Fossiel in kalksteen (HELP! Ons eerste fossiel...)

Laat hier je fossielen determineren. Voorzie duidelijke foto's en vermeld zo mogelijk de grootte, de vindplaats en de ouderdom.
Plaats reactie
BlackLotus
Contacteer:
Fossiel in kalksteen (HELP! Ons eerste fossiel...)

Bericht door BlackLotus » 30 sep 2018, 14:10

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Is dit een fossiel?
Zo ja, van wat? Het lijkt wel een drolletje..
Hoe krijg ik het kalk van het “fossiel” af, zodat de donkere kleur overal zichtbaar is.

Ps: wij, (ik en mijn vrouw) zijn beginnend amateurs. Deze vakantie op eigen houtje fossielen wezen zoeken aan de jurassic coast. Ik ben bioloog en we hebben samen via Coursera de paleontologen cursussen gedaan vanuit alberta. We waren enorm enthousiast na onze vondsten, een aantal Ammonieten en dit ding wat eerst nog volledig in steen zat op een aantal plekken na ( deze zijn ook donker) . De steen was rond ovaal dus waarschijnlijk een poos in de zee gelegen.

Hopelijk kan iemand ons helpen!

DJC Jorissen

KoenJ
Has thanked: 4 times
Been thanked: 7 times
Antw: Fossiel in kalksteen (HELP! Ons eerste fossiel...)

Bericht door KoenJ » 30 sep 2018, 14:31

Leuk dat jullie met deze hobby begonnen zijn!

Dit lijkt me een markasiet- of pyrietknol. An sich geen fossiel dus, alhoewel ik miet goed weet of deze mineralen zich niet ook in fossiele graafgangen hebben afgezet. Dat kan iemand anders hier ongetwijfeld vertellen.

Groeten,
Koen

Elbert
Been thanked: 1 time

Bericht door Elbert » 30 sep 2018, 15:13

Hallo, van wat ik op de foto kan zien, heeft het "fossiel" een gaatje/centraal kanaal aan beide uiteinden? dat kan er op duiden dat dit een gemineraliseerd gaskanaal is; mineraalrijk gas dat door het sediment sijpelde en mineralen in het sediment af heeft gezet.
Google: "Tisoa siphonales" om meer te weten te komen over dit verschijnsel.
Leuke vondst!

groeten, Bert

[Bewerkt door Elbert op 30-09-2018 om 14:14 NL]

Elbert

BlackLotus
Contacteer:

Bericht door BlackLotus » 30 sep 2018, 19:40

Ik probeer te vinden wat zo’n knol precies is, maar kan er niet veel over vinden. Wat is dat voor iets en hoe ontstaat het? Die van mij is wel vrij kwetsbaar, er breekt zomaar een stukje vanaf. Daarnaast zit er een zachte, bruinere laag omheen waardoor ik steeds direct zag wanneer ik bij het object was aangekomen bij het eruit krabben.

DJC Jorissen

Plaats reactie