Stabilisatie mammoettand

Vragen of informatie over prepareren, technieken en materiaal.
Gebruikersavatar
Optimo
Berichten: 2439
Lid geworden op: 21 apr 2012, 23:28
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times
Antw: Stabilisatie mammoettand

Bericht door Optimo » 11 sep 2018, 00:16

Voor al de aangedragen adviezen is wat te zeggen.
In dit geval ,zeker met de achtergrond die je benoemd,
is Niels zijn advies om de kies niet nog een keer in water onder te dompelen de juiste , mijns inziens ,
zelf zou ik de scheuren ,(of barsten ) vullen met watervaste houtlijm, ( er zijn heel kleine flesjes te koop bij de doe het zelf zaken )een paar keer voorzichtig vol laten lopen ,en de kies een paar keer per week inspecteren .
Als het op gevuld is met voldoende lijm ,de kies op een plek plaatsen waar de temperatuur het meest stabiel is ,dus niet in de vensterbank of in de volle zon.
Kan eventueel in een houdertje ,( standaard) hangt er van af wat je zelf wilt ,
Sucses

Gr

Huug



 
Gebruikersavatar
8legs
Berichten: 314
Lid geworden op: 17 apr 2018, 21:58
Been thanked: 11 times
Contacteer:
Antw: Stabilisatie mammoettand

Bericht door 8legs » 13 sep 2018, 17:35

Dank u allen!

Ik heb Pattex Houtlijm, waterproof D3, gekocht.
Op de website https://www.fossiel.net/information/art ... onserveren
staat dat ik dit 25 maal moet verdunnen en het fossiel moet onderdompelen.
Is het in dit geval niet beter het product er met een borsteltje op aan te brengen? Moet ik het dan verdunnen met water?


Herman

Gebruikersavatar
Elbert
Berichten: 1405
Lid geworden op: 02 aug 2009, 12:27
Antw: Stabilisatie mammoettand

Bericht door Elbert » 13 sep 2018, 18:16

Hallo, wat je wil bereiken is het verlijmen van de hele kies; als je alleen lijm op de buitenkant smeert, kun je het net zo goed laten...
Maak de genoemde verdunning en laat de kies er in staan en draai em af en toe om, dan kan de lijm zo diep mogelijk in de structuur van de kies komen en die verlijmen.
Zelfs dan nog heb je geen garantie dat `tie heel blijft, maar misschien, met een beetje geluk...
Veel succes,

groeten, Bert


Elbert

Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6861
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Antw: Stabilisatie mammoettand

Bericht door sjaak » 13 sep 2018, 18:23

Ik zou het eerst verdund met een kwast opsmeren tot het verzadigd is. En dan onverdund de scheuren vullen. Met houtlijm heb ik geen ervaring, misschien kan de oplossing wel wat minder dun. Kijken wat Huug zegt. Nadeel van houtlijm is dat het soms een witte waas geeft.


Groet,

Niels

Gebruikersavatar
Optimo
Berichten: 2439
Lid geworden op: 21 apr 2012, 23:28
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Stabilisatie mammoettand

Bericht door Optimo » 13 sep 2018, 20:39

sjaak schreef:
Ik zou het eerst verdund met een kwast opsmeren tot het verzadigd is. En dan onverdund de scheuren vullen. Met houtlijm heb ik geen ervaring, misschien kan de oplossing wel wat minder dun. Kijken wat Huug zegt. Nadeel van houtlijm is dat het soms een witte waas geeft.
hmmm ja 1 deel op 25 dat wordt wel heel dun.
Zelf gebruik ik 3D hout lijm van bizon ,maar dat is om het even ,!
De witte waas dat heb ik eigenlijk niet ,
ik verdun altijd 1 op 10 .
Vooral goed mengen ,maar het gaat hier over scheuren ,die kun je vol laten lopen beetje bij beetje , maar probeer eerst eens wat lijm op een papiertje ,of bv een wasknijper en.laat dat drogen,dan weet je ook meteen hoe het er uit ziet wanneer de lijm droog is .
Dus scheuren wat vullen ,en zoals Niels aan geeft eventueel nog met 1 op 10 oplossing in kasten , mocht het geheel van de kies gaan schilferen (een of twee keer )

Sucses. Gr

Huug

[Bewerkt door Optimo op 13-09-2018 om 19:43 NL]



Gebruikersavatar
Everhardus
Berichten: 1283
Lid geworden op: 28 sep 2007, 02:28
Antw: Stabilisatie mammoettand

Bericht door Everhardus » 14 sep 2018, 02:24

Ik zou de oorzaak van de scheuren eerst aanpakken, zouten vermoedelijk in dit geval. Ontzilten dus.
Zijn de scheuren echt goed open zou ik wellicht eerst eens wat secondenlijm toeassen daarna voor de eerste stabilisatie.
Daarna zou ik de scheuren behandelen met een oplossing aceton/paraloid b72. Paraloid heett een aantal toepassingen, een daarvan is verlijmen. Druppel net zo lang een oplossing paraloid/acdeton in de scheuren tot deze niks meer opneemt. Dit kan erg lang duren, gezien de scheuren, de aceton vervliegt, paraloid blijft achter en dringt zeer diep door. Is dit eenmaal gedaan blijven er wellicht nog onaantrekkelijke resten paraloid over in de nabijheid van de scheuren, deze laten zich eenvoudig verwijderen met aceton.

In grote lijnen hetgeen Frederik al als tip gaf......ik heb er zeer goede ervaringen mee.



Gebruikersavatar
Optimo
Berichten: 2439
Lid geworden op: 21 apr 2012, 23:28
Has thanked: 2 times
Been thanked: 12 times
Antw: Antw: Stabilisatie mammoettand

Bericht door Optimo » 14 sep 2018, 10:37

Everhardus schreef:
Ik zou de oorzaak van de scheuren eerst aanpakken, zouten vermoedelijk in dit geval. Ontzilten dus.
Zijn de scheuren echt goed open zou ik wellicht eerst eens wat secondenlijm toeassen daarna voor de eerste stabilisatie.
Daarna zou ik de scheuren behandelen met een oplossing aceton/paraloid b72. Paraloid heett een aantal toepassingen, een daarvan is verlijmen. Druppel net zo lang een oplossing paraloid/acdeton in de scheuren tot deze niks meer opneemt. Dit kan erg lang duren, gezien de scheuren, de aceton vervliegt, paraloid blijft achter en dringt zeer diep door. Is dit eenmaal gedaan blijven er wellicht nog onaantrekkelijke resten paraloid over in de nabijheid van de scheuren, deze laten zich eenvoudig verwijderen met aceton.

In grote lijnen hetgeen Frederik al als tip gaf......ik heb er zeer goede ervaringen mee.
Is ook nog een mogelijkheid dat het een land/ rivier vondst betreft ,wellicht is de achtergrond te achterhalen!?

Gr. Huug




Gebruikersavatar
phil
Berichten: 1140
Lid geworden op: 05 feb 2009, 19:32
Has thanked: 1 time
Been thanked: 51 times
Antw: Stabilisatie mammoettand

Bericht door phil » 14 sep 2018, 11:21

8legs schreef:
De tand komt oorspronkelijk uit de Noordzee.


philippe
ingenieur in de cephalopode huisvesting

Gebruikersavatar
Everhardus
Berichten: 1283
Lid geworden op: 28 sep 2007, 02:28
Antw: Stabilisatie mammoettand

Bericht door Everhardus » 14 sep 2018, 11:22

Mocht het idd een land/rivier vondst betreffen lijkt me ontzilten idd niet nodig.....



Gebruikersavatar
sjaak
Berichten: 6861
Lid geworden op: 28 mar 2006, 17:11
Has thanked: 290 times
Been thanked: 309 times
Contacteer:
Antw: Stabilisatie mammoettand

Bericht door sjaak » 14 sep 2018, 11:44

Nogmaals: ik vind ontzilten riskant met een kies is deze toestand. Door het water komt er allerlei spanning op te staan en daarna moet het nog drogen. Een stuk ivoor van mij is op die manier ooit uit elkaar gespat. Deze scheuren liggen niet alleen aan het zout. Ook bij goed ontziltte kiezen gebeurt dit.
Als je toch wil ontzilten dan zou ik het eerst met een kwastje nat maken tot het verzadigd is en dan langzaam water bijgieten.


Groet,

Niels


Plaats reactie