmee de grootte van de dieren bepaald. Voor Ganopristis was het makkelijker, gewoon simpelweg het complete familielid Libanopristis op te schalen naar een 75 cm lange rostrum. Voor de elasmosauriden heb ik eerst uitgevogeld welke beter bewaard gebleven elasmosauriden het meest overeenkomen met de Nederlandse wervels - dat was de Amerikaanse Nakonanectes - en toen heb ik met ratios tussen lengte breedte en hoogte van de wervels bepaald welke wervel in de nek het zou zijn. Daarmee kon in Nakonanectes opschalen naar de Nederlandse wervels.

Jurassic Lars
Been thanked: 2 times

Bericht door Jurassic Lars » 04 sep 2018, 10:55

Is het niet erg lastig om aan de hand van één elasmo wervel de lengte van het gehele dier vast te stellen? Wel interessant!
Ikzelf doe mijn profielwerkstuk over mosasaurus Lars.

Gr
Lars

MOSASAURUS LARS:
Dit monster is nu
te zien in het Natuurhistorisch
museum Maastricht!!!

FossilDude
Administrator
Has thanked: 326 times
Been thanked: 310 times
Contacteer:

Bericht door FossilDude » 04 sep 2018, 11:40

Interessant project! Bedankt voor het delen.

met vriendelijke groet,
Johan

Van je hobby je beroep maken.... kan het nog beter? ;)

Paleosir
Contacteer:

Bericht door Paleosir » 04 sep 2018, 12:30

Het was inderdaad lastig om de grootte van de elasmosauriden te bepalen. Dat is mij uiteindelijk gelukt door de afmetingen van alle wervels van Nakonanectes in een exceldocument te zetten, het excelsheet ratios automatisch ratios laten nemen van alle afmetingen (lengte/breedte, breedte/hoogte, hoogte/lengte) en datzelfde te doen met de Nederlandse wervels. Zo kon ik zien welke wervels in proportie overeenkwamen.
De Nakonanecteswervels die het meest overeen kwamen heb ik gebruikt (bijv. de grootste Nederlandse elasmosauridewervel kwam bijna precies overeen met de 13e nekwervel van Nakonanectes, die 1.39 keer kleiner is dan het respectievelijke element in de Nederlandse. Nakonanectes was 5.1 m gebaseerd op Styxosaurus, dus dan kwam de grote Nederlandse wervel waarschijnlijk zo´n 7.1 m lang dier.

Mosasaurus Lars is een interessant onderwerp voor een PWS. Wordt jouw profielwerkstuk een complete beschrijving van dat specimen?

[Bewerkt door Paleosir op 04-09-2018 om 11:33 NL]

Plaats reactie